Στην «πρώτη γραμμή» της πράσινης μετάβασης και της βιωσιμότητας βρίσκεται σταθερά η GasLog, συμφερόντων Πήτερ Λιβανού.
Η εταιρεία υπέγραψε μνημόνιο συνεργασίας με τη νοτιοκορεατική Hawnha Power Systems, προκειμένου να συνεργαστούν για την αντικατάσταση των συστημάτων πρόωσης των πλοίων με αεριοστρόβιλους αμμωνίας.
Στο… στόχαστρο της GasLog δεν βρίσκεται μόνο η αμμωνία. Στα «σκαριά» είναι και η ανάπτυξη εφοδιαστικής αλυσίδας μεταφοράς υγροποιημένου υδρογόνου από το Ομάν στο λιμάνι του Άμστερνταμ, στο οποίο συμμετέχει η GasLog. Μάλιστα, για το έργο αυτό η εταιρεία σχεδιάζει ειδικό τύπο πλοίου.
Το μνημόνιο
Οι δύο εταιρείες υπέγραψαν μνημόνιο συνεργασίας για μετατροπή του συστήματος πρόωσης των πλοίων μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου της GasLog σε αεριοστρόβιλο αμμωνίας, στο πλαίσιο της Gastech 2024 που πραγματοποιήθηκε στο Χιούστον στις 19 Σεπτεμβρίου.
Τον περασμένο μήνα, η Hanwha Power Systems και η Hanwha Ocean με την υποστήριξη της GasLog ολοκλήρωσαν προκαταρκτικές μελέτες μηχανικής και οικονομικής σκοπιμότητας για τη μετασκευή πλοίων μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου.
Μετά την υπογραφή του Μνημονίου Συνεργασίας, η Hanwha Power Systems και η GasLog, ως στρατηγικοί εταίροι, θα συνεχίσουν τη συνεργασία τους για την προώθηση της εφαρμογής των αεριοστρόβιλων αμμωνίας σε μετασκευές πλοίων.
Ο Justin Lee, διευθύνων σύμβουλος της Hanwha Power Systems, σχολίασε τη συμφωνία: «Εάν η επίδειξη των αεριοστρόβιλων αμμωνίας για την πρόωση πλοίων είναι επιτυχής, θα αποτελέσει σημαντικό σημείο καμπής στην παγκόσμια ναυπηγική και ναυτιλιακή βιομηχανία».
Η Hanwha Power Systems, μέσω της θυγατρικής της Power Systems Mfg., LLC (PSM), που βρίσκεται στις Ηνωμένες Πολιτείες, αναπτύσσει ενεργά ένα σύστημα καύσης αμμωνίας (NH3) για να ανταποκριθεί στις αναμενόμενες απαιτήσεις του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού (ΙΜΟ) και της Ε.Ε. «Fit for 55».
Η εταιρεία δήλωσε ότι διεξάγονται επίσης συζητήσεις με ορισμένους μεγάλους πλοιοκτήτες. «Ειδικότερα, οι πλοιοκτήτες επισημαίνουν ότι οι αεριοστρόβιλοι αμμωνίας δεν απαιτούν πετρέλαιο εκκίνησης κινητήρα όπως γίνεται με άλλα εναλλακτικά καύσιμα. Ένας αεριοστρόβιλος που χρησιμοποιεί ως καύσιμο αμμωνία λειτουργεί χωρίς καμία υποβοήθεια από καύσιμα με βάση τον άνθρακα».
Τα πλοία μπορούν να αναμιγνύουν αμμωνία και φυσικό αέριο, ώστε να μπορούν να ανταποκρίνονται ευέλικτα και οικονομικά στους μελλοντικούς κανονισμούς. Ο αεριοστρόβιλος θα παράγει αμελητέα ποσότητα μεθανίου, ακόμη και αν χρησιμοποιείται φυσικό αέριο ως καύσιμο.
Επισημαίνεται ότι η GasLog παρέλαβε πρόσφατα το πρώτο από τα τέσσερα πλοία μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου από τα νοτιοκορεατικά ναυπηγεία Hanwha Ocean. Το πλοίο με την ονομασία GasLog Italy έχει μήκος 294,9 μέτρα και πλάτος 46,4 μέτρα και χωρητικότητα δεξαμενής φορτίου 174.000 κυβικών μέτρων.
Το υδρογόνο
Όσον αφορά τη μεταφορά πράσινου υγροποιημένου υδρογόνου (LH2) από τη Μέση Ανατολή προς το Άμστερνταμ, η GasLog εισήλθε σε συζητήσεις με παραγωγούς, τερματικούς σταθμούς παραγωγής και τελικούς χρήστες, «σημειώνοντας σημαντική πρόοδο», αναφέρει η GasLog στο ESG report.
Υπό σχεδιασμό είναι ένα πλοίο μεταφοράς υγροποιημένου υδρογόνου, χωρητικότητας 30.000 κυβικών μέτρων.
«Στόχος μας είναι να επενδύσουμε περαιτέρω στην ανάπτυξη της αλυσίδας και να είμαστε πρωτοπόροι σε μια νέα αγορά» δηλώνει στο ESG report η GasLog.
Επισημαίνεται ότι η GasLog υπέγραψε συμφωνία με την κυβέρνηση του Ομάν, τη Hydrogen Oman (Hydrom), το λιμάνι του Άμστερνταμ και τη Zenith Energy Terminals, για μια κοινή μελέτη ανάπτυξης εφοδιαστικής αλυσίδας LH2, που θα παραδίδει πράσινο υδρογόνο από το Ομάν στην Ολλανδία και στη συνέχεια στην Ευρώπη.
Μειώνει το περιβαλλοντικό αποτύπωμα
Στην πράξη, η GasLog υλοποιεί έναν ευρύτερο σχεδιασμό για να μειώσει το περιβαλλοντικό της αποτύπωμα. Έχει καταφέρει να πετύχει καλύτερες επιδόσεις τόσο σε επίπεδο Λειτουργικού Δείκτη Ενεργειακής Απόδοσης (EEOI, μέτρο του ΙΜΟ) όσο και AER (Ετήσιου Λόγου Αποδοτικότητας, μέτρο που υιοθετήθηκε από την πρωτοβουλία Poseidon Principles).
Ειδικότερα, ο EEOI (gr CO2 / Tonne-mile) ανήλθε το 2023 στις 19,1 μονάδες, έναντι 21,7 το 2022.
Αντίστοιχα, ο AER (gr CO2 / DWTmil) υποχώρησε πέρυσι στις 7,65 μονάδες, από 8,87 έναν χρόνο πριν.
Οι συνολικές εκπομπές CO2 του στόλου έπεσαν το 2023 στους 2 εκατ. τόνους, από 2,4 εκατ. τόνους το 2022 και 2,55 εκατ. τόνους το 2021.