Διαφορετικές επιδόσεις παρουσιάζει, από την αρχή του έτους, η ναυλαγορά χύδην ξηρού φορτίου, με αποτέλεσμα σε ορισμένες κατηγορίες πλοίων να παρατηρείται ανάπτυξη, άλλες να παραμένουν σταθερές και άλλες να αντιμετωπίζουν προκλήσεις.
Ναυλομεσίτες υποστηρίζουν ότι οι τιμές ναύλων για το υπόλοιπο του 2024 θα παραμείνουν ισχυρές, αλλά η ζήτηση θα μπορούσε να μειωθεί, εν μέσω υψηλών αποθεμάτων μεταξύ των εισαγωγέων.
Να σημειωθεί, πάντως, ότι οι πλόες των πλοίων μεγάλων αποστάσεων μέσω του Ακρωτηρίου της Καλής Ελπίδας, προκειμένου να αποφευχθεί η θαλάσσια οδός της Ερυθράς Θάλασσας, παραμένουν αυξημένοι, με άνοδο της ζήτησης για τονομίλια και για τα μικρότερα μεγέθους πλοία, υποστηρίζοντας τις υψηλές τιμές ναύλων.
Στην περίπτωση, δε, που από το 2025 εξομαλυνθούν οι συνθήκες στην Ερυθρά Θάλασσα (προς το παρόν συνεχίζονται οι επιθέσεις των Χούθι εναντίον εμπορικών πλοίων) αλλά και στις διελεύσεις της Διώρυγας του Παναμά (η κατάσταση έχει εξομαλυνθεί ύστερα από ένα μεγάλο διάστημα ξηρασίας στα επίπεδα του νερού), αναμένεται εξασθένηση στις τιμές των ναύλων.
Οι διακυμάνσεις
Ειδικότερα, όπως αναφέρουν ναυλομεσίτες της Xclusiv Shipbrokers, η αγορά των πλοίων τύπου capesize έχει σημειώσει αξιοσημείωτη άνοδο από τις αρχές Αυγούστου, με τον μέσο όρο χρονοναύλωσης πέντε διαδρομών να αυξάνεται κατά σχεδόν 41%, κλείνοντας την περασμένη εβδομάδα στα 26.826 δολάρια την ημέρα.
Η θετική αυτή τάση τροφοδοτείται, κυρίως, από τη σημαντική άνοδο της κινεζικής ζήτησης για σιδηρομετάλλευμα και άνθρακα.
Από τον Ιανουάριο έως τον Αύγουστο, οι εισαγωγές σιδηρομεταλλεύματος της Κίνας έφτασαν τα 815 εκατομμύρια τόνους, σημειώνοντας αύξηση 5% σε σύγκριση με την ίδια περίοδο του 2023.
Ομοίως, οι εισαγωγές άνθρακα αυξήθηκαν κατά 12%, σε 340 εκατομμύρια τόνους.
Αντίθετα, ο τομέας των panamaxes, παρά τις πρόσφατες βελτιώσεις, αντιμετωπίζει αντίθετους ανέμους στην αγορά, παρουσιάζοντας πτωτική τάση από τις 19 Μαρτίου, όταν ο μέσος όρος χρονοναύλωσης για πέντε διαδρομές έφτασε στο υψηλότερο επίπεδο από την αρχή του έτους, στα 20.757 δολάρια την ημέρα.
Ενώ ο μέσος όρος χρονοναύλωσης των πέντε διαδρομών στα panamaxes έχει σημειώσει δέκα θετικά κλεισίματα και αύξηση 19% από τις 6 Σεπτεμβρίου, όταν έπιασε το χαμηλό έτους, η συνολική τάση παραμένει πτωτική.
Η πτωτική τάση του μέσου όρου χρονοναύλωσης των έξι τελευταίων μηνών έχει επηρεάσει τις τιμές των μεταχειρισμένων panamaxes, με τις πρόσφατες συναλλαγές να υποδηλώνουν σημαντική διόρθωση των τιμών.
Όπως επισημαίνουν οι ναυλομεσίτες της Xclusiv, αυτή την εβδομάδα πωλήθηκαν δύο πλοία τύπου panamax, κατασκευής 2013 στην Κίνα, έναντι περίπου 18 εκατ. δολαρίων το καθένα.
Αυτό σηματοδοτεί μια πτώση 10% σε σύγκριση με παρόμοια πλοία που πωλήθηκαν τον Αύγουστο, υποδεικνύοντας μια αλλαγή στο κλίμα της αγοράς. Οι αγοραστές γίνονται πιο επιφυλακτικοί και διαπραγματεύονται για χαμηλότερες τιμές.
Οι άλλες κατηγορίες
Οι κατηγορίες των πλοίων τύπου supramax και handysize παρουσιάζουν σχετικά στάσιμες επιδόσεις από την αρχή του έτους, με μικρές διακυμάνσεις.
Ο μέσος όρος ενός supramax χρονοναύλωσης δέκα διαδρομών διαπραγματεύεται σήμερα στα 14.256 δολάρια την ημέρα, περίπου 13% χαμηλότερα από το υψηλότερο επίπεδο του έτους, το οποίο επιτεύχθηκε στα τέλη Απριλίου, αλλά και περίπου 26% υψηλότερα από το χαμηλό της φετινής χρονιάς, το οποίο είχε σημειωθεί στα τέλη Ιανουαρίου.
Στα πλοία τύπου handysize, ο μεσοσταθμικός όρος επτά διαδρομών έφτασε στο ανώτατο επίπεδό του για φέτος στις 2 Ιανουαρίου, στα 14.537 δολάρια την ημέρα.
Επί του παρόντος, βρίσκεται στα 12.730 δολάρια την ημέρα, δηλαδή σχεδόν 25% υψηλότερα από το χαμηλό έτους, το οποίο είχε σημειωθεί στις 14 Φεβρουαρίου.
Ισχυρή η αγορά της Κίνας
Ο ναυτιλιακός αναλυτής της Bimco, Filipe Gouveia, υποστήριξε ότι η Κίνα είναι μία από τις μεγαλύτερες ναυτιλιακές αγορές, καθώς από τον Ιανουάριο έως τον Αύγουστο του 2024 οι θαλάσσιες εισαγωγές χύδην ξηρού φορτίου αυξήθηκαν κατά 6% σε ετήσια βάση.
«Οι ισχυρές κινεζικές εισαγωγές χύδην ξηρού φορτίου είναι το “κλειδί” για μια ισχυρή αγορά, καθώς το 39% της ποσότητας κατευθύνεται προς την Κίνα.
Μέχρι στιγμής, φέτος, η κινεζική αύξηση του όγκου αντιπροσωπεύει το 73% της συνολικής αύξησης των φορτίων ξηρού χύδην φορτίου. Η Κίνα έχει καθοριστική σημασία για τη διασφάλιση μιας μέσης αύξησης 61% στον BDI», δήλωσε ο ίδιος.
Τα πλοία τύπου capesize και panamax επωφελήθηκαν περισσότερο, καθώς ο όγκος των φορτίων τους αυξήθηκε κατά 6% και 11% σε ετήσια βάση, αντίστοιχα, από τον Ιανουάριο έως τον Αύγουστο.