Σε απεργιακή κινητοποίηση σε δεκάδες λιμάνια των Ηνωμένων Πολιτειών προσανατολίζεται από την 1η Οκτωβρίου η Διεθνής Ένωση Λιμενεργατών (ILA), αν δεν υπάρξει συμφωνία με τον οργανισμό Διαχείρισης Λιμένων (Maritime Alliance) για την υπογραφή συλλογικής σύμβασης.
Ναυτιλιακοί παράγοντες εκτιμούν μάλιστα ότι οι πιθανότητες να αποτραπεί η απεργία είναι λίγες, με αποτέλεσμα να κινδυνεύουν να κλείσουν συνολικά 36 λιμάνια, εκ των οποίων τα 6 μεγαλύτερα της Ανατολικής Ακτής και του Κόλπου του Μεξικού, από τα οποία διακινούνται περισσότερα από 13 εκατομμύρια εμπορευματοκιβώτια ετησίως.
Η ILA συσπειρώνει σχεδόν 85.0000 λιμενεργάτες και αν τελικά δεν βρεθεί λύση στις διαπραγματεύσεις, θα μπορούσε να επηρεαστεί σχεδόν το ήμισυ (43%-49%) όλων των μηνιαίων εισαγωγών στις ΗΠΑ.
Οι εταιρείες logistics προετοιμάζουν ήδη σχέδια έκτακτης ανάγκης. Στελέχη του λιμανιού της Νέας Υόρκης δήλωσαν στο CNBC ότι έχουν ξεκινήσει προετοιμασίες για μια πιθανή πλήρη διακοπή εργασίας.
Η Μπεθ Ρούνεϊ, διευθύντρια της Λιμενικής Αρχής της Νέας Υόρκης και του Νιου Τζέρσεϊ, δήλωσε μάλιστα ότι μεμονωμένες εταιρείες μεταφοράς κοντέινερ ανακοίνωσαν τη μείωση των δραστηριοτήτων τους, για να αποφύγουν τη συσσώρευση εμπορευματοκιβωτίων. «Εάν υπάρξει απεργία και σταματήσουν οι επιχειρήσεις, τα πλοία είτε θα περιμένουν σε μια καθορισμένη περιοχή, είτε θα καθυστερήσουν την άφιξή τους, όπως στην περίοδο της πανδημίας», πρόσθεσε.
Σύμφωνα με την Kpler, 147 πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων κατευθύνονται ήδη προς την Ανατολική Ακτή και τα λιμάνια του Κόλπου έως την 1η Οκτωβρίου, με 38 από αυτά να πρόκειται να καταπλεύσουν προς το λιμάνι της Νέας Υόρκης.
Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις της Maersk, μια απεργία που θα κρατούσε μια εβδομάδα, θα μπορούσε να προκαλέσει διακοπές στη λειτουργία των λιμανιών για μια περίοδο μεταξύ τεσσάρων και έξι εβδομάδων.
Έκθεση της UBS αναφέρει επίσης ότι δύο εβδομάδες γενικής απεργίας θα μπορούσαν να αυξήσουν τους ναύλους.
Ο Πήτερ Σαντ, επικεφαλής αναλυτής θαλάσσιων μεταφορών στη Xeneta, διαβεβαιώνει ότι «οι συνέπειες θα είναι σοβαρές». Στην πραγματικότητα, υπάρχουν ήδη πλοία που μεταφέρουν φορτία «δισεκατομμυρίων δολαρίων» στη θάλασσα με κατεύθυνση προς τις ΗΠΑ και δεν μπορούν να επιστρέψουν ή να εκτραπούν για να αποφύγουν την απεργία, η οποία μπορεί να ξεκινήσει σε μια εβδομάδα.
Οι μετοχές της AP Moller-Maersk σημείωσαν άνοδο έως και 4,9% λόγω των προβλέψεων πως δεν θα υπάρξει συμφωνία μεταξύ της ILA και της Maritime Alliance των ΗΠΑ.