Μικρή μείωση παρουσίασε τον Αύγουστο του 2024 η διακίνηση εμπορευματοκιβωτίων από τις προβλήτες ΙΙ και ΙΙΙ στο μεγαλύτερο λιμάνι της χώρας, τον Πειραιά, που διαχειρίζεται ο Σταθμός Εμπορευματοκιβωτίων Πειραιά (ΣΕΠ).
Η πτώση εστιάζεται κυρίως στο transit φορτίο και όχι στο εγχώριο που προσφέρει κερδοφόρα αποτελέσματα. Οι γεωπολιτικές εξελίξεις στην Ερυθρά Θάλασσα, από τις συνεχιζόμενες επιθέσεις των Χούθι εναντίον της διεθνούς ναυτιλίας, εξακολουθούν να προκαλούν αναταράξεις στη διακίνηση των φορτίων διεθνώς, αφού σχεδόν το σύνολο των containerships για τη γηραιά ήπειρο επιλέγει τον περίπλου της Αφρικής με αλλαγές σε δρομολόγια και αφίξεις εμπορευματοκιβωτίων σε λιμάνια της Ευρώπης.
Σύμφωνα με στοιχεία που δημοσίευσε η Cosco Shipping Ports, τον Αύγουστο του 2024 διακινήθηκαν συνολικά από τις προβλήτες ΙΙ και ΙΙΙ που διαχειρίζεται ο Σταθμός Εμπορευματοκιβωτίων Πειραιά 393 χιλιάδες εμπορευματοκιβώτια, έναντι 410 χιλιάδων τον ίδιο μήνα του 2023, σημειώνοντας πτώση κατά 4,3%.
Σε επίπεδο 8μήνου Ιανουαρίου-Αυγούστου 2024 η διακίνηση των εμπορευματοκιβωτίων από τις προβλήτες ΙΙ και ΙΙΙ υποχώρησε κατά 10,7% σε σχέση με το ίδιο διάστημα του 2023.
Συνολικά, το οκτάμηνο φέτος διακινήθηκαν 2,720 εκατ. εμπορευματοκιβώτια, έναντι 3,046 εκατ. το ίδιο διάστημα του 2023.
Από την προβλήτα Ι που διαχειρίζεται η ΟΛΠ Α.Ε. η διακίνηση τον Αύγουστο ξεπέρασε τα 50.000 εμπορευματοκιβώτια, ενώ σε επίπεδο 8μήνου άγγιξε τις 360.000 TEUs.
Εξέλιξη διεθνώς
Η συνολική διακίνηση των containers στα 36 λιμάνια που ελέγχει η Cosco Shipping Ports, μέλος του Cosco Shipping Group, συνέχισε να αυξάνεται τον Αύγουστο κατά 6,6%, (9,909 εκατ. εμπορευματοκιβώτια έναντι 9,259 εκατ. τον ίδιο μήνα του 2023).
Σε επίπεδο οκταμήνου από τα 36 λιμάνια της Cosco διακινήθηκαν συνολικά 73,727 εκατ. εμπορευματοκιβώτια, έναντι 68,548 εκατ. το αντίστοιχο διάστημα του 2023, αύξηση 7,6%.
Όσον αφορά τη διακίνηση στην Κίνα, οι τερματικοί σταθμοί στην περιοχή του Δέλτα του ποταμού Γιανγκτσέ σημείωσαν ιδιαίτερα καλές επιδόσεις, με αύξηση σε Nantong Tonghai Port Co., Ltd. και CSP Wuhan Terminal κατά 73,0% και 75,1% αντίστοιχα.
Οι υπερπόντιοι τερματικοί σταθμοί συνέχισαν να παρουσιάζουν σταθερά σημάδια ανάπτυξης και ανάκαμψης, με τη διακίνησή τους να αυξάνεται κατά 5,5% τον Αύγουστο του 2024, μεταξύ των οποίων τα CSP Abu Dhabi, CSP Ισπανίας και CSP Zeebrugge να πετυχαίνουν πολύ θετικές επιδόσεις, με αύξηση κατά 26,5%, 13,0% και 82,6%, αντίστοιχα.
Πορεία ναυλαγοράς
Ο παγκόσμιος δείκτης εμπορευματοκιβωτίων της Drewry μειώθηκε κατά 13%, στα 4.168 δολάρια ανά εμπορευματοκιβώτιο 40ft αυτή την εβδομάδα.
Είναι 193% περισσότερο από τη μέση τιμή του 2019 (πριν από την πανδημία) των 1.420 δολαρίων, και κάτω από το προηγούμενο ανώτατο όριο της πανδημίας των 10.377 δολαρίων τον Σεπτέμβριο του 2021.
Οι τιμές ναύλων ανά εμπορευματοκιβώτιο από τη Σαγκάη προς τη Νέα Υόρκη έπεσαν κατά 21% ή 1.790 δολάρια, στα 6.661 δολάρια ανά container 40 ποδών.
Ομοίως, οι τιμές από τη Σαγκάη προς το Ρότερνταμ μειώθηκαν κατά 17% ή 1.067 δολάρια, σε 5.152 δολάρια ανά feu.
Oι τιμές από τη Σαγκάη προς τη Γένοβα μειώθηκαν κατά 10% ή 586 δολάρια, σε 5.256 δολάρια ανά εμπορευματοκιβώτιο 40 ποδών.
Επίσης, οι τιμές spot από το Ρότερνταμ προς τη Νέα Υόρκη μειώθηκαν κατά 9% ή 201 δολάρια, στα 2.011 δολάρια ανά κοντέινερ 40 ποδών.
Επιπλέον, οι τιμές από τη Νέα Υόρκη προς το Ρότερνταμ υποχώρησαν κατά 4% ή 28 δολάρια, στα 704 δολάρια.
Οι τιμές από το Ρότερνταμ προς τη Σαγκάη συρρικνώθηκαν κατά 1% ή 6 δολ., στα 606 δολ. ανά feu.
Αντίθετα, οι τιμές spot από το Λος Άντζελες προς τη Σαγκάη αυξήθηκαν κατά 1% ή 4 δολ., στα 718 δολ. ανά κουτί 40 ποδών.
Οι ναυλωτές μεταφέρουν το φορτίο τους από την Ανατολική Ακτή των ΗΠΑ στη Δυτική Ακτή για να αποφύγουν την προγραμματισμένη απεργία της International Longshoremen’s Association ILA, το μεγαλύτερο σωματείο εργαζομένων στα λιμάνια, τον Οκτώβριο, με αποτέλεσμα τη μείωση της ζήτησης. Αυτό είχε ως αποτέλεσμα μια τεράστια πτώση 21% στις τιμές spot στην Ανατολική Ακτή.