Στα 38,9 δισεκατομμύρια δολάρια ΗΠΑ έφτασε το 2023 το σύνολο των Premium που αποδόθηκαν για ναυτασφαλίσεις σε όλους τους κλάδους, σύμφωνα με τα στοιχεία της Διεθνούς Ένωσης Ναυτασφαλιστών (IUMI). Ποσό που αντιπροσωπεύει αύξηση 5,9% από το προηγούμενο έτος.
Η ανάπτυξη παρατηρήθηκε σε όλους τους κλάδους με τον τομέα της υπεράκτιας ενέργειας να απολαμβάνει αύξηση 4,6%, την ασφάλιση φορτίων 6,2% και την ασφάλιση Ocean Hull 7,6%.
Η κατανομή των ασφαλίστρων δεν είχε μεταβληθεί σημαντικά από το 2022, με το μεγαλύτερο μερίδιο να κατέχει το Cargo με 56,9% και να ακολουθείται από το Ocean Hull (23,6%), το Offshore Energy (11,9%) και το Marine Liability (7,7%).
Ανά περιφέρεια, η Ευρώπη συνέχισε την κυριαρχία της με μερίδιο 48,5% των παγκόσμιων ασφαλίστρων, ακολουθούμενη από την Ασία/Ειρηνικό (28,1%), τη Λατινική Αμερική (10,9%), τη Βόρεια Αμερική (7,0%) και τον υπόλοιπο κόσμο με 5,5%.
Είναι ενδιαφέρον ότι, μετά από μια περίοδο πτώσης, τα ευρωπαϊκά ασφάλιστρα γνώρισαν ανοδική τάση από το 2019 και η ασιατική αγορά συνέχισε επίσης το ράλι της, αφού η πτωτική της τάση τερματίστηκε το 2016. Η Λατινική και η Βόρεια Αμερική παρουσίαζαν επίσης μια μέτρια άνοδο στη βάση των ασφαλίστρων τους.
Οι κίνδυνοι
Αν και το 2023 ήταν μια καλή χρονιά, οι ένοπλες συγκρούσεις αλλά και οι γεωπολιτικές εντάσεις, δημιουργούν προβληματισμό.
O Jun Lin, πρόεδρος της επιτροπής Facts & Figures της IUMI, δήλωσε, μεταξύ άλλων: «Οι αυξανόμενες γεωπολιτικές εντάσεις δημιουργούν αντίθετους ανέμους για τον κλάδο μας και δεν φαίνεται να υπάρχει τέλος στον αντίκτυπό τους το 2024 και μετά.
Οι συνεχιζόμενες επιθέσεις των Χούθι στην περιοχή της Ερυθράς Θάλασσας και ο πόλεμος μεταξύ Ρωσίας και Ουκρανίας διαταράσσουν τις παραδοσιακές ναυτιλιακές διαδρομές και αναγκάζουν ορισμένους μεταφορείς να αλλάξουν τον τρόπο λειτουργίας τους. Και δεν πρέπει να ξεχνάμε τις τραγικές απώλειες ζωών που υπέστησαν οι ναυτικοί σε αυτές τις περιοχές.
Ο επαναπρογραμματισμός των πλοίων γύρω από την Αφρική εγκυμονεί πρόσθετους κινδύνους, αλλά, μέχρι στιγμής, δεν έχουμε δει κάποιο σημαντικό ζήτημα.
Από την άλλη πλευρά, αυτές οι μεγαλύτερες διαδρομές, ιδίως για τα containerships, έχουν απορροφήσει την εισροή νεότευκτων πλοίων στην αγορά, εξασφαλίζοντας ότι οι ναύλοι παραμένουν σταθεροί».
«Άλλοι αντίξοοι άνεμοι για το 2024 και μετά θα περιλαμβάνουν τον αντίκτυπο των επικείμενων εκλογών στις ΗΠΑ, την κλιματική αλλαγή και τα συναφή ακραία καιρικά φαινόμενα, την τεχνολογία καυσίμων μηδενικού άνθρακα και τους κινδύνους στον κυβερνοχώρο.
Όμως, παρά τα παραπάνω, η αγορά ναυτασφαλίσεων τα πήγε καλά το 2023 και είμαι βέβαιος ότι οι ασφαλιστές θαλάσσιων μεταφορών θα αγκαλιάσουν τις μελλοντικές αλλαγές με την ίδια προθυμία που έδειξαν στο παρελθόν».