Skip to main content

Σ. Ράπτης (γ.γ. ECSA): Το 40% των καθαρών καυσίμων να κατασκευάζεται στην Ευρώπη

«Είμαστε έτοιμοι να συνεργαστούμε με τους φορείς χάραξης πολιτικής και με το ναυτιλιακό σύμπλεγμα για να το πετύχουμε»

Η έκθεση Ντράγκι της περασμένης εβδομάδας τόνισε την ανάγκη να διατηρηθεί η ευρωπαϊκή ναυτιλία διεθνώς ανταγωνιστική. Ταυτόχρονα, διαπίστωσε ότι η ναυτιλία χρειάζεται 40 δισ. ευρώ ετησίως για να απαλλαγεί από τον άνθρακα.

Οι ευρωπαίοι εφοπλιστές δημοσιεύουν σήμερα το έγγραφο θέσης τους σχετικά με μια ευρωπαϊκή ναυτιλιακή βιομηχανική στρατηγική στο πλαίσιο της νέας καθαρής βιομηχανικής συμφωνίας.

Η ευρωπαϊκή ναυτιλία αποτελεί γεωπολιτικό πλεονέκτημα για την Ευρώπη και ακρογωνιαίο λίθο της ασφάλειας της ηπείρου σε θέματα ενέργειας, τροφίμων και εφοδιαστικής αλυσίδας. Η ευρωπαϊκή ναυτιλία ελέγχει το 39,5% της παγκόσμιας χωρητικότητας. Η ευρωπαϊκή ναυτιλία καθιστά την Ευρώπη ηγέτη στις παγκόσμιες αλυσίδες εφοδιασμού και συμβάλλει στην ανταγωνιστικότητα της ευρωπαϊκής οικονομίας, η οποία εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από το εμπόριο.

Η διατήρηση και ενίσχυση της διεθνούς ανταγωνιστικότητας της ευρωπαϊκής ναυτιλίας είναι απαραίτητη για την ασφάλεια της ηπείρου μας και προϋπόθεση για ένα ισχυρό ευρωπαϊκό ναυτιλιακό βιομηχανικό σύμπλεγμα. Η ευρωπαϊκή ναυτιλιακή βιομηχανική στρατηγική πρέπει να αποτελέσει βασικό πυλώνα της επερχόμενης καθαρής βιομηχανικής συμφωνίας, την οποία η πρόεδρος φον ντερ Λάιεν δεσμεύτηκε να προωθήσει κατά τις πρώτες 100 ημέρες της νέας Επιτροπής.

«Η έκθεση Ντράγκι αναγνωρίζει σταθερά την παγκόσμια ηγετική θέση της ευρωπαϊκής ναυτιλίας και την ανάγκη να διατηρηθεί η διεθνής ανταγωνιστικότητά της. Αυτό αποτελεί προϋπόθεση για να ευδοκιμήσει το ευρωπαϊκό ναυτιλιακό βιομηχανικό σύμπλεγμα.

Η έκθεση κατονομάζει τη ναυτιλία ως έναν από τους πιο δύσκολους τομείς για την απαλλαγή από τον άνθρακα, απαιτώντας περίπου 40 δισεκατομμύρια σε ετήσιες επενδύσεις.

Πιστεύουμε ακράδαντα ότι υπάρχει η ευκαιρία να τοποθετηθεί η ευρωπαϊκή ναυτιλία και ολόκληρο το ναυτιλιακό βιομηχανικό σύμπλεγμα ως πυλώνας της επερχόμενης Καθαρής Βιομηχανικής Συμφωνίας.

Η ενεργειακή μετάβαση της ναυτιλίας μπορεί να αποτελέσει τον καταλύτη για επενδύσεις στην ευρωπαϊκή παραγωγική ικανότητα για καθαρά καύσιμα και καινοτόμες τεχνολογίες.

Ζητάμε το 40% των καθαρών καυσίμων και των καινοτόμων τεχνολογιών που χρειαζόμαστε για την πράσινη και ψηφιακή μετάβαση να κατασκευάζονται στην Ευρώπη και είμαστε έτοιμοι να συνεργαστούμε με τους φορείς χάραξης πολιτικής και με το ναυτιλιακό σύμπλεγμα για να το πετύχουμε», δήλωσε ο Σωτήρης Ράπτης, γενικός γραμματέας της ECSA.

Οι θέσεις

Στο έγγραφο που δόθηκε σήμερα στη δημοσιότητα οι ευρωπαίοι εφοπλιστές διατυπώνουν συστάσεις για την ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας της ευρωπαϊκής ναυτιλίας και του ναυτιλιακού βιομηχανικού συμπλέγματος, με παράλληλη υλοποίηση της πράσινης και ψηφιακής μετάβασης:

  • Διατήρηση της διεθνούς ανταγωνιστικότητας της ευρωπαϊκής ναυτιλίας: η διατήρηση ισότιμων όρων ανταγωνισμού μεταξύ της ευρωπαϊκής ναυτιλίας και των μη ευρωπαϊκών ανταγωνιστών της είναι ζωτικής σημασίας για τη διατήρηση των ναυτιλιακών εταιρειών στην Ευρώπη και για την προώθηση ενός ακμάζοντος ευρωπαϊκού ναυτιλιακού συμπλέγματος. Ένα κατάλληλο για τον σκοπό του ρυθμιστικό και φορολογικό πλαίσιο είναι ζωτικής σημασίας για να διασφαλιστεί ότι οι ναυτιλιακές εταιρείες της ΕΕ παραμένουν παγκοσμίως ανταγωνιστικές.
  • 40% παραγωγή καθαρών καυσίμων για τη ναυτιλία στην Ευρώπη: η κλιμάκωση της παραγωγικής ικανότητας για καθαρά ναυτιλιακά καύσιμα στην Ευρώπη είναι ζωτικής σημασίας για την πράσινη και ψηφιακή μετάβαση της ναυτιλίας.  Τουλάχιστον το 40% των καθαρών καυσίμων που απαιτούνται για τη ναυτιλία προκειμένου να επιτύχει τους στόχους της FuelEU θα πρέπει να παράγεται στην Ευρώπη, ευθυγραμμιζόμενο με το σημείο αναφοράς της Πράξης για τη Βιομηχανία Καθαρού Μηδενός.
  • 40% της ευρωπαϊκής βιομηχανικής ικανότητας για καινοτόμες τεχνολογίες στη ναυτιλία: Η Ευρώπη κατέχει ηγετική θέση στις σύγχρονες καινοτόμες τεχνολογίες για την πράσινη και ψηφιακή μετάβαση της ναυτιλίας. Για να διατηρηθεί και να αξιοποιηθεί αυτή η ηγετική θέση, τα κράτη μέλη θα πρέπει να εφαρμόσουν ταχέως ένα κατασκευαστικό κριτήριο αναφοράς τουλάχιστον 40% σύμφωνα με την πράξη Net-Zero Industry Act για βασικές τεχνολογίες.
  • Εξασφάλιση της πρόσβασης σε χρηματοδότηση για βασικές επενδύσεις: η ενίσχυση της πρόσβασης στη δημόσια και ιδιωτική χρηματοδότηση είναι ζωτικής σημασίας για την απελευθέρωση των επενδύσεων που απαιτούνται για την πράσινη και ψηφιακή μετάβαση. Τα έσοδα από το Σύστημα Εμπορίας Δικαιωμάτων Ρύπων  της ΕΕ θα πρέπει να δαπανηθούν σε δραστηριότητες που σχετίζονται με την ενεργειακή μετάβαση για την απαλλαγή της ναυτιλίας από τις ανθρακούχες εκπομπές. Χρειάζονται διαφορετικά χρηματοδοτικά και χρηματοδοτικά εργαλεία με τη συμμετοχή της τραπεζικής χρηματοδότησης, των κεφαλαιαγορών και των ιδιωτών επενδυτών για να καταστεί δυνατός ο καλύτερος επιμερισμός του κινδύνου των καινοτόμων και μεταβατικών έργων.
  • Μετάβαση με επίκεντρο τον άνθρωπο: μια ευρωπαϊκή ναυτιλιακή βιομηχανική στρατηγική πρέπει να αναγνωρίσει την ανάγκη επένδυσης σε νέες δεξιότητες για την πράσινη και ψηφιακή μετάβαση της ναυτιλίας. 800.000 ναυτικοί πρέπει να επανεκπαιδευτούν για την πράσινη μετάβαση έως τα μέσα του 2030. Η Επιτροπή και τα κράτη μέλη πρέπει να στηρίξουν τις κοινές προσπάθειες των κοινωνικών εταίρων, για να καταστήσουν το εργατικό δυναμικό μας ανθεκτικό στο μέλλον.