Οι διαταραχές στην Ερυθρά Θάλασσα και τη Διώρυγα του Παναμά έχουν κοστίσει περίπου 1,25 τρισ. δολάρια στην παγκόσμια οικονομία, σύμφωνα με έκθεση της βρετανικής εταιρείας αναλύσεων Russell Group.
Οι αναλυτές εξέτασαν τις ροές του εμπορίου από τον Οκτώβριο του 2023 έως και τον Μάιο του 2024 και συμπέραναν ότι τα εμπορεύματα που επηρεάστηκαν περισσότερο από τις επιθέσεις των Χούθι σε πλοία στην Ερυθρά Θάλασσα είναι το αργό πετρέλαιο, τα πλαστικά υλικά, ο τηλεφωνικός εξοπλισμός, τα αυτοκίνητα και ο ρουχισμός.
Αντίστοιχα, οι περιορισμοί στις διελεύσεις που επέφερε η ξηρασία στον Παναμά έπληξαν κυρίως το LPG, το αργό πετρέλαιο και τα αυτοκίνητα.
«Τα εμπόδια σε δύο από τις μεγαλύτερες θαλάσσιες διαδρομές στον κόσμο έχουν ανατρέψει τα χρονοδιαγράμματα των μεταφορών και τις διεθνείς εφοδιαστικές αλυσίδες, καθώς τα πλοία επιλέγουν μακρινότερες εναλλακτικές διαδρομές, γεγονός που προσθέτει καθυστερήσεις και κόστη για τις εταιρείες που βασίζονται στα εμπορεύματα για τις επιχειρήσεις τους», τόνισε η Russell Group.
Φυσικά, εδώ πρέπει να σημειωθεί πως η ναυτιλία ωφελήθηκε σημαντικά από τις διαταραχές, καθώς αυτές οι μακρινότερες διαδρομές περιόρισαν το προσφερόμενο τονάζ στην αγορά, ενισχύοντας τελικά τα ναύλα.
Ντόμινο επιπτώσεων
Ο Suki Basi, διευθύνων σύμβουλος του ερευνητικού οίκου, εξήγησε ότι τα στοιχεία που χρησιμοποιούν είναι μοναδικά στο να ποσοτικοποιούν τον οικονομικό αντίκτυπο των διαταραχών, αντί να εστιάζουν στον αριθμό των πλοίων που διαπλέουν.
«Είναι ξεκάθαρο ότι υπογραμμίζει το πιθανό ντόμινο επιπτώσεων οποιασδήποτε αναστάτωσης σε μια σημαντική διαδρομή διέλευσης, η οποία διαδραματίζει ζωτικό ρόλο στη μετακίνηση αγαθών σε όλο τον κόσμο», πρόσθεσε ο ίδιος.
Ο Basi σημείωσε ότι οι αναταραχές εξαπλώνονται σε ολόκληρη την εφοδιαστική αλυσίδα θαλάσσιων μεταφορών, καθώς σημαντικά λιμάνια σε όλο τον κόσμο παρατηρούν αύξηση της συμφόρησης, με τα πλοία να φτάνουν καθυστερημένα.
«Αυτό συμβαίνει ήδη σε μια δύσκολη περίοδο για τα λιμάνια, τα οποία αντιμετωπίζουν και άλλους κινδύνους, όπως εργατικές προστριβές και προβλήματα χωρητικότητας», συμπλήρωσε.
«Η ανησυχία μου είναι ότι εάν οι διαταραχές δεν εμφανίσουν σημάδια τερματισμού, οι εταιρείες μπορεί να προβούν σε παραγγελίες νωρίτερα από το συνηθισμένο για να καλύψουν τη ζήτηση για την εορταστική περίοδο προς το τέλος του έτους. Αυτό θα… προσθέσει περαιτέρω πίεση σε μια ήδη καταπονημένη εφοδιαστική αλυσίδα», κατέληξε ο Basi.
Κι ενώ η κρίση στην Ερυθρά Θάλασσα φαίνεται δύσκολο να διευθετηθεί, με το τελευταίο σοβαρό περιστατικό επίθεσης στο tanker «Sounion» να επιδεινώνει την κατάσταση, οι οιωνοί είναι καλύτεροι για τη Διώρυγα του Παναμά.
Θετικά σημάδια στον Παναμά
Τα δεδομένα της Αρχής της Διώρυγατου Παναμά σχετικά με τη στάθμητου νερού στη λίμνη Γκατούν πουπαρουσιάστηκαν τον περασμένο μήνα, εμφάνισαν μια σταθερή αύξηση καθώς συνεχίζεται η βροχόπτωση.
Μέχρι τα μέσα Αυγούστου η στάθμη του νερού στη λίμνη Γκατούν είχε φτάσει τα 26 μέτρα. Τα επίπεδα του νερού είναι πλέον πολύ πιο κοντά στα φυσιολογικά.
Τα τρέχοντα επίπεδα νερού είναι 1,9 μέτρα πάνω από το χαμηλό επίπεδο της ξηρασίας που καταγράφηκε στις 25 Ιουλίου 2023, ενώ είναι μόνο 0,6 μέτρα κάτω από το επίπεδο νερού την ίδια ημέρα το 2022, πριν από την ξηρασία.