Έως το 2028, 239 κρουαζιερόπλοια θα μπορούν να συνδεθούν με χερσαία παροχή ρεύματος, ενώ την ίδια ώρα οι εταιρείες επενδύουν σε πλοία με κινητήρες εναλλακτικών καυσίμων στο πλαίσιο μείωσης εκπομπών για μείωση του ανθρακικού αποτυπώματος.
Όπως επισημαίνει στην ετήσια έκθεσή της η Διεθνής Ένωση Κρουαζιέρας (CLIA), ο κλάδος παρουσιάζει συνεχή πρόοδο στην προώθηση της περιβαλλοντικής ατζέντας και αειφορίας, ενώ αναφέρει ότι αυτή τη στιγμή 147 κρουαζιερόπλοια μπορούν να συνδεθούν σε χερσαία παροχή ρεύματος Onshore Power Supply (OPS) που αποτελεί το 52% του συνολικού αριθμού πλοίων και το 61% της χωρητικότητας, 23% περισσότερα από πέρυσι και 167% περισσότερα από το 2018.
Σήμερα, 35 λιμάνια παγκοσμίως, λιγότερο από 3%, διαθέτουν θέση ελλιμενισμού κρουαζιερόπλοιου με OPS. Επίσης 22 επιπλέον λιμάνια χρηματοδοτούνται για υποδομές, ενώ 16 λιμάνια σχεδιάζουν να εγκαταστήσουν υποδομές OPS.
Διπλοκαύσιμοι κινητήρες
Η σύνδεση στο OPS όταν τα πλοία βρίσκονται στο λιμάνι επιτρέπει την απενεργοποίηση των μηχανών τους, επιτυγχάνοντας σημαντική μείωση των συνολικών εκπομπών ρύπων έως και 98%, ανάλογα με το μίγμα των πηγών ενέργειας, σύμφωνα με μελέτες που διεξήχθησαν από ορισμένα λιμάνια του κόσμου και την Υπηρεσία Προστασίας Περιβάλλοντος των ΗΠΑ.
Η CLIA τονίζει επίσης ότι οι εταιρείες κρουαζιέρας μέλη της επενδύουν σε νέα πλοία και κινητήρες που επιτρέπουν ευελιξία στα καύσιμα.
Αυτό περιλαμβάνει τη δυνατότητα χρήσης ανανεώσιμου biodiesel, επενδύσεις στην ικανότητα χρήσης πράσινης μεθανόλης, όταν είναι διαθέσιμη, και υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG).
Τα πλοία που έχουν σχεδιαστεί με κινητήρες και συστήματα τροφοδοσίας καυσίμου ικανά να λειτουργούν με υγροποιημένο φυσικό αέριο (LNG), θα μπορούν μελλοντικά να μεταβούν σε μηδενικά και σχεδόν μηδενικά καύσιμα, όπως βιολογικό ή συνθετικό LNG, χωρίς τροποποιήσεις στον κινητήρα.
Αυτή τη στιγμή 19 κρουαζιερόπλοια, που αντιπροσωπεύουν το 7% του στόλου και το 13% της παγκόσμιας χωρητικότητας, χρησιμοποιούν LNG για κύρια πρόωση. Το LNG έχει σχεδόν μηδενικές εκπομπές θείου και σωματιδίων, μειώνει τις εκπομπές οξειδίων του αζώτου (NOx) κατά περίπου 85% και επιτυγχάνει έως και 20% μείωση των εκπομπών αερίων θερμοκηπίου (GHG).
Πολλαπλές εκθέσεις επιβεβαιώνουν ότι η διαφυγή μεθανίου -ένα αναγνωρισμένο πρόβλημα με τις μηχανές υγροποιημένου φυσικού αερίου- βρίσκεται σε πορεία σχεδόν εξάλειψης, με ορισμένους εμπλεκόμενους φορείς της βιομηχανίας να υποστηρίζουν ότι τιμές ολίσθησης μικρότερες του 1% είναι εφικτές μέσα στα επόμενα χρόνια.
Σύμφωνα επίσης με τα στοιχεία της CLIA, 71 κρουαζιερόπλοια, που αντιπροσωπεύουν το 25% του στόλου και περισσότερο από το 20% της παγκόσμιας χωρητικότητας, διαθέτουν συστήματα καταλύτη SCR (Selective Catalytic Reduction) – αύξηση 34% από το 2023.
Η τεχνολογία Selective Catalytic Reduction (SCR) μειώνει τις εκπομπές σωματιδίων και τις εκπομπές οξειδίων του αζώτου, επιτρέποντας έτσι στα πλοία να πληρούν τις τυπικές προδιαγραφές εκπομπών οξειδίων του αζώτου (NOx) IMO Tier III.
Ο ωκεάνιος στόλος των μελών της CLIA περιλαμβάνει 303 πλοία με συνολική χωρητικότητα 635.000 κλινών, τα οποία εκμεταλλεύονται 45 εταιρείες κρουαζιέρας.