Καταλύτες για μια ισχυρή αγορά product tankers είναι οι γεωπολιτικές συνθήκες και το ευνοϊκό πεδίο της προσφοράς.
Όπως αναφέρει στην τελευταία ανάλυσή του ο ναυλομεσιτικός οίκος Xclusiv Shipbrokers, αρχικά η πολεμική σύγκρουση μεταξύ της Ρωσίας και της Ουκρανίας οδήγησε σε σημαντική αλλαγή στις εμπορικές ροές, αυξάνοντας το εμπόριο προϊόντων πετρελαίου σε τονομίλια κατά περισσότερο από 10% την περίοδο 2022-2023.
Επιπλέον, η αναδρομολόγηση πλοίων μέσω του Ακρωτηρίου της Καλής Ελπίδας, λόγω των διαταραχών στην Ερυθρά Θάλασσα, αναμένεται να προσθέσει περίπου 5% στο εμπόριο σε τονομίλια το 2024.
Αυτές οι διαταραχές έχουν ενισχύσει υποκείμενους παράγοντες, όπως η άνοδος κατά 6% στη ζήτηση πετρελαίου παγκοσμίως και η αύξηση κατά 3% της δυναμικότητας διυλιστηρίων την περίοδο 2021-2024.
Συνολικά, το εμπόριο προϊόντων πετρελαίου σε τονομίλια αυξήθηκε κατά 13% το διάστημα 2022-2023, με πρόβλεψη για αύξηση κατά 8% το 2024.
Προσφορά τονάζ
Από την πλευρά της προσφοράς, οι αναλυτές της Xclusiv επισημαίνουν πως η ανάπτυξη του στόλου των δεξαμενόπλοιων μεταφοράς προϊόντων πετρελαίου ήταν μέτρια, με μέσο όρο 2,4% την περίοδο 2021-2024, σε σύγκριση με την επίδοση του 3,5% ετησίως την περίοδο 2011-2020.
Παρά αυτή τη συνθήκη, πάντως, το «καλάθι» των ναύλων των MR tankers στον Ειρηνικό κατέγραψε 50 αρνητικά κλεισίματα στις 69 τελευταίες συνεδριάσεις, πέφτοντας από τα 47.277 δολάρια την ημέρα στις 3 Ιουνίου 2024 σε 16.630 δολάρια την ημέρα στις 4 Σεπτεμβρίου 2024.
Σε ό,τι αφορά τον Ατλαντικό, σημείωσε πτώση 52% την ίδια περίοδο, από 52.091 δολάρια την ημέρα σε 24.784 δολάρια την ημέρα.
«Ενώ τα έσοδα μειώθηκαν λόγω εποχικών παραγόντων και αυξημένου ανταγωνισμού, τα υποστηρικτικά θεμελιώδη μεγέθη προσφέρουν θετικές προοπτικές βραχυπρόθεσμα», σημειώνει η Xclusiv.
Γηράσκων στόλος
Ο κλάδος των MR2 tankers αποτελεί σημαντικό μέρος του παγκόσμιου στόλου δεξαμενόπλοιων.
Σύμφωνα με τα στοιχεία της Xclusiv, σήμερα υπάρχουν περίπου 1.757 MR2 σε λειτουργία, που αντιπροσωπεύουν περίπου το 23% του συνολικού στόλου δεξαμενόπλοιων που υπερβαίνουν τους 10.000 τόνους deadweight.
Σημειώνεται ότι ο στόλος των MR2 δεν εμφανίζει νεαρό ηλικιακό προφίλ, με περίπου το 33% των πλοίων να είναι 16 ετών ή μεγαλύτερα και το 8% του στόλου MR2 να είναι 21 ετών ή μεγαλύτερα.
Την ίδια ώρα, ένα σημαντικό μέρος του στόλου, περίπου το 8%, πλησιάζει τα 21 έτη, κάτι που θα μπορούσε να αυξήσει τη ζήτηση για νεότευκτα για την αντικατάσταση των παλαιότερων πλοίων.
Συμπερασματικά, οι τρέχουσες δυναμικές της αγοράς υποδηλώνουν ότι ο κίνδυνος υπερπροσφοράς είναι διαχειρίσιμος.
Ο γηράσκων στόλος, σε συνδυασμό με τις υγιείς αναλογίες βιβλίου παραγγελιών προς στόλο, καθώς και η μελλοντική ανάγκη για καλύτερη κατανάλωση καυσίμων και μείωση των εκπομπών, υποδεικνύουν ισχυρή ζήτηση για νέες κατασκευές και θέσεις στα ναυπηγεία.
Η ικανότητα της ναυπηγικής βιομηχανίας να προσαρμόζεται στις συνθήκες της αγοράς και η σταδιακή φύση της επέκτασης των ναυπηγείων θα βοηθήσουν στη διατήρηση μιας ισορροπίας προσφοράς – ζήτησης, υπογραμμίζει η Xclusiv.
Ρεκόρ ναυπηγήσεων φέτος
Το βιβλίο παραγγελιών για τα δεξαμενόπλοια MR2 ανέρχεται σε 274 πλοία, αντιπροσωπεύοντας αναλογία βιβλίου προς στόλο στο 15,6%. Αυτό υποδηλώνει ένα υγιές επίπεδο επενδύσεων στον τομέα, υποδεικνύοντας εμπιστοσύνη στις μελλοντικές προοπτικές του, αναφέρει η Xclusiv.
Τα δύο τελευταία χρόνια υπήρξε αύξηση στις παραγγελίες MR2. Τον Αύγουστο του 2022 υπήρχαν 98 παραγγελίες MR2. Αυτός ο αριθμός αυξήθηκε σε 147 τον Αύγουστο του 2023 και περαιτέρω σε 274 τον Αύγουστο του 2024, σημειώνοντας αύξηση 86% μέσα σε 12 μήνες.
Πρωταγωνιστές οι Έλληνες
Επιπλέον, στους οκτώ πρώτους μήνες του 2024 τοποθετήθηκαν 107 νέες παραγγελίες για MR2, με τη φετινή χρονιά (τέσσερις μήνες πριν από την ολοκλήρωσή της) να καταγράφει ήδη τον υψηλότερο ετήσιο αριθμό παραγγελιών τουλάχιστον σε βάθος 16 ετών.
Οι φετινές παραγγελίες αντιπροσωπεύουν περίπου το 40% του συνολικού βιβλίου παραγγελιών MR2. Οι Έλληνες πλοιοκτήτες έχουν ενεργό ρόλο στην αγορά των MR2, με 22 παραγγελίες το 2024.
Οι Κινέζοι πλοιοκτήτες έχουν επίσης δείξει ενδιαφέρον, τοποθετώντας 14 παραγγελίες το 2024.
Οι αναλυτές της Xclusiv παρατηρούν πως οι Ιάπωνες πλοιοκτήτες, ενώ έχουν το μεγαλύτερο βιβλίο παραγγελιών για MR2 συνολικά (47 πλοία), δεν έχουν τοποθετήσει καμία νέα παραγγελία το 2024. Αυτό υποδηλώνει μια πιθανή αλλαγή στη δυναμική της αγοράς για τους Ιάπωνες, συμπληρώνουν.
Αναφορικά με τα ναυπηγεία που υποδέχονται τις περισσότερες παραγγελίες, οι Κινέζοι κατέχουν το μεγαλύτερο μερίδιο σε MR2 με 158, ακολουθούμενοι από τους Κορεάτες με 66 παραγγελίες.
Σημειώνεται ότι 15 ελληνικές παραγγελίες βρίσκονται σε νοτιοκορεατικά ναυπηγεία και 27 σε κινεζικά ναυπηγεία.
Υγιείς προοπτικές
Η ανάλυση της Xclusiv καταλήγει πως η αγορά των δεξαμενόπλοιων MR2 βιώνει μια περίοδο ισχυρής ανάπτυξης, λόγω παραγόντων όπως η αυξανόμενη ζήτηση για διυλισμένα πετρελαιοειδή προϊόντα, η γήρανση του στόλου και οι ευνοϊκές συνθήκες της αγοράς.
Η σημαντική αύξηση στις παραγγελίες νεότευκτων, ιδιαίτερα τους τελευταίους μήνες, αναδεικνύει την εμπιστοσύνη των πλοιοκτητών και των επενδυτών στις μελλοντικές προοπτικές του τομέα και επίσης την ανάγκη για ανανέωση του στόλου.