Skip to main content

Οι Greeks ανανεώνουν τα bulk carriers

Ποιες κορυφαίες εταιρείες του κλάδου επιλέγουν να πωλήσουν τα παλαιότερα πλοία τους

Την ανανέωση του στόλου τους με την πώληση των παλαιότερων σε ηλικία πλοίων τους επιλέγουν κορυφαίες ελληνικές ναυτιλιακές εταιρείες.

Η Costamare του Κωστή Κωνσταντακόπουλου, η Star Bulk του Πέτρου Παππά, η Maran Dry του ομίλου Μαρίας Αγγελικούση, αλλά και η Alpha Bulkers του ομίλου Άννας Αγγελικούση επιλέγουν να δώσουν τα παλαιότερα σε ηλικία bulk carriers που έχουν στους στόλους τους.

Η Costamare, συμφερόντων Κωστή Κωνσταντόπουλου, έχει προχωρήσει σε μια τεράστια επένδυση τα τελευταία τρία χρόνια. Ένα άνοιγμα που περιλαμβάνει την πλοιοκτησία αλλά και μια πλατφόρμα διαχείρισης bulk carriers τρίτων εταιρειών.

Συνολικά περισσότερα από 100 πλοία μεταφοράς πλοίων χύδην ξηρού φορτίου διαχειρίζεται η Costamare, δίπλα στον στόλο των 68 containerships που παραδοσιακά διαχειρίζεται εδώ και περισσότερα από 50 χρόνια η οικογένεια.

Η εταιρεία, σύμφωνα με αναφορές ναυλομεσιτών, φαίνεται ότι προχωρά στην πώληση σε εταιρεία συμφερόντων Ινδονησίας του bulker Triton, για περίπου 16 εκατ. δολάρια, τιμή που είχε κοστίσει η απόκτησή του το 2021. Ένα πλοίο ναυπήγησης 2009 και μεταφορικής δυνατότητας 58.100 τόνων.

Επενδύσεις

Η ναυτιλιακή εταιρεία έχει προχωρήσει από το 2023 σε πωλήσεις συνολικά 15 bulk carriers τους τελευταίους 18 μήνες.

Παράλληλα το ίδιο διάστημα προχώρησε στην απόκτηση έξι σύγχρονων bulk carriers, τύπου capesize, μεταφορικής ικανότητας περίπου 180.000 τόνων.

Ανάλογη πορεία ακολουθεί και η Star Bulk, η οποία με τον Πέτρο Παππά στο πηδάλιο πέτυχε το deal της χρονιάς για το 2023, αφού εξαγόρασε με ανταλλαγή μετοχών μια άλλη ναυτιλιακή εταιρεία της Eagle Bulk η οποία διέθετε έναν στόλο από περίπου 50 μεσαίας μεταφορικής ικανότητας bulk carriers.

Μετά από το big deal που ολοκληρώθηκε τον περασμένο Μάιο η Star Bulk διαχειρίζεται έναν στόλο από 160 πλοία, είτε εν ενεργεία είτε υπό ναυπήγηση.

Παράλληλα με τη συμφωνία η εταιρεία έχει προχωρήσει στην πώληση 23 bulk carriers, των μεγαλύτερων του στόλου, έναντι περίπου 500 εκατ. ευρώ.

Επίσης η εταιρεία έχει ξεκινήσει τις επενδύσεις σε πλοία με εναλλακτικά καύσιμα. Τελευταία πώληση αφορά το Star Triumph που ανακοινώθηκε πρόσφατα.

Μεγάλα projects

Αλλά και ο όμιλος Αγγελικούση σταδιακά πουλάει τα παλαιότερα πλοία του στόλου του, ο οποίος διαχειρίζεται bulk carriers, tankers αλλά και LNG carriers κι έχει προχωρήσει σε μεγάλες επενδύσεις τα τελευταία χρόνια σε πλοία που κινούνται με LNG, ενώ προχωρά σε μεγάλα projects και για άλλα καύσιμα, όπως είναι η αμμωνία.

Η Maran Dry Management της Μαρίας Αγγελικούση ενδέχεται να έχει δαπανήσει έως και 100 εκατ. δολάρια τους τελευταίους δύο μήνες για την αγορά δύο σύγχρονων capesizes, ενώ έδωσε το Maran Prosperity χωρητικότητας 174.000-dwt (κατασκευής 2006) σε μια περίοδο που οι αξίες των bulk carriers είναι σε υψηλά επίπεδα.

Ανάλογη κίνηση έκανε και η Alpha Bulkers, που είναι η εταιρεία που διαχειρίζεται τα bulk carriers της Άννας Αγγελικούση και των υιών της Φραγκίσκου και Αντώνη Κανελλάκη. Η εταιρεία πρόσφατα παρέλαβε ένα σύγχρονο cape ηλικίας οκτώ ετών, το Herun Global στις 29 Αυγούστου, και λίγες ημέρες αργότερα αναφέρθηκε από brokers η πώληση του cape Alpha Prudence έναντι 24,75 εκατ. δολαρίων και ηλικίας 16 ετών.

Πώς κινείται η αγορά των ναύλων

Σύμφωνα με τα στοιχεία των Clarksons, ο μέσος ημερήσιος ναύλος στα capes είναι στα 28.000 δολάρια, ενώ το 2023 και το 2022 ήταν λίγο πάνω από τα 17.000 δολάρια. Στα panamax – kamsarmaxes είναι στα 15.100 δολάρια, από 13.000 το 2023 και 20.000 το 2022, ενώ για τα supramax είναι στα 16.560 δολάρια, από 14.315 δολάρια το 2023 και 25.500 δολάρια το 2022.

Όσον αφορά τις αξίες, τα capsize 10ετίας κοστίζουν σήμερα 31 εκατ. δολάρια, έναντι 28 εκατ. δολαρίων έναν χρόνο πριν. Αντίστοιχα τα 15ετίας είναι στα 20,5 εκατ. δολάρια φέτος, από 18,5 εκατ. δολάρια το 2023.

Ανοδικά κινούνται οι τιμές και στα kamsarmaxes. Τα πλοία ηλικίας 10 ετών πωλούνται κατά μέσο όρο στα 24 εκατ. δολάρια φέτος, από 22,5 εκατ. δολάρια πέρυσι, ενώ τα 15ετίας είναι στα 15 εκατ. δολάρια, από 14,75 εκατ. δολάρια το 2023.

Γενικότερα ο δείκτης των Clarksons για τις τιμές των μεταχειρισμένων bulk carriers είναι στις 155 μονάδες φέτος, πάνω κατά 18 μονάδες σε σχέση με τις 137 του 2023.