Σερί νέων ναυπηγήσεων έφερε στην αγορά το τέλος της «καλοκαιρινής ραστώνης». Σύμφωνα με τα στοιχεία των Lloyd’s, τις προηγούμενες δύο εβδομάδες οι ασιατικές κλίνες κατέγραψαν 123 συνολικά παραγγελίες, συνολικής αξίας άνω των 13 δισ. δολαρίων.
Πρωταγωνιστές στις νέες παραγγελίες δύο εταιρείες-κολοσσοί, ο κινεζικός όμιλος Cosco και η MSC της οικογένειας Απόντε. Νέες παραγγελίες ωστόσο κατέθεσε και ο όμιλος Navios, συμφερόντων Αγγελικής Φράγκου, για τέσσερα product δεξαμενόπλοια (τύπου LR2), συνολικής αξίας άνω των 260 εκατ. δολαρίων. H Navios Partners, μία από τις μεγαλύτερες εισηγμένες στο χρηματιστήριο της Νέας Υόρκης ναυτιλιακή εταιρεία, διαχειρίζεται έναν στόλο από 179 πλοία (τάνκερ, containerships και bulk carriers) συνολικής μεταφορικής δυνατότητας 16 εκατ. τόνων και με έναν μέσο όρο ηλικίας τα 9,6 έτη.
Σε επενδύσεις προχώρησε και η βρετανική Union Maritime (τέσσερα MR αξίας 180 εκατ. δολαρίων) στην οποία έχει επενδύσει ο Τέλης Μυστακίδης. Η εταιρεία έχει έναν στόλο από 111 πλοία, εκ των οποίων τα 44 είναι υπό παραγγελία.
Οι παραγγελίες
Τα bulk carriers είχαν τη μεγαλύτερη ζήτηση με 58 παραγγελίες και ακολούθησαν τα containerships, που ζούνε μια δεύτερη συνεχόμενη πολύ θετική περίοδο μετά την πανδημία, με 36 παραγγελίες, ενώ καταγράφηκαν και 14 παραγγελίες για δεξαμενόπλοια.
Επίσης η Royal Caribbean Group κατέθεσε παραγγελία στη Γερμανία για ένα συν δύο κρουαζιερόπλοια αξίας 1,5 δισ. δολαρίων το ένα.
Όσον αφορά τα containerships, η κινεζική Cosco επιβεβαίωσε παραγγελία για 12 πλοία neo-panamax, διπλού καυσίμου μεθανόλης, με τιμή 179,5 εκατ. δολάρια το καθένα. Τα πλοία είναι χωρητικότητας 13.700 TEUs και θα κατασκευαστούν στα Cosco Shipping Heavy Industry Yangzhou, με την παράδοση να έχει προγραμματιστεί για το διάστημα μεταξύ Μαΐου 2027 και Μαρτίου 2029. Αλλά και η Mediterranean Shipping Coμpany έχει υπογράψει συμβάσεις για την κατασκευή 30 containerships διπλού καυσίμου υγροποιημένου φυσικού αερίου σε τρία κινεζικά ναυπηγεία.
Οι παραγγελίες περιλαμβάνουν 10 μονάδες των 21.000 TEUs που παραγγέλθηκαν στα Jiangsu New Hantong, με δικαιώματα προαίρεσης για ακόμα δύο πλοία. Ακόμα έξι έχει αναθέσει η MSC στα Shanghai Waigaoqiao Shipbuilding Co. Τα πλοία είναι χωρητικότητας 19.000 TEUs. Για λογαριασμό της MSC θα κατασκευαστούν ακόμα τέσσερα, χωρητικότητας 11.500 TEUs.
Επισημαίνεται ότι στις αρχές Αυγούστου η εταιρεία είχε επιβεβαιώσει ακόμη μια παραγγελία για 12 πλοία των 19.000 TEUs το καθένα.
Επενδύσεις
Οι επενδύσεις του ομίλου Cosco όμως δεν σταμάτησαν στα containerships. Στον τομέα του ξηρού φορτίου η Cosco Shipping Development επιβεβαίωσε ότι υπέγραψε συμφωνία επένδυσης, κατασκευής και χρηματοδοτικής μίσθωσης για 42 πλοία μεταφοράς χύδην φορτίου, τα οποία θα κατασκευαστούν από την Cosco Shipping Heavy Industry.
Το επενδυτικό πρόγραμμα περιλαμβάνει πέντε πλοία supramax χωρητικότητας 64.000 dwt, δύο kamsarmaxes χωρητικότητας 82.000 dwt και 35 πλοία χωρητικότητας 80.000 dwt για παράδοση το 2026 και το 2027. Όλα τα πλοία έχουν παραγγελθεί με μακροχρόνια ναύλωση στην Cosco Shipping Bulk.
Άλλες σημαντικές παραγγελίες χύδην φορτηγών πλοίων που έγιναν τις τελευταίες δύο εβδομάδες περιλαμβάνουν δύο μονάδες newcastlemax που ανατέθηκαν από την Chinese Maritime Transport της Ταϊβάν. Τα πλοία χωρητικότητας 205.000 dwt πρόκειται να παραδοθούν το 2027 από τη συμπατριώτισσα ναυπηγική εταιρεία CSBC. Το συμβόλαιο νεότευκτης ναυπήγησης περιλαμβάνει δικαιώματα προαίρεσης για άλλα δύο πλοία.
Νεότευκτα κρουαζιερόπλοια
Στον τομέα των κρουαζιερόπλοιων, η Royal Caribbean ανακοίνωσε ότι συνήψε συμφωνία με τα ναυπηγεία Meyer Turku για την κατασκευή ενός τέταρτου νεότευκτου πλοίου κλάσης Icon. Το τελευταίο πλοίο της σειράς των μεγαλύτερων κρουαζιερόπλοιων στον κόσμο πρόκειται να παραδοθεί στα τέλη του 2027, ενώ η Royal Caribbean έχει κανονίσει δικαιώματα προαίρεσης για άλλα δύο πλοία.
Το πρώτο πλοίο της σειράς, το Icon Of The Seas, παραδόθηκε τον Νοέμβριο του 2023, ενώ το δεύτερο και το τρίτο πλοίο αναμένεται να παραδοθούν το τρίτο τρίμηνο του 2025 και το δεύτερο τρίμηνο του 2026 αντίστοιχα.