Skip to main content

DryDel Shipping – Κώστας Δελαπόρτας στη «Ν»: Στρατηγική επένδυσης με ισορροπία και ευελιξία

Στόχος, η μείωση των κινδύνων και η μεγιστοποίηση των αποδόσεων

Μία ισορροπημένη επενδυτική στρατηγική ανάμεσα σε νεότευκτα και μεταχειρισμένα σε συνδυασμό με τη χρηματοδοτική ευελιξία είναι το «διαβατήριο» για να πλοηγηθεί μία ναυτιλιακή εταιρεία στο σημερινό πληθωριστικό περιβάλλον με τις αξίες των assets στα ύψη.

Αυτό επισημαίνει σε εκτενή συνέντευξή του στη «Ν» ο Κώστας Δελαπόρτας, επικεφαλής της ναυτιλιακής εταιρείας DryDel Shipping.

Ο ίδιος ήταν από τους πρώτους που επένδυσε σε ναυπηγήσεις νέων πλοίων, σε μία περίοδο που σχεδόν όλοι ήταν επιφυλακτικοί λόγω της αβεβαιότητας στο κομμάτι της τεχνολογίας.

Όπως λέει, η DryDel βρίσκεται σε μία δυναμική περίοδο επέκτασης του στόλου των bulk carriers που διαθέτει, επιλέγοντας μοντέρνο τονάζ με συμβατικά καύσιμα, αλλά τεχνολογίες φιλικές προς το περιβάλλον που προσφέρουν βέλτιστη ενεργειακή απόδοση. Ο ίδιος επισημαίνει ότι τα εναλλακτικά καύσιμα δεν μπορούν να χρησιμοποιηθούν ακόμη στον κλάδο του ξηρού φορτίου

Η συζήτησή μας εκτείνεται, επίσης, στο ευνοϊκό momentum στη ναυλαγορά, αλλά και τις γεωπολιτικές εξελίξεις, με αιχμή την κρίση στην Ερυθρά Θάλασσα που έχει μεταβάλει άρδην το τοπίο στο διεθνές εμπόριο.

Αναλυτικά η συνέντευξη του κ. Δελαπόρτα στη «Ν»:

Η ναυλαγορά των bulk carriers ολοκλήρωσε το πρώτο μισό του έτους με ικανοποιητικές επιδόσεις. Ποιά είναι η εκτίμησή σας για την πορεία των ναύλων τους επόμενους μήνες, βάσει του ισοζυγίου προσφοράς/ζήτησης;

Πράγματι, το πρώτο εξάμηνο του έτους η αγορά είχε ικανοποιητικές επιδόσεις. Μας εξέπληξε όλους το πρώτο τρίμηνο, κατά το οποίο παραδοσιακά τα νούμερα δεν ήταν δυνατά, κυρίως λόγω εποχικότητας (seasonality). Η αλήθεια είναι ότι η ναυτιλία, και ειδικά η αγορά του ξηρού φορτίου, επηρεάζεται από τις παγκόσμιες εξελίξεις.

Η παρουσία των Χούθι της Υεμένης στην Ερυθρά Θάλασσα καθιστά πλέον πολύ επίφοβη την επιλογή του περάσματος από τη Διώρυγα του Σουέζ και τον Κόλπο του Άντεν, καθώς οι επιθέσεις με πυραύλους και drones στοχεύουν όλα τα πλοία, ανεξαρτήτως τύπου, σημαίας ή εθνικότητας. Αυτό αναγκάζει όλες τις μεγάλες ναυτιλιακές εταιρείες να στέλνουν τα πλοία τους από το Ακρωτήριο της Καλής Ελπίδας.

Ωστόσο, η επιλογή αυτής της εναλλακτικής διαδρομής συνεπάγεται με 10-14 ημέρες επιπλέον ταξιδίου, κάτι που έχει άμεσο αντίκτυπο στο ισοζύγιο προσφοράς και ζήτησης πλοίων και άρα και στους ναύλους.

Πιστεύω, λοιπόν, πως εάν συνεχιστεί αυτή η κατάσταση, αυτό θα έχει θετικό αποτύπωμα στην αγορά των bulk carriers και άρα η πορεία των ναύλων τους επόμενους μήνες αναμένεται να είναι στα σημερινά επίπεδα και ίσως και ανοδική.

Οι γεωπολιτικές εξελίξεις εξακολουθούν να είναι ένας από τους βασικούς παράγοντες που επηρεάζουν τα ναυτιλιακά δρώμενα σήμερα. Τελικά οι κρίσεις γεννούν ευκαιρίες για τη ναυτιλία; Βλέπετε φως στο τούνελ της κρίσης στην Ερυθρά Θάλασσα;

Η εποχικότητα φαίνεται να μην εφαρμόζεται πια, κάτι που μας οδηγεί να ψάξουμε για τα πιθανά αίτια αυτής της αλλαγής. Οι γεωπολιτικές εξελίξεις αναμφίβολα επηρεάζουν σημαντικά τον ναυτιλιακό κλάδο, με τις κρίσεις να δημιουργούν τόσο προκλήσεις όσο και ευκαιρίες. Για παράδειγμα, η Ερυθρά Θάλασσα αποτελεί στρατηγικό σημείο λόγω της Διώρυγας του Σουέζ, μίας από τις πιο σημαντικές εμπορικές οδούς παγκοσμίως.

Είναι σημαντικό να τονίσουμε ότι παρατηρούνται αρκετές καθυστερήσεις στα λιμάνια, οι οποίες, σε συνδυασμό με τη στρατηγική του slow steaming (χαμηλές ταχύτητες πλεύσης) που εφαρμόζεται σε παλαιότερα πλοία, συμβάλλουν θετικά στη ζήτηση για χωρητικότητα. Οι καθυστερήσεις στα λιμάνια μειώνουν τον διαθέσιμο χρόνο πλεύσης των πλοίων, ενώ το slow steaming επιμηκύνει τη διάρκεια των ταξιδιών, μειώνοντας έτσι την άμεση προσφορά χωρητικότητας. Αυτοί οι παράγοντες λειτουργούν υποστηρικτικά για την αγορά, διατηρώντας τη ζήτηση σε υψηλά επίπεδα και πιθανώς ενισχύοντας τους ναύλους.

Την ίδια ώρα, ενώ οι κίνδυνοι και τα κόστη αυξάνονται, οι κρίσεις συχνά οδηγούν σε ανακατατάξεις και νέες ευκαιρίες για τις ναυτιλιακές εταιρείες που προσπαθούν να προσαρμοστούν στα νέα δεδομένα και να επενδύσουν στη βελτίωση της ασφάλειας και της αποδοτικότητας.

Στην παρούσα φάση, κανείς δεν μπορεί να προβλέψει με βεβαιότητα τι θα γίνει με την κρίση στην Ερυθρά Θάλασσα. Όλα εξαρτώνται από τη δυνατότητα των εμπλεκόμενων χωρών και των διεθνών οργανισμών να επιτύχουν πολιτική σταθερότητα και να επενδύσουν στις απαραίτητες υποδομές και υπηρεσίες ασφάλειας. Θέλω να πιστεύω πως όλοι θα συμβάλουν ώστε να επανέλθει σύντομα η κανονικότητα.

Η DryDel Shipping υλοποιεί ένα πολύ σημαντικό πρόγραμμα ναυπήγησης νέων πλοίων. Υπάρχει σχέδιο περαιτέρω επέκτασης/ανανέωσης του στόλου και αν ναι θα δοθεί και πάλι βάρος σε νεότευκτα ή κοιτάτε και τη δευτερογενή αγορά; Μπορείτε να μας δώσετε τα πλήρη στοιχεία για το μέγεθος του στόλου και του orderbook;

Η DryDel Shipping βρίσκεται σε μια περίοδο δυναμικής επέκτασης και ανανέωσης του στόλου της, κάτι που συχνά περιλαμβάνει στρατηγικές αποφάσεις σχετικά με την απόκτηση νεότευκτων, αλλά και πλοίων από τη δευτερογενή αγορά.

Ο στόλος μας σήμερα αποτελείται από 12 πλοία: τρία handysize, επτά ultramaxes και δύο kamsarmaxes, με μέσο όρο ηλικίας τα 5 χρόνια. Η στρατηγική μας έχει επικεντρωθεί στα νεότευκτα πλοία, κυρίως γιατί προσφέρουν μεγαλύτερη αξιοπιστία και χαμηλότερο κόστος συντήρησης και λειτουργίας σε σύγκριση με τα παλαιότερα πλοία.

Μόλις παραλάβαμε τα δύο πρώτα νεότευκτα πλοία τύπου handysize – logger, το Warrior και το Allegra, 40.000 dwt έκαστο, από το ναυπηγείο της Namura στην Ιαπωνία. Η εταιρεία μας έχει επενδύσει σε νέα πλοία που πληρούν τους τελευταίους περιβαλλοντικούς κανονισμούς (με μηχανές Tier III / Phase 3). Φέτος είναι προγραμματισμένο να παραλάβουμε ακόμη δύο πλοία τύπου handysize από το ίδιο ναυπηγείο, ένα τον Σεπτέμβριο (Carpe Diem) και ένα τον Οκτώβριο (Lolita), ενώ το σύνολο των πλοίων υπό παραγγελία ανέρχεται σε εννέα (μαζί με τα Carpe Diem και Lolita).

Για το 2025, το πρόγραμμα ναυπήγησης της DryDel Shipping περιλαμβάνει δύο πλοία τύπου ultramax TESS 64 / Aeroline design, 64.000 dwt, με παραλαβή τον Μάιο και τον Νοέμβριο του 2025 από ναυπηγεία της Tsuneishi Shipbuilding σε Zhoushan και Cebu. Τα δύο αυτά πλοία θα εξοπλιστούν με συστήματα scrubbers για την κατακράτηση θείου (SOx).

Στη συνέχεια, το orderbook περιλαμβάνει ένα πλοίο τύπου ultramax TESS 66 / Aeroline design, 66.000 dwt, με παραλαβή μέχρι τον Ιούνιο του 2026 από το ναυπηγείο της Tsuneishi Shipbuilding στο Cebu, δύο πλοία τύπου handysize, 42.000 dwt, από το ναυπηγείο της Oshima Shipyard στην Ιαπωνία με παραλαβή τον Μάρτιο και τον Ιούνιο του 2026 και ένα ακόμα πλοίο τύπου ultramax, 64.000 dwt, με παραλαβή τον Ιούνιο του 2026 από το ναυπηγείο της Shin Kurushima στην Ιαπωνία.

Τέλος, έχουμε ένα ακόμα πλοίο τύπου ultramax TESS 66 / Aeroline design, 66.000 dwt, με παραλαβή μέσα στο πρώτο εξάμηνο του 2028 από το ναυπηγείο της Tsuneishi Shipbuilding στο Cebu.

Πρόσφατα πουλήσαμε δύο πλοία, το Velvet και το Luna Rossa, σε πολύ ανταγωνιστικές τιμές.

Είμαστε σε εγρήγορση και κοιτάζουμε συνεχώς τη δευτερογενή αγορά αλλά και την αγορά των νεότευκτων με σκοπό να βελτιστοποιήσουμε τον στόλο της DryDel Shipping ποιοτικά αλλά και ποσοτικά. Επενδύοντας σε νεότευκτα πλοία, η εταιρεία εκμεταλλεύεται τις πιο πρόσφατες τεχνολογίες, όπως η βελτιωμένη κατανάλωση καυσίμου και συμμορφώνεται με τις αυστηρότερες περιβαλλοντικές κανονιστικές απαιτήσεις, ενώ η αγορά πλοίων από τη δευτερογενή αγορά μπορεί να είναι οικονομικά αποδοτική και συνάμα επιτρέπει στην εταιρεία να αυξήσει τη χωρητικότητά της πιο γρήγορα σε σχέση με την αναμονή για την παράδοση νέων πλοίων από τα ναυπηγεία.

Το μέλλον της ναυτιλίας, άρα και το δικό μας, είναι συνυφασμένο με μοντέρνα, οικολογικά πλοία που έχουν καινοτόμες τεχνολογίες και μπορούν να πληρούν τις περιβαλλοντικές απαιτήσεις των καιρών.

Σήμερα, ζούμε σε ένα πληθωριστικό περιβάλλον με τις αξίες των assets και το κόστος ναυπήγησης στα ύψη. Ποια είναι η σωστή στρατηγική επένδυσης για έναν πλοιοκτήτη μέσα σε αυτές τις συνθήκες;

Σε ένα πληθωριστικό περιβάλλον όπως το σημερινό, όπου οι αξίες των assets και το κόστος ναυπήγησης είναι υψηλό, οι πλοιοκτήτες πρέπει να υιοθετήσουν στρατηγικές επένδυσης που μειώνουν τους κινδύνους και μεγιστοποιούν τις αποδόσεις.

Η DryDel Shipping έχει επιλέξει έναν συνδυασμό νεότευκτων και μεταχειρισμένων πλοίων. Το συγκριτικό μας πλεονέκτημα είναι ότι στραφήκαμε στα νεότευκτα πλοία όταν κανείς άλλος δεν τα κοίταζε, λόγω των εναλλακτικών καυσίμων και των αλλαγών στα περιβαλλοντικά ζητήματα. Αν και το κόστος ναυπήγησης είναι υψηλό, τα νεότευκτα πλοία προσφέρουν τεχνολογικές βελτιώσεις που μπορούν να μειώσουν τα λειτουργικά κόστη και συμμορφώνονται καλύτερα με τις περιβαλλοντικές κανονιστικές απαιτήσεις.

Επιπλέον, σημαντικό ρόλο παίζει και η χρηματοδότηση, καθώς το κόστος του χρήματος είναι σε ιστορικά υψηλό επίπεδο. Εμείς χρησιμοποιούμε τη χρηματοδοτική μίσθωση (sale and leaseback) ως εναλλακτική επιλογή για τη μείωση των αρχικών κεφαλαιακών δαπανών και τη βελτίωση της ταμειακής ροής. Αποτέλεσμα αυτής της στρατηγικής επιλογής ήταν να έχουμε «μερική αντιστάθμιση» στην αύξηση του επιτοκίου δανεισμού (Term SOFR) σε μέρος του συνόλου των δανείων μας.

Σε ένα πληθωριστικό περιβάλλον, η στρατηγική επένδυσης ενός πλοιοκτήτη πρέπει να είναι ευέλικτη και προσαρμοστική. Η ισορροπία μεταξύ νεότευκτων και μεταχειρισμένων πλοίων, η προσεκτική χρηματοοικονομική στρατηγική και η αποτελεσματική διαχείριση του κόστους είναι κρίσιμα στοιχεία για την επιτυχία σε τέτοιες συνθήκες.

Η DryDel Shipping παρήγγειλε πλοία με προηγμένο ενεργειακό σχεδιασμό, συμβατό με όλες τις περιβαλλοντικές προδιαγραφές και συμβατικά καύσιμα. Είναι αυτή σήμερα η μόνη λύση για όσους πλοιοκτήτες θέλουν να παραγγείλουν πλοία; Είναι στοίχημα η ναυπήγηση πλοίων με εναλλακτικά καύσιμα;

Η DryDel Shipping παρήγγειλε μοντέρνα πλοία, μόνο σε ιαπωνικά ναυπηγεία, με ηλεκτρονικές μηχανές και βελτιωμένο hull design, αλλά ταυτόχρονα επέλεξε τα συμβατικά καύσιμα, όπως το καύσιμο χαμηλού θείου (VLSFO), που είναι ευρέως διαθέσιμα και το υπάρχον δίκτυο εφοδιασμού είναι καλά ανεπτυγμένο. Τα νεότευκτα πλοία μας είναι σχεδιασμένα να πληρούν τις αυστηρότερες περιβαλλοντικές κανονιστικές απαιτήσεις.

Για εμάς, οι τεχνολογίες για βελτιωμένη ενεργειακή απόδοση, όπως η βελτιστοποίηση της γάστρας και η χρήση scrubbers, είναι δοκιμασμένες και αξιόπιστες λύσεις, όπως και η επιλογή του ναυπηγείου που σχεδιάζει και κατασκευάζει το πλοίο ώστε να είναι ενεργειακά αποδοτικό.

Οι υποδομές για την υποστήριξη εναλλακτικών καυσίμων, όπως το LNG, η αμμωνία και το μεθάνιο, είναι ακόμα πολύ περιορισμένες και αναπτύσσονται αργά, γεγονός που καθιστά δύσκολη την άμεση εφαρμογή τους σε πλοία όπως τα handysize και τα ultramaxes στα οποία η DryDel Shipping ειδικεύεται.

Επομένως, η στρατηγική της DryDel Shipping για ναυπήγηση πλοίων με προηγμένο ενεργειακό σχεδιασμό και συμβατικά καύσιμα είναι μια ασφαλής και πρακτική προσέγγιση στην τρέχουσα αγορά. Η ναυπήγηση πλοίων με εναλλακτικά καύσιμα, αν και πιο ριψοκίνδυνη, μπορεί να προσφέρει λύσεις για διαφορετικούς τύπους πλοίων, όπως τα containerships ή πλοία που μεταφέρουν φυσικό αέριο (LNG carriers), αλλά όχι ακόμη για πλοία ξηρού φορτίου.

Οι πλοιοκτήτες πρέπει να εξετάζουν και τις δύο προσεγγίσεις, ενδεχομένως υιοθετώντας μια στρατηγική διαφοροποίησης που περιλαμβάνει την επένδυση τόσο σε πλοία με συμβατικά καύσιμα με μειωμένο αποτύπωμα ρύπων όσο και σε πλοία με εναλλακτικά καύσιμα, ανάλογα με τις αγορές που εξυπηρετούν και τις δυνατότητες των υποδομών που έχουν στη διάθεσή τους.