Μία παραγγελία-μαμούθ για τη ναυπήγηση 42 πλοίων μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου τοποθέτησε ο κινεζικός ναυτιλιακός κολοσσός Cosco Shipping.
Πρόκειται για μία συναλλαγή-ορόσημο, καθώς είναι το μεγαλύτερο ναυπηγικό και leasing συμβόλαιο από το 2016, όταν και η κινεζική εταιρεία μετασχηματίστηκε σε operator ναυτιλίας και χρηματοοικονομικών.
Με βάση τη συναλλαγή, η Cosco θα αναθέσει σε μία θυγατρική του ναυπηγείου Cosco Shipping Heavy Industry την κατασκευή 20 bulk carriers και στο Chengxi, θυγατρική του κορυφαίου κινεζικού ναυπηγικού ομίλου CSSC, τη ναυπήγηση των υπόλοιπων 22 πλοίων.
Αυτά τα 42 σε αριθμό bulk carriers, συνθέτουν πέντε ultramaxes, χωρητικότητας 64.000 DWT έκαστο και 37 panamaxes/kamsarmaxes, χωρητικότητας 80.000 – 82.000 DWT έκαστο.
Η συνολική αξία του συμβολαίου υπερβαίνει τα 2 δισ. δολάρια.
Όπως επισημαίνει η Cosco, τα πλοία θα παραδοθούν διαδοχικά από το 2026 έως το 2027 και θα μισθωθούν στην Cosco Shipping Bulk για μακροχρόνιες περιόδους.
«Οι συναλλαγές θα ενισχύσουν αποτελεσματικά τον ακρογωνιαίο λίθο της ανάπτυξης της επιχείρησης χρηματοδοτικής μίσθωσης πλοίων, θα συμβάλουν σε μακροπρόθεσμα σταθερά έσοδα και ταμειακές ροές και θα βελτιώσουν τη συνολική οικονομική σταθερότητα» τόνισε ο κινεζικός «γίγαντας».
Πρόκειται για πλοία που θα φέρουν φιλικά προς το περιβάλλον χαρακτηριστικά ενεργειακής εξοικονόμησης, ενώ ορισμένα θα διαθέτουν και δυνατότητες πρόωσης με μεθανόλη (methanol-ready).
Μάλιστα, η εταιρεία υπογράμμισε ότι αυτή η μεγάλη παραγγελία θα τη βοηθήσει να «εκμεταλλευτεί ενεργά τις ευκαιρίες που προκύπτουν από τον πράσινο και χαμηλών εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα μετασχηματισμό της ναυτιλιακής βιομηχανίας».
Σημειώνεται ότι με αυτό το deal, η Cosco κάνει ένα σημαντικό άλμα στο μέγεθος των πλοίων που έχει υπό την κατοχή της, αφού στο παρελθόν παρήγγειλε κάποια μικρότερα bulk carriers και πλοία πολλαπλών χρήσεων.
Ο όμιλος
Έως και τις 31 Δεκεμβρίου 2023, η Cosco Shipping είχε υπό την κατοχή της έναν στόλο 1.325 πλοίων. Ο στόλος των bulk carriers αποτελείται από 430 πλοία, συνολικής χωρητικότητας 44,11 εκατ. DWT, ενώ αυτός των tankers από 225 βαπόρια, χωρητικότητας 29,43 εκατ. DWT.
Την ίδια ώρα, έχει υπό την κατοχή της containerships, χωρητικότητας 3,08 εκατ. TEUs, αριθμός που την τοποθετεί στην τέταρτη θέση διεθνώς στη λίστα με τις κορυφαίες εταιρείες τακτικών γραμμών του πλανήτη.
Τέλος, ελέγχει 152 πλοία γενικού και ειδικευμένου φορτίου, με χωρητικότητα 4,75 εκατ. DWT.
Παράλληλα, ο όμιλος έχει επενδύσει σε 57 τερματικούς σταθμούς, συμπεριλαμβανομένων terminals διαχείρισης containers σε όλο τον κόσμο.
Σε περίοπτη φυσικά θέση βρίσκεται και ο Πειραιάς, ο οποίος τα τελευταία χρόνια έχει αναδειχθεί ανάμεσα στους κορυφαίους λιμένες εξυπηρέτησης εμπορευματοκιβωτίων στην Ευρώπη.
Η ετήσια διακίνηση των τερματικών που ελέγχει η Cosco ανέρχεται σε 134 εκατ. TEUs.
Βιομηχανικό οικοσύστημα
Σημειώνεται πως για την εξυπηρέτηση του παγκόσμιου εμπορίου και τη λειτουργία ενός διεθνούς δικτύου, η κινεζική ναυτιλιακή εταιρεία έχει επικεντρωθεί στη δημιουργία ενός βιομηχανικού οικοσυστήματος, με τη ναυτιλία, τα λιμάνια και τα logistics ως θεμέλιο και βασικές βιομηχανίες, και με τη ναυτιλιακή χρηματοδότηση, την κατασκευή εξοπλισμού, και την ψηφιακή καινοτομία ώς τις βιομηχανίες που προσφέρουν προστιθέμενη αξία.
Με βάση αυτό, στοχεύει περαιτέρω στην οικοδόμηση ενός ολοκληρωμένου οικοσυστήματος υπηρεσιών εφοδιαστικής αλυσίδας και υπηρεσιών εφοδιασμού παγκόσμιας κλάσης.