Skip to main content

Aκτοπλοΐα: Τιμές εισιτηρίων και προσβασιμότητα ΑμεΑ στο μικροσκόπιο του υπουργείου Ναυτιλίας

Intime News

Πιθανή αύξηση στα εισιτήρια από τον Μάιο φέρνουν τα ακριβότερα καύσιμα

Το θέμα της προσβασιμότητας των ΑμεΑ στα πλοία της ακτοπλοΐας, αλλά και το ενδεχόμενο αύξησης των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων από τον Μάιο του 2025, λόγω χρήσης ακριβότερου καυσίμου, καλείται να αντιμετωπίσει το επόμενο διάστημα η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Ναυτιλίας.

Εκπτώσεις

Η υποχρεωτική χρήση καυσίμου χαμηλής περιεκτικότητας σε θείο στα συμβατικά πλοία της ακτοπλοΐας που δεν διαθέτουν scrubbers (πλυντηρίδες) θα οδηγήσει πολλές ακτοπλοϊκές εταιρείες να αγοράζουν ακριβότερα καύσιμα κατά 33%.

Σύμφωνα με πηγές του υπουργείου Ναυτιλίας, στο τραπέζι βρίσκονται όλες οι πιθανές λύσεις, όπως η προαγορά εισιτηρίων με χαμηλότερη τιμή από τη χειμερινή περίοδο, αλλά και η χρησιμοποίηση των ειδικών εκπτώσεων κοινωνικών ομάδων υπό προϋποθέσεις, π.χ. φοιτητική έκπτωση μόνο κατά την εκπαιδευτική περίοδο.

Σημειώνεται ότι οι εκπτώσεις σε συγκεκριμένες κοινωνικές ομάδες επιβαρύνουν τους ίδιους τους ακτοπλόους, ενώ άλλα μέσα -όπως το ΚΤΕΛ ή ο σιδηρόδρομος- απολαμβάνουν ποσοστό κρατικής επιδότησης.

Το πρόβλημα γίνεται ακόμα πιο πολύπλοκο, καθώς ήδη στον προϋπολογισμό του 2025 η κρατική επιδότηση για τις άγονες γραμμές έχει μειωθεί από τα 154 εκατ. ευρώ στα 148 εκατ. ευρώ.

Το επόμενο διάστημα αναμένεται να τεθεί επίσης σε λειτουργία και η ιστοσελίδα του υπουργείου Ναυτιλίας για το παρατηρητήριο τιμών στην ακτοπλοΐα. Στη συγκεκριμένη ιστοσελίδα θα δίνονται πληροφορίες για τα ελληνικά λιμάνια και τις διευκολύνσεις που παρέχουν, αλλά και τα τοπικά δρομολόγια των πλοίων. Ο κάθε επιβάτης θα μπορεί επίσης να ενημερώνεται τι μπορεί να κάνει στην περίπτωση που χάσει το πλοίο ή το εισιτήριό του, αλλά και να καταγγέλλει περιστατικά αυθαιρεσίας.

Σύμφωνα με στοιχεία του υπουργείου Ναυτιλίας, αυτή τη στιγμή η ελληνική ακτοπλοϊκή αγορά διαθέτει 267 πλοία κάθε τύπου, που εκτελούν 77 δρομολογιακές γραμμές με ελεύθερη δρομολόγηση και 98 με επιδοτούμενη, τις λεγόμενες άγονες γραμμές. Εξυπηρετούνται 92 κατοικημένα νησιά, εκ των οποίων τα 76 έχουν επιδοτούμενη σύνδεση. Απελευθερωμένες θεωρούνται οι γραμμές όπου εξυπηρετούνται 300.000 επιβάτες ανά λιμάνι το έτος από μία ακτοπλοϊκή εταιρεία ή όπου εξυπηρετούνται 150.000 ανά λιμάνι από δύο ακτοπλοϊκές εταιρείες.

Διευκόλυνση πρόσβασης

Ήδη οι αρμόδιες υπηρεσίες του υπουργείου Ναυτιλίας, μετά τις πρόσφατες καταγγελίες ΑμεΑ και συνοδών τους για την έλλειψη κατάλληλων υποδομών στα πλοία της ακτοπλοΐας, προωθούν προεδρικό διάταγμα, που θα έχει ολοκληρωθεί έως το τέλος του χρόνου.

Σε αυτό θα περιγράφονται οι κατάλληλοι μηχανισμοί για την εύκολη πρόσβαση των ΑμεΑ στα πλοία της ακτοπλοΐας που είναι σε πλήρη δρομολογιακή λειτουργία ή αναμένεται να εισέλθουν στην ελληνική αγορά.

Ο ορίζοντας υποχρεωτικής υλοποίησης θα είναι τα τρία χρόνια, ενώ στο πλαίσιο αυτό προχωρά παράλληλα και ο σχεδιασμός επιμορφωτικών προγραμμάτων για τα στελέχη του Λιμενικού Σώματος, με στόχο την ευαισθητοποίηση και την κατάλληλη ανταπόκριση σε περιπτώσεις μετακίνησης ΑμεΑ.

Θα ακολουθήσει ανάλογο επιμορφωτικό πρόγραμμα και για τα πληρώματα των πλοίων της ακτοπλοΐας και τους τουριστικούς πράκτορες, που στις περισσότερες περιπτώσεις είναι οι πρώτοι που καλούνται να διαχειριστούν τέτοιου είδους θέματα κατά την έκδοση του εισιτηρίου.

Στο προεδρικό διάταγμα ορίζεται ότι θα πρέπει να δημιουργηθούν ειδικοί χώροι υγιεινής, ασανσέρ πρόσβασης στα καταστρώματα και ειδικές ράμπες.