Παρά τη μεγάλη διόρθωση που καταγράφηκε στην αγορά των product tankers στη διάρκεια του Αυγούστου, τα ναύλα αναμένεται να ανακάμψουν λόγω των ευνοϊκών στοιχείων προσφοράς και ζήτησης.
Όπως αναφέρει σε τελευταίο report ο ναυλομεσιτικός οίκος Gibsons, τον περασμένο μήνα σημειώθηκαν τα χαμηλότερα έσοδα για τα δεξαμενόπλοια μεταφοράς προϊόντων πετρελαίου παγκοσμίως για το τρέχον έτος.
Η τρέχουσα αδυναμία στην αγορά οφείλεται σε μεγάλο βαθμό στην εποχικότητα, επισημαίνουν οι αναλυτές.
Τα LR (Long Range) tankers επηρεάστηκαν αρνητικά από τη μετατόπιση crude tankers, όπως τα VLCCs και τα Suezmaxes, στη μεταφορά προϊόντων αυτό το καλοκαίρι, καθώς το τρίτο τρίμηνο είναι παραδοσιακά η πιο αδύναμη περίοδος για τα δεξαμενόπλοια αργού πετρελαίου.
Στην Ευρώπη, τα handy και MR (Medium Range) tankers επηρεάστηκαν από τη μείωση των τονο-μιλίων λόγω της εποχικής μείωσης των περιφερειακών εξαγωγών.
Παρομοίως, παρατηρήθηκε ισχυρή εποχική πτώση στις εξαγωγές διυλισμένων προϊόντων της Ρωσίας, γεγονός που επιδεινώθηκε από τις συνεχείς επιθέσεις με drones σε ρωσικά διυλιστήρια.
Αλλαγή σκηνικού
«Καθώς προχωράμε στο τέταρτο τρίμηνο, οι παράγοντες που επηρεάζουν την αγορά είναι πιθανό να αλλάξουν» τονίζει η Gibsons.
Όπως εξηγούν οι αναλυτές, η εποχική συντήρηση των διυλιστηρίων στις ΗΠΑ, στη Μέση Ανατολή και στη Ρωσία θα διευκολύνει τις εξαγωγές αργού πετρελαίου.
Για τα product tankers, αυτό σημαίνει χαμηλότερο ανταγωνισμό από τα δεξαμενόπλοια μεταφοράς αργού πετρελαίου, έναν βασικό παράγοντα πίσω από την πρόσφατη πτώση, ενώ η συντήρηση το φθινόπωρο στην Ευρώπη και στις ΗΠΑ θα υποστηρίξει μεγαλύτερες ροές από την Ανατολή προς τη Δύση.
Επιπλέον, οι τιμές του LPG τυπικά αυξάνονται τον χειμώνα σε σχέση με τη νάφθα λόγω της ζήτησης για θέρμανση, καθιστώντας τη νάφθα πιο ανταγωνιστική ως πρώτη ύλη για τον πετροχημικό τομέα.
Λαμβάνοντας αυτό υπόψη, περισσότερη νάφθα θα μπορούσε να μεταφερθεί από τον Ατλαντικό προς την Ανατολή, περιορίζοντας προσωρινά τη διαθεσιμότητα χωρητικότητας στη Μέση Ανατολή.
Ωστόσο, αυτές οι ροές εξαρτώνται εν μέρει από τη σχετική τιμολόγηση και την ικανότητα της Ρωσίας να εξάγει το προϊόν μαζικά ανατολικά του Σουέζ, τονίζουν οι αναλυτές της Gibsons.
Το 2025
Καθώς προχωράμε προς το 2025, η επιβράδυνση της ζήτησης στην Κίνα αποτελεί σημαντική ανησυχία σύμφωνα με την Gibsons.
Ωστόσο, η κατανάλωση στις υπόλοιπες ασιατικές οικονομίες εκτός ΟΟΣΑ εξακολουθεί να προβλέπεται ότι θα αυξηθεί κατά 400 χιλιάδες βαρέλια την ημέρα, σύμφωνα με την τελευταία μηνιαία έκθεση της Διεθνούς Υπηρεσίας Ενέργειας (IEA).
Επίσης, προβλέπονται περαιτέρω μικρές αυξήσεις στη ζήτηση στη Λατινική Αμερική εκτός ΟΟΣΑ και στην Ανατολική Νότια Αφρική, που όλες αναμένεται να υποστηρίξουν τις αυξημένες ανάγκες για εισαγωγές προϊόντων πετρελαίου.
Το πεδίο της προσφοράς
Εξετάζοντας τα πλοία που θα πέσουν στο νερό, η Gibsons υπογραμμίζει ότι η απότομη αύξηση των παραδόσεων νεότευκτων το επόμενο έτος και κατ’ επέκταση η μεγαλύτερη προσφορά διαθέσιμου προς ναύλωση τονάζ ενδέχεται να ασκήσει πτωτική πίεση στα έσοδα στη spot αγορά.
Από την άλλη πλευρά, ωστόσο, ο αριθμός των δεξαμενόπλοιων που θα συμπληρώσουν τα 20 χρόνια ζωής το επόμενο έτος θα υπερβεί τις προγραμματισμένες παραδόσεις, διατηρώντας τον εφοδιασμό με σύγχρονα πλοία υπό έλεγχο.
Συνολικά, φαίνεται ότι, ενώ υπάρχουν τόσο αντίξοες όσο και ευνοϊκές συνθήκες, τα βασικά θεμελιώδη στοιχεία της αγοράς των product tankers το επόμενο έτος δεν θα αλλάξουν δραστικά σε σχέση με το 2024.
Ωστόσο, καταλήγει η έρευνα της Gibsons, οι εκτροπές από την Ερυθρά Θάλασσα είναι ένας κρίσιμος παράγοντας, καθώς η επαναδρομολόγηση μέσω του Ακρωτηρίου της Καλής Ελπίδας έχει προσφέρει μέχρι στιγμής το 2024 σημαντική υποστήριξη στα τονο-μίλια των δεξαμενόπλοιων και, αν αυτό εξαφανιστεί ξαφνικά, θα αφαιρέσει έναν σημαντικό παράγοντα στήριξης.