Skip to main content

Η ακτοπλοΐα προετοιμάζει το μέλλον της

Συμφωνίες για νεότευκτα και εξειδικευμένες μελέτες εν αναμονή της ευρωπαϊκής χρηματοδότησης

Σε αυξημένη κινητικότητα βρίσκονται, το τελευταίο διάστημα, οι εταιρείες της ακτοπλοΐας, εν όψει των πρωτοβουλιών του υπουργείου Ναυτιλίας για την εξασφάλιση ευρωπαϊκής χρηματοδότησης που αφορά την αξιοποίηση πράσινων τεχνολογιών αλλά και την ανανέωση του ακτοπλοϊκού στόλου.

Στο πλαίσιο αυτό, πολλές μικρότερες εταιρείες εξετάζουν τη σύμπραξή τους με άλλες μεγαλύτερες ή ακόμα και πώληση του μεταφορικού τους έργου, καθώς, πέραν της εξασφάλισης της μελλοντικής χρηματοδότησης από το υπουργείο Ναυτιλίας, απαιτούνται σημαντικά κεφάλαια από το ελληνικό τραπεζικό σύστημα.

Σε επίπεδο μεγάλων ναυτιλιακών ομίλων, η Attica έχει προχωρήσει ήδη σε συμφωνία με τη
Stena RoRo για τη μακροχρόνια ναύλωση δύο πλοίων, μήκους 200 μέτρων το καθένα, που θα ναυπηγηθούν στην Κίνα. Τα νέα πλοία θα είναι πιστοποιημένα methanol ready και battery ready, με μηχανές ώστε να λειτουργούν με 3 διαφορετικούς τύπους καυσίμου.

Επίσης, έχει υπογράψει Μνημόνιο Συνεργασίας με την ONEX για τη δυνατότητα ναυπήγησης νέων πλοίων, ενώ σχεδιάζει την αντικατάσταση των 3 ταχύπλοων Aero με 2 νέα Aero.

Ο όμιλος Grimaldi, επίσης, έχει προχωρήσει σε νέο ναυπηγικό πρόγραμμα, σύμφωνα με το οποίο δύο πλοία με εναλλακτικά καύσιμα προορίζονται για τις Μινωικές Γραμμές.

Το υπουργείο Ναυτιλίας έχει ήδη συμφωνήσει με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή αλλά και τα συναρμόδια υπουργεία, όπως το Μεταφορών, για κονδύλια ύψους 580 εκατ. ευρώ περίπου από το ΕΣΠΑ και το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας, για τη χρηματοδότηση τέτοιων δράσεων αλλά και τη βελτίωση λιμενικών υποδομών, σε νησιωτικούς κυρίως προορισμούς.

Μελέτη

Μέσα στο δεύτερο τρίμηνο του 2025, αναμένεται να έχει παραδοθεί από το ΤΑΙΠΕΔ το έργο που αφορά την κατάρτιση αναλυτικής μελέτης, στρατηγικής και ανάπτυξης μηχανισμού χρηματοδότησης για τη σταδιακή ανανέωση του ακτοπλοϊκού στόλου της χώρας, με στόχο τη μείωση εκπομπών CΟ2₂ και την επιτάχυνση και εξομάλυνση της πράσινης μετάβασης στον κρίσιμο αυτόν κλάδο.

Το έργο που έχει αναλάβει η Ernst & Young είναι συνολικού προϋπολογισμού 1.233.180,00 ευρώ (συμπεριλαμβανομένου ΦΠΑ).

Η εταιρεία θα πρέπει, μέσω της μελέτης, να προχωρήσει στην ακτινογραφία της ελληνικής ακτοπλοϊκής αγοράς, να δει ποιες είναι οι γραμμές που δραστηριοποιούνται στην ελληνική  επικράτεια, τα χαρακτηριστικά του υφιστάμενου στόλου, το κόστος και το όφελος, αλλά και να παραδώσει επιχειρησιακό σχέδιο για το εργαλείο χρηματοδότησης με στόχους χρηματοοικονομικής πρόβλεψης.

Επίσης, το υπουργείο Ναυτιλίας προχώρησε έπειτα από εισήγηση της αρμόδιας μονάδας Β της επιτελικής δομής ΕΣΠΑ, και στην ανάθεση εκπόνησης μελέτης στην εταιρεία Hydrus Engineering Α.Ε. για την αξιοποίηση πράσινων τεχνολογιών στην ακτοπλοΐα.

Η συγκεκριμένη μελέτη, που δεν αφορά τα πορθμεία και θα πρέπει να παραδοθεί από την ημερομηνία υπογραφής της σύμβασης σε τέσσερις μήνες, θα προσδιορίσει τον τύπο του πράσινου πλοίου, το εναλλακτικό καύσιμο που θα μπορεί να χρησιμοποιεί, αλλά και το σχήμα που θα εκτελεί τον εξοπλισμό που θα πρέπει να είναι σε συνεργασία ιδιώτη επιχειρηματία και Δημοσίου (δήμοι – περιφέρειες κτλ.). Κι αυτό συμβαίνει στο πλαίσιο σύμπραξης δημόσιου – ιδιωτικού τομέα που αφορά συγκεκριμένες αντιπροσωπευτικές άγονες γραμμές.

Άνω των 40 ετών το 41% το 2035

Η ναυτιλιακή εταιρεία ΜΠΛΟΥ ΤΖΕΜ έχει στην κατοχή της ένα ανοικτού τύπου επιβατικό οχηματαγωγό, με την επωνυμία Οσία Μεθοδία. Στο πλοίο έχει εγκατασταθεί ένα αυτόνομο σύστημα φωτοβολταϊκών πλαισίων και μπαταριών, το οποίο έχει σχεδιαστεί ώστε να καλύπτει σε ετήσια βάση τις ενεργειακές του ανάγκες.

Με τη χρήση του παρόντος συστήματος, πραγματοποιείται σημαντική μείωση των εκπομπών αερίων θερμοκηπίου που προέρχονται από τις εκπομπές των ηλεκτρογεννητριών του σκάφους, συμβάλλοντας έτσι στην προστασία του περιβάλλοντος.

Το πλοίο πραγματοποιεί καθημερινά δρομολόγια μεταξύ των νήσων Κιμώλου (Ψάθη) – Μήλου (Πολλώνια).

Η συγκεκριμένη εταιρεία έχει ήδη προχωρήσει και στην κατασκευή ενός επιβατηγού πλοίου σε ναυπηγείο της Αττικής που θα μπορεί να είναι διπλού καυσίμου με τη χρήση μεθανόλης.

Επισημαίνεται ότι ο κύριος στόχος της ευρωπαϊκής πρωτοβουλίας FuelEU Maritime είναι έως το 2030 να αυξηθεί η χρήση καυσίμων χαμηλών εκπομπών άνθρακα στη ναυτιλία.

Όπως αναφέρει στην τελευταία μελέτη η εταιρεία συμβούλων XRTC, το 41% των ελληνικών ακτοπλοϊκών πλοίων που είναι σήμερα δρομολογημένα, το 2035 θα είναι ηλικίας άνω των 40 ετών.