Τον κώδωνα του κινδύνου περιβαλλοντικής καταστροφής «κρούουν», μετά το αμερικανικό Πεντάγωνο και το το Ελληνικό στρατηγείο της ευρωπαϊκής επιχείρησης ΑΣΠΙΔΕΣ καθώς υπάρχουν φόβοι διαρροής πετρελαίου από το ελληνόκτητο δεξαμενόπλοιο MV Sounion το οποίο χτυπήθηκε από τους Χούθι στις 21 Αυγούστου στην Ερυθρά Θάλασσα.
Το MV Sounion, το οποίο μεταφέρει 150.000 τόνων αργού πετρελαίου (περίπου 1 εκατ. βαρέλια) φλέγεται για έβδομη συνεχόμενη ημέρα.
Σε ανακοίνωσή του το Στέιτ Ντιπάρτμεντ το Σάββατο εξέφρασε έντονη ανησυχία για πιθανή διαρροή πετρελαίου.
Ενώ σημειώνεται ότι χθες Τρίτη ο εκπρόσωπος του Πενταγώνου, υποστράτηγος Πάτρικ Ράιντερ, δήλωσε ότι είχαν σταλεί δύο ρυμουλκά για τη διάσωση του πλοίου, δεξαμενόπλοιου αλλά οι Χούθι απείλησαν να επιτεθούν και σε αυτά.
Το Sounion παραμένει στο σημείο όπου αγκυροβόλησε, μεταξύ Ερυθραίας και Υεμένης.
Σύμφωνα με τις τελευταίες πληροφορίες της «Ν», τα επιχειρησιακά μέσα της EUNAFOR ASPIDES στην περιοχή ανέφεραν ότι έχουν εντοπιστεί εστίες σε διάφορα σημεία του κύριου καταστρώματος του πλοίου.
Ωστόσο κατά τις ίδιες πηγές δεν υπάρχει υπάρχει διαρροή πετρελαίου, το πλοίο εξακολουθεί να είναι αγκυροβολημένο και να μην παρασύρεται.
Όπως επισημαίνουν από το επιχειρησιακό κέντρο «Όλα τα διερχόμενα σκάφη στην περιοχή πρέπει να κινούνται με ιδιαίτερη προσοχή, καθώς το M/V SOUNION αποτελεί τόσο κίνδυνο για τη ναυσιπλοΐα όσο και σοβαρή και άμεση απειλή περιφερειακής ρύπανσης».
Update on M/V SOUNION:
The MV SOUNION has been on fire since August 23rd.
An EUNAFOR ASPIDES unit transiting the area reported that there are fires on at least 5 locations observed on the main deck of the vessel. It is estimated that these are located around the hatches of… pic.twitter.com/ta0IuLhIoY
— EUNAVFOR ASPIDES (@EUNAVFORASPIDES) August 26, 2024
Επιστολή του Διοικητή της επιχείρησης ΑΣΠΙΔΕΣ
Την ώρα που οι ΗΠΑ συνεργάζονται με εταίρους στην περιοχή για να προσπαθήσουν να μετριάσουν τις πιθανές περιβαλλοντικές επιπτώσεις, ο Έλληνας Διοικητής της ευρωπαϊκής επιχείρησης ΑΣΠΙΔΕΣ Υποναύαρχος Βασίλειος Γρυπάρης ΠΝ έστειλε επιστολή στις 28 Αυγούστου σε όλα τα Κέντρα Συντονισμού Θαλάσσιας Διάσωσης και στους περιφερειακούς φορείς προκειμένου να τους ενημερώσει για την τρέχουσα κατάσταση σχετικά με το MV SOUNION.
Ειδικότερα στην επιστολή ο Υποναύαρχος Βασίλειος Γρυπάρης τονίζει ότι «Η κατάσταση αυτή δημιουργεί σοβαρή και άμεση απειλή περιφερειακής ρύπανσης, με τα παράκτια κράτη να διατρέχουν τον υψηλότερο κίνδυνο».
Ενώ διαβεβαιώνει ότι προκειμένου να αποτραπεί μια καταστροφική περιβαλλοντική κρίση, η EU NAVAL FORCES Aspides, σε συντονισμό με τις ευρωπαϊκές αρχές, αξιολογεί την κατάσταση και τη σκοπιμότητα των μέτρων προστασίας για τυχόν ενέργειες, όπως η ρυμούλκηση του MV SOUNION» και προσθέτει πως «Να είστε βέβαιοι ότι η επιχείρηση ASPIDES θα κάνει ό,τι είναι δυνατόν για να διευκολύνει την προσπάθεια αυτή, σύμφωνα με την τρέχουσα εντολή της επιχείρησης».
Απευθυνόμενος προς όλα τα κράτη υπογραμμίζει πως «Το έργο θα απαιτήσει στενό συντονισμό και ενεργό συμμετοχή όλων. Η συνεργασία και η ετοιμότητα είναι απαραίτητες για την πρόληψη μιας περιβαλλοντικής καταστροφής που θα μπορούσε να έχει εκτεταμένες συνέπειες για ολόκληρη την περιοχή».
Για να αποτραπεί μια καταστροφική περιβαλλοντική κρίση, η EU NAVALFORCES ASPIDES, σε συντονισμό με τις ευρωπαϊκές αρχές, αξιολογεί την κατάσταση και είναι έτοιμη να διευκολύνει ή να προστατεύσει κάθε πορεία δράσης.
Το χρονικό της επίθεσης
Υπενθυμίζεται ότι η EUNAVFOR ASPIDES, (στις 22/8), ανταποκρινόμενη σε αίτημα της ναυτιλιακής εταιρείας και του καπετάνιου του MV SOUNION, απέστειλε μονάδα με σκοπό την παροχή προστασίας στο εμπορικό πλοίο και τη διάσωση του πληρώματός του.
Κατά τη διάρκεια της προσέγγισης στην περιοχή του συμβάντος, στις 22 Αυγούστου, πρωί εξουδετερώθηκε με επιτυχία ένα USV (μη επανδρωμένο όχημα επιφανείας) καθώς αποτελούσε απειλή κατά του MV SOUNION και του πληρώματός του.
Το πλήρωμα, το οποίο είχε εγκαταλείψει το MV SOUNION, διασώθηκε με επιτυχία από την γαλλική φρεγάτα «FS Chevalier Paul».
Η EUNAVFOR ASPIDES ως επιχείρηση αμυντικού χαρακτήρα, αποτελεί αξιόπιστο πάροχο θαλάσσιας ασφάλειας της ΕΕ, με στόχο τη συμβολή στην προστασία της ελευθερίας ναυσιπλοΐας των εμπορικών πλοίων στην περιοχή των επιχειρήσεων.