Οι εφοπλιστές αγοράζουν μεταχειρισμένα bulk carriers και ναυπηγούν tankers, σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία για τα ναυτιλιακά deals που έχουν πραγματοποιηθεί μέσα στο 2024.
Στο ξηρό φορτίο, η εβδομαδιαία έκθεση που δημοσίευσε ο ναυλομεσιτικός οίκος Xclusiv Shipbrokers φανερώνει ισχυρή ζήτηση για τονάζ στη δευτερογενή αγορά.
Ειδικότερα, συνολικά 545 βαπόρια άλλαξαν ιδιοκτήτη από τον Ιανουάριο έως τον Αύγουστο του τρέχοντος έτους, αριθμός ενισχυμένος κατά 24% σε ετήσια βάση (440 πλοία το 2023).
Οι τάσεις στο ξηρό φορτίο
Όπως αναφέρουν οι αναλυτές της Xclusiv, ο φετινός όγκος συναλλαγών είναι ο υψηλότερος από την αντίστοιχη περίοδο του 2021, όταν και καταγράφηκε πολυετές ρεκόρ στις αγοραπωλησίες bulk carriers.
Στην κορυφή των προτιμήσεων των πλοιοκτητών βρίσκονται φέτος τα μικρά μεγέθη της αγοράς, τύπου supramax και handysize, με 135 και 128 πωλήσεις αντίστοιχα.
Το αμέσως επόμενο μέγεθος σε αγοραπωλησίες ήταν τα μεγάλα bulk carriers, τύπου capesize, με 64 βαπόρια να αλλάζουν χέρια μέχρι τώρα φέτος.
Τέλος, οι πλοιοκτήτες ενίσχυσαν τους στόλους τους με 45 ultramaxes, 46 panamaxes και 49 kamsarmaxes.
Τα στοιχεία της Xclusiv φανερώνουν ότι σχεδόν οι μισές από τις πωλήσεις αφορούν πλοία ηλικίας 11-15 ετών και ακολουθούν τα ακόμη μεγαλύτερα βαπόρια, ηλικίας 16-20 ετών, τα οποία αντιστοιχούν στο 18% των συνολικών πλοίων που ενεπλάκησαν σε deals φέτος.
Στον αντίποδα, υποχώρησε φέτος το ενδιαφέρον για παραγγελίες νεότευκτων bulk carriers.
Στο οκτάμηνο του τρέχοντος έτους υπεγράφησαν συμβόλαια ναυπήγησης 283 πλοίων μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου, αριθμός μειωμένος κατά 32% συγκριτικά με την ίδια περίοδο του 2023 (παραγγελίες για 420 πλοία).
Στην πρώτη γραμμή της δραστηριότητας βρίσκονται τα ultramaxes και τα kamsarmaxes, με καταγεγραμμένες παραγγελίες για 118 και 66 νέα πλοία αντίστοιχα.
Οι εξελίξεις στα tankers
Στην αγορά των δεξαμενόπλοιων, οι αριθμοί υποδηλώνουν τη διαφορετική στάση των πλοιοκτητών για την ενίσχυση των στόλων τους.
Η δευτερογενής αγορά των tankers έφτασε φέτος στο χαμηλότερο επίπεδο από το χτυπημένο από την πανδημία 2020, ενώ οι ναυπηγήσεις κερδίζουν διαρκώς momentum.
Συγκεκριμένα και με βάση τα στοιχεία της Xclusiv, την περίοδο Ιανουαρίου – Αυγούστου 2024 συνολικά 305 μεταχειρισμένα tankers άλλαξαν ιδιοκτήτη, έναντι 450 πλοίων το αντίστοιχο περσινό διάστημα, ήτοι καταγράφηκε πτώση άνω του 32%.
Ανάμεσα στις επιλογές των πλοιοκτητών ξεχωρίζουν τα MR2 tankers, με μερίδιο 35% στη συνολική δραστηριότητα στη δευτερογενή αγορά, καθώς 105 πλοία παραχωρήθηκαν κατά την εξεταζόμενη περίοδο.
Αρκετές συναλλαγές πραγματοποιήθηκαν στα μεσαίου μεγέθους aframax/LR2 πλοία, με 48 καταγεγραμμένες πωλήσεις, ενώ ξεχώρισαν και τα υπερμεγέθη VLCCs, με deals για 39 πλοία.
Αρκετά υποτονικός είναι φέτος ο ρυθμός των deals σε handysize, panamax/LR1 και suezmax tankers, καθώς καταγράφηκαν συμφωνίες αγοραπωλησιών για 33, 16 και 14 βαπόρια αντίστοιχα.
Οι αναλυτές της Xclusiv επισημαίνουν πως το αγοραστικό ενδιαφέρον παρέμεινε επικεντρωμένο σε τονάζ μεγάλης ηλικίας, 16-20 ετών, το οποίο και κατέλαβε το 35% της συνολικής δραστηριότητας (107 πλοία).
Ζήτηση για… γερασμένα
Σημειώνεται ότι μετά τον πόλεμο στην Ουκρανία, σχεδόν όλα τα διαθέσιμα προς πώληση γηραιά tankers έγιναν ανάρπαστα στη δευτερογενή αγορά.
Τα tankers ηλικίας 11-15 ετών είναι τα αμέσως επόμενα σε προτίμηση από τους εφοπλιστές, με deals για 82 πλοία το τρέχον έτος.
Από την άλλη, η δραστηριότητα παραγγελιών είναι πολύ ισχυρή στη διάρκεια του 2024.
Η Xclusiv εντόπισε συμβόλαια ναυπήγησης 408 πλοίων κατά το φετινό οκτάμηνο, όταν στο σύνολο του 2023 είχαν ολοκληρωθεί παραγγελίες για 438 νέα βαπόρια. Με άλλα λόγια, οι φετινές συμφωνίες είναι μόλις 7% λιγότερες από τους περσινούς όγκους.
«Το 2024 ίσως σηματοδοτήσει τον υψηλότερο αριθμό παραγγελιών από το 2007» υπογραμμίζουν οι αναλυτές.
To συνολικό βιβλίο παραγγελιών των δεξαμενόπλοιων (για πλοία χωρητικότητας ίσης και άνω των 10.000 DWT) περιελάμβανε 986 πλοία στις 23 Αυγούστου, φέρνοντας την αναλογία προς τον υφιστάμενο στόλο στο 12,9%, βάσει αριθμού πλοίων.
Τα tankers τύπου aframax/LR2 και MR2 ηγούνται στις φετινές παραγγελίες, με την Xclusiv να έχει καταγράψει 73 και 107 συμφωνίες ναυπήγησης αντίστοιχα.
Πρωτιές των Ελλήνων πλοιοκτητών σε ναυπηγήσεις και αγοραπωλησίες
Στην πρώτη γραμμή των second hand deals βρίσκονται οι Έλληνες πλοιοκτήτες, οι οποίοι το τελευταίο 12μηνο (έως τις 13 Αυγούστου) έχουν ενισχύσει τους στόλους τους με συνολικά 260 πλοία από τη δευτερογενή αγορά, σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία της ναυλομεσιτικής Allied Shipbroking.
Στη δεύτερη θέση κατατάσσονται οι Κινέζοι, έχοντας υλοποιήσει deals για 234 βαπόρια.
Οι «Greeks» διαδραματίζουν πρωταγωνιστικό ρόλο και σε επίπεδο πωλήσεων. Ειδικότερα, τους τελευταίους 12 μήνες έχουν παραχωρήσει 267 μεταχειρισμένα πλοία και έπονται οι ναυτιλιακές εταιρείες με έδρα την Ιαπωνία, με πωλήσεις 186 βαποριών.
Οι εγχώριες ναυτιλιακές πρωτεύουν στις αγορές των bulk carriers και tankers, έχοντας αποκτήσει 169 και 59 second hand πλοία αντίστοιχα, ενώ οι Κινέζοι ανταγωνιστές έχουν ενισχυθεί με 155 πλοία μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου και 50 δεξαμενόπλοια.
Εξετάζοντας τις πωλήσεις, οι «Greeks» έχουν παραχωρήσει 155 bulk carriers και 83 tankers.
Στο ξηρό φορτίο, δεύτεροι κατατάσσονται οι Ιάπωνες με πωλήσεις 143 πλοίων και στα δεξαμενόπλοια οι Κινέζοι, με deals για 27 βαπόρια.
Οι Έλληνες είναι όμως πρωταγωνιστές και σε επίπεδο παραγγελιών. Μέσα στους τελευταίους 12 μήνες έχουν υπογράψει συμβόλαια ναυπήγησης συνολικά 206 πλοίων, η μεγάλη πλειoνότητα των οποίων, ήτοι 105 στον αριθμό, είναι tankers, με βάση την Allied.
Στη λίστα προτίμησης των «Greeks» ακολουθούν τα bulk carriers, με συμφωνίες για 52 πλοία.
Πίσω από τις ελληνικές ναυτιλιακές εταιρείες κατατάσσονται οι κινεζικές, οι οποίες έχουν έρθει σε συμφωνίες με τα ναυπηγεία για συνολικά 159 πλοία το τελευταίο 12μηνο.
Αξιοσημείωτη είναι η επίδοση των Κινέζων στο ξηρό φορτίο, καθώς έχουν παραγγείλει 68 πλοία, τα περισσότερα από κάθε άλλο ναυτιλιακό έθνος.
Παράλληλα, οι ναυτιλιακές της ασιατικής χώρας έχουν επίσης παραγγείλει και 39 δεξαμενόπλοια.
Μερίδια ναυπηγείων
Όσο για τα ναυπηγεία που συγκεντρώνουν τα περισσότερα συμβόλαια, οι Κινέζοι βρίσκονται στην πρώτη θέση και στους δύο κλάδους, ενώ Ιάπωνες και Κορεάτες ακολουθούν ελκύοντας τα αμέσως περισσότερα bulkers και tankers αντίστοιχα.
Ειδικότερα, τους τελευταίους 12 μήνες, τα κινεζικά ναυπηγεία έχουν υποδεχτεί παραγγελίες για 365 δεξαμενόπλοια και 326 πλοία μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου.
Τα ναυπηγεία της Νότιας Κορέας έχουν εξασφαλίσει συμβόλαια για 79 tankers, ενώ δεν δραστηριοποιούνται στο ξηρό φορτίο, και αυτά της Ιαπωνίας έχουν αναλάβει την κατασκευή 79 bulk carriers και 56 tankers.