Επιβεβαιώνονται οι εκτιμήσεις ναυτιλιακών αναλυτών, πως η Ρωσία, μετά την ανάπτυξη ενός «σκιώδους» στόλου δεξαμενόπλοιων, χτίζει τώρα τον δικό της στόλο πλοίων μεταφοράς LNG, για να αντιμετωπίσει τις κυρώσεις της Δύσης.
Μόλις την Παρασκευή το Γραφείο Ελέγχου Ξένων Περιουσιακών Στοιχείων (OFAC) του υπουργείου Οικονομικών των ΗΠΑ επέβαλε κυρώσεις σε επτά LNG carriers, τα οποία εντοπίστηκαν να μεταφέρουν φορτία από μονάδες της Ρωσίας στην Αρκτική.
Ένα από τα πλοία της αμερικανικής λίστας είναι το «Pioneer» (κατασκευής 2005), σημαίας Παλάου.
Η πύλη παροχής δεδομένων για τη ναυτιλία και τα εμπορεύματα, Kpler, επεσήμανε, πριν από περίπου δύο εβδομάδες, ότι η ρωσική εξαγωγική μονάδα «Arctic LNG 2», υπό τη διαχείριση της Novatek, εξήγαγε το πρώτο της φορτίο LNG, μέσω του συγκεκριμένου πλοίου.
Αυτή ήταν μια σημαντική εξέλιξη, δεδομένου ότι η συγκεκριμένη μονάδα αντιμετώπιζε καθυστερήσεις, λόγω των υφιστάμενων δυτικών κυρώσεων και της έλλειψης ice-class πλοίων, επεσήμανε η Kpler.
To «Pioneer» έδεσε στην «Arctic LNG 2» την 1η Αυγούστου και ήταν η πρώτη ένδειξη παραποίησης σήματος (spoofing) στην αγορά του LNG.
Πρόκειται, σύμφωνα με την Kpler, για μία τακτική χειραγώγησης του σήματος AIS ενός πλοίου, προκειμένου να σταλούν λανθασμένες πληροφορίες για τη θέση του. Αυτή η τακτική χρησιμοποιήθηκε εντόνως στην αγορά των δεξαμενόπλοιων για τη μεταφορά ρωσικού πετρελαίου.
«Το “Pioneer”, τμήμα του λεγόμενου σκιώδους στόλου, αντανακλά τη στρατηγική της Ρωσίας να χρησιμοποιεί παλαιότερα πλοία με αμφίβολη ιδιοκτησία, για να αντιμετωπίσει τις κυρώσεις», τόνισε η Kpler.
Δύο ακόμη πλοία
Ένα ακόμη πλοίο που συμπεριλαμβάνεται στην αμερικανική λίστα κυρώσεων είναι το «Asya Energy» (κατασκευής 2002), σημαίας Παλάου.
Η Kpler εντόπισε παραποιήσεις στο σήμα που εξέπεμπε το πλοίο στις 8 Αυγούστου, στη Θάλασσα του Μπάρεντς, στον Αρκτικό Ωκεανό, ανοικτά των βόρειων ακτών της Νορβηγίας και της Ρωσίας.
Η ερευνητική εταιρεία τόνισε πως, παρότι ο ακριβής προορισμός του πλοίου ήταν ασαφής, διάφορες ενδείξεις εντόπιζαν τη μονάδα «Arctic LNG 2» της Novatek ως την περιοχή προσέγγισης.
Οι ΗΠΑ έβαλαν στο στόχαστρο και το «Everest Energy» (κατασκευής 2003), το οποίο επίσης ταξιδεύει με σημαία Παλάου.
Η Kpler εντόπισε το συγκεκριμένο πλοίο δεμένο στη μονάδα «Arctic LNG 2», στις 25 Αυγούστου.
«Το πλοίο παραποίησε τη θέση του, κατά τη λιμενική προσέγγιση, αναφέροντας ψευδώς ότι βρισκόταν 1.300 χιλιόμετρα δυτικά της εγκατάστασης όπου βρισκόταν στην πραγματικότητα», υπογράμμισε η Kpler.
Κοινός παρονομαστής και για τα τρία πλοία είναι η εταιρεία «Ocean Speedstar Solutions», με έδρα την Ινδία, η οποία εμφανίζεται ως ιδιοκτήτρια από την πλατφόρμα ναυτιλιακών δεδομένων Equasis. Και τα τρία πλοία άλλαξαν ιδιοκτήτη μετά τον Μάιο του τρέχοντος έτους.
Το «New Energy»
Ένα ακόμη πλοίο, το οποίο έχει αναπτύξει μυστηριώδη δραστηριότητα εσχάτως είναι το «New Energy» (κατασκευής 2007). Το εν λόγω πλοίο, το οποίο είναι και αυτό εγγεγραμμένο στο νηολόγιο του Παλάου, δεν στοχοποιήθηκε από τις ΗΠΑ στον τελευταίο γύρο κυρώσεων.
Η Kpler σημείωσε, σε χθεσινή ανάλυσή της, πως εντόπισε το «New Energy» να συναντάται με το προαναφερθέν «Pioneer» βόρεια της Διώρυγας του Σουέζ για μία μεταφορά από πλοίο σε πλοίο (STS transfer).
«Οι μεταφορές STS στη θάλασσα είναι ασυνήθιστες και περισσότερο περίπλοκες για το LNG και συχνά παρατηρούνται με τα δεξαμενόπλοια που μεταφέρουν ρωσικό αργό», τόνισε η ερευνητική εταιρεία.
Σύμφωνα με την Kpler, το «Pioneer» πέρασε από τη Νορβηγία στη νότια Ευρώπη και έκανε κύκλους κοντά στο λιμάνι Port Said της Αιγύπτου, πριν «πειράξει» το σήμα AIS, στις 22 Αυγούστου.
Το «New Energy» έφτασε στο σημείο από τα νότια μέσω του Σουέζ και έχει βγει από την εμβέλεια του AIS από τις 26 Αυγούστου, χωρίς να εμφανίζεται σε δορυφορικές εικόνες κατά μήκος της αναφερόμενης πορείας του.
Η επιστημονική ομάδα δεδομένων της Kpler ταυτοποίησε τα δύο πλοία στη μεταφορά STS.
«Την ώρα που το “Pioneer” συμπεριελήφθη στις αμερικανικές κυρώσεις, στις 23 Αυγούστου, το “New Energy” παραμένει ανεπηρέαστο, αλλά είναι πιθανό να προσελκύσει την προσοχή των αμερικανικών αρχών», κατέληξε η ανάλυση της Kpler.
Από τον περασμένο Ιούνιο, η Pilo Energy Cargo Shipping, με έδρα την Ινδία, εμφανίζεται ως διαχειρίστρια του «New Energy».