Skip to main content

Πολυετείς ναυλώσεις containerships από τους «Greeks»

Πώς αξιοποίησαν την ευμενή συγκυρία οι πρωταγωνιστές του κλάδου

Τη ζήτηση των ναυλωτών των πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων για πολυετή συμβόλαια αξιοποιούν οι Έλληνες πλοιοκτήτες, «κλειδώνοντας» τα διαθέσιμα βαπόρια τους επί μακρόν.

Η κρίση στην Ερυθρά Θάλασσα άλλαξε άρδην το τοπίο στην αγορά των containerships. Σε μια περίοδο που οι περισσότεροι αναλυτές ανέμεναν περαιτέρω διόρθωση των ναύλων, λόγω των μαζικών παραδόσεων νεότευκτων από τα ναυπηγεία, οι αναδρομολογήσεις που επέφεραν οι επιθέσεις των Χούθι, αύξησαν τις αποστάσεις που διανύουν τα πλοία και μαζί τη ζήτηση για τονάζ.

Έτσι, οι περισσότερες εταιρείες τακτικών γραμμών κυνηγούν κάθε διαθέσιμο προς ναύλωση πλοίο, επιστρέφοντας την ίδια ώρα στα ναυπηγεία για παραγγελίες νέου τονάζ, στοιχείο που καταδεικνύει και την αισιοδοξία τους για την πορεία της αγοράς.

Σε αυτό το περιβάλλον, οι Έλληνες πλοιοκτήτες με δραστηριότητα στην αγορά κατόρθωσαν να εξασφαλίσουν νέες μακροχρόνιες ναυλώσεις για τους στόλους τους.

Μάλιστα, το timing είναι εντυπωσιακό, καθώς από φέτος θα ολοκληρώνονταν αρκετές από τις συμφωνίες που είχαν υπογράψει στο προηγούμενο ράλι της αγοράς την περίοδο της πανδημίας. Ενδεικτικά είναι όσα ανακοίνωσαν οι εισηγμένες στο αμερικανικό χρηματιστήριο ελληνικές ναυτιλιακές εταιρείες, στο πλαίσιο της γνωστοποίησης των αποτελεσμάτων δευτέρου τριμήνου.

H Danaos Corp.

Ένα πολυάσχολο πρώτο εξάμηνο είχε η Danaos Corporation, συμφερόντων Γιάννη Κούστα. Η εταιρεία κατόρθωσε να ναυλώσει όλα τα νεότευκτα του εκτεταμένου ναυπηγικού προγράμματος που υλοποιεί, με μέσες διάρκειες που φτάνουν τα 4,5 έτη. Η ναυτιλιακή «τρέχει» πλέον ένα ανεκτέλεστο συμβασιοποιημένων εσόδων 3,2 δισ. δολαρίων, με μέση διάρκεια ναύλωσης τα 3,4 έτη.

H κάλυψη του στόλου σε ναυλώσεις ανέρχεται σε 99% για φέτος και 80% για το 2025. «Οι συνθήκες της αγοράς έχουν οδηγήσει τους liners στην επαναξιολόγηση των απαιτήσεων χωρητικότητάς τους, σπεύδοντας να εξασφαλίσουν τονάζ ακόμη και με όχι άμεσες παραδόσεις» υπογράμμισε ο δρ Κούστας.

«Οι επερχόμενοι περιβαλλοντικοί κανονισμοί έχουν επίσης κινητοποιήσει τους liners να ναυλώσουν νεότευκτα με μεσοπρόθεσμες απαιτήσεις, χωρίς να προχωρούν σε μακροπρόθεσμες δεσμεύσεις, στην πλειονότητα των περιπτώσεων» συμπλήρωσε ο πλοιοκτήτης.

Στον στόλο της Danaos Corp. εντοπίζονται συνολικά 70 containerships, χωρητικότητας 442.278 TEUs, έχοντας, παράλληλα, υπό ναυπήγηση 17 ακόμη πλοία, χωρητικότητας 139.019 TEUs.

Η Costamare

Η Costamare, συμφερόντων Κωνσταντίνου Κωνσταντακόπουλου, κατόρθωσε, στη διάρκεια του δεύτερου τριμήνου, να ναυλώσει επτά πλοία για μια ελάχιστη περίοδο 2-3 ετών. Η κάλυψη του στόλου σε ναυλώσεις φτάνει το 100% για φέτος και το 88% για το 2025. Τα εξασφαλισμένα συμβασιοποιημένα έσοδα ανέρχονται σε 2,4 δισ. δολάρια για ναυλώσεις μέσης διάρκειας 3,5 ετών.

«Οι διαρκείς εκτροπές των πλοίων γύρω από την Αφρική, η περίοδος αιχμής που ήρθε νωρίς και η υψηλότερη από το αναμενόμενο ζήτηση για φορτία οδήγησαν τα ναύλα σε ανοδική τροχιά», τόνισε ο CFO της εταιρείας, Γρηγόρης Ζήκος.

Η Costamare διαχειρίζεται έναν στόλο 68 πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, συνολικής χωρητικότητας 513.000 TEUs.

Η Global Ship Lease

Σημαντική ισχυροποίηση της ζήτησης για υψηλής ποιότητας μεσαίου μεγέθους και μικρότερα containerships, λόγω των διαταραχών στην Ερυθρά Θάλασσα, εντόπισε ο εκτελεστικός πρόεδρος της Global Ship Lease, Γιώργος Γιουρούκος.

Όπως εξήγησε, σχεδόν όλα τα containerships, τα οποία μετέφεραν το 20% του παγκόσμιου όγκου εμπορευματοκιβωτίων και προηγουμένως διέρχονταν από την Ερυθρά Θάλασσα και το Σουέζ, επαναδρομολογούνται τώρα σε «ένα μακρύτερο και λιγότερο αποδοτικό ταξίδι γύρω από το Ακρωτήριο της Καλής Ελπίδας».

Σύμφωνα με τον κ. Γιουρούκο, ο αντίκτυπος αυτών των μεγαλύτερων ταξιδιών, της αυξημένης συμφόρησης και των καθυστερήσεων στην εφοδιαστική αλυσίδα δημιουργεί την ανάγκη για πρόσθετη ζήτηση, απορροφώντας την προσφορά και οδηγώντας ψηλότερα τα ναύλα και τις αξίες των assets.

«Οι liners είναι όλο και πιο πρόθυμοι να εξασφαλίσουν πολυετή συμβόλαια σε αυτά τα υψηλά ναύλα και εμείς το αξιοποιούμε, για να πετύχουμε όσο το δυνατόν μεγαλύτερη κάλυψη σε ναυλώσεις τόσο σε άμεση όσο και σε προθεσμιακή βάση» είπε χαρακτηριστικά ο κ. Γιουρούκος.

Έως και τις 30 Ιουνίου του τρέχοντος έτους, η εισηγμένη είχε συμβασιοποιημένα έσοδα 1,77 δισ. δολαρίων για ναυλώσεις μέσης διάρκειας 2,2 ετών, χωρίς να συμπεριλαμβάνονται τα δικαιώματα option των ναυλωτών.

Η Euroseas

Την κατάσταση που επικρατεί στο βιβλίο παραγγελιών ανέλυσε, από την πλευρά του, ο πρόεδρος και CEO της Euroseas, Αριστείδης Πίττας, αφού πρώτα τόνισε ότι τα ναύλα αναρριχήθηκαν στο τέλος του φετινού δεύτερου τριμήνου σε υπερδιπλάσια επίπεδα από αυτά στο τέλος του 2023. «Στο πεδίο της προσφοράς, οι προκλήσεις που αντιμετωπίζει η αγορά μακροπρόθεσμα παραμένουν, καθώς υπάρχουν ακόμη πολλά νεότευκτα για παράδοση, περίπου το 22% του στόλου» σημείωσε, συμπληρώνοντας πως σε περίπτωση που οι εμπορικές ρότες επιστρέψουν στην κανονικότητα, θα απελευθερωθεί επιπλέον χωρητικότητα στην αγορά.

Για να απορροφηθεί μια τέτοια πρόσθετη προσφορά, η βιομηχανία εξαρτάται, σύμφωνα με τον κ. Πίττα, από τη ζήτηση για το εμπόριο containers, κάτι που απαιτεί παγκόσμια οικονομική ανάπτυξη.

«Οι αναμενόμενες μειώσεις των επιτοκίων κατά το υπόλοιπο του 2024 από τις κεντρικές τράπεζες θα πρέπει να συμβάλουν σε αυτό», τόνισε ο πλοιοκτήτης. H κάλυψη του στόλου της Euroseas σε ναυλώσεις φτάνει το 94,9% για φέτος και το 44,4% για το 2025.

Ο στόλος της απαρτίζεται από 23 πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, χωρητικότητας 67.073 TEUs.

Υψηλό τριετίας

Όλοι οι Έλληνες πλοιοκτήτες έκαναν αναφορά στο μεγάλο ναυπηγικό ράλι των τελευταίων μηνών, κυρίως από την πλευρά των εταιρειών τακτικών γραμμών. Πέραν των αναγκών για ανανέωση και επέκταση, μια τέτοια δραστηριότητα είναι και σημάδι αισιοδοξίας για την πορεία της αγοράς τα επόμενα χρόνια.

Σύμφωνα με πρόσφατη έρευνα του ναυλομεσιτικού οίκου Braemar, τον περασμένο Ιούλιο τοποθετήθηκαν υπό παραγγελία πλοία χωρητικότητας 550.000 TEUs, η υψηλότερη επίδοση από τον Μάρτιο του 2021. Η ναυλομεσιτική MB Ship-brokers υπολογίζει ότι έως τώρα στο έτος έχουν υπογραφεί συμβόλαια ναυπήγησης πλοίων χωρητικότητας 1,5 εκατ. TEUs, αριθμός αρκετά μεγαλύτερος από αυτόν που ανέμεναν οι αναλυτές στο ξεκίνημα της χρονιάς.

Από την άλλη, ο οίκος Clarksons υπολογίζει ότι από την αρχή του 2024 μέχρι και σήμερα συμφωνήθηκαν να ναυπηγηθούν 157 πλοία, χωρητικότητας 1,8 εκατ. TEUs, αριθμός ήδη 17% μεγαλύτερος από τη συνολική χωρητικότητα που τέθηκε υπό παραγγελία το 2023.

Μάλιστα, η Braemar εκτιμά ότι συνολικά 600 πλοία, χωρητικότητας 4,5 εκατ. TEUs, θα μπορούσαν να τοποθετηθούν σε παραγγελία για παραδόσεις την τετραετία 2027-2030.

Ραστώνη ναυλαγοράς στα post-panamaxes και στα panamaxes

Μόνο η θερινή ραστώνη των διακοπών μπόρεσε να συγκρατήσει κάπως εσχάτως το ανοδικό ράλι της ναυλαγοράς, χωρίς αυτό βέβαια να σημαίνει πως δεν καταγράφονται ναυλώσεις.

Όπως τόνισε την περασμένη εβδομάδα ο γερμανικός οίκος Hamburg and Bremen Shipbrokers’ Association (VHBS), με το καλοκαίρι σε πλήρη εξέλιξη και πολλές χώρες σε διάθεση διακοπών, ανακόπηκε σε έναν βαθμό ο «ενθουσιασμός» στη δραστηριότητα ναυλώσεων.

Οι αναλυτές του οίκου σημείωσαν πως δεν μπορεί να κριθεί προς το παρόν αν όντως θα υπάρξει κάποια στασιμότητα στην αγορά. «Τα θεμελιώδη μεγέθη που οδήγησαν στην απρόσμενη άνοδο των ναύλων νωρίτερα στο έτος δεν έχουν αλλάξει σημαντικά. Επομένως, δεν διαφαίνεται κάποια σημαντική μείωση στα ναύλα προσεχώς» εξήγησαν.

Ο ναυλομεσιτικός οίκος Braemar, από την άλλη, επεσήμανε στο τελευταίο εβδομαδιαίο report πως η αγορά παραμένει δραστήρια.

Ωστόσο, οι αναλυτές ανέφεραν πως για άλλη μία εβδομάδα δεν καταγράφηκαν νέες ναυλώσεις στις κατηγορίες των postpanamax και panamax, ενώ δεν αναμένεται να τεθούν σύντομα διαθέσιμα τέτοια πλοία.

Ενώ τον Ιούνιο και τον Ιούλιο αρκετές μεγάλες εταιρείες τακτικών γραμμών εξασφάλισαν μεγαλύτερα πλοία με παραδόσεις εντός του 2025, η Braemar υπογράμμισε ότι οι liners έχουν γίνει πιο προσεκτικοί όσον αφορά την εξασφάλιση πλοίων που θα είναι διαθέσιμα μόνο αρκετούς μήνες στο μέλλον.

Παρ’ όλα αυτά, ανέφεραν οι αναλυτές, «η ζήτηση παραμένει ισχυρή, γι’ αυτό και οι πλοιοκτήτες είναι σταθεροί στις εκτιμήσεις τους» και πρόσθεσαν ότι συνεχίζονται οι διαπραγματεύσεις μεταξύ παρόχων πλοίων και liners για τα  επίπεδα των ναύλων.

Ισοζύγιο προσφοράς – ζήτησης

Εξετάζοντας αποκλειστικά και μόνο τα στοιχεία που προκύπτουν από τα θεμελιώδη ζήτησης και προσφοράς, αντιλαμβάνεται κανείς ότι τα σημάδια για την πορεία της αγοράς είναι μικτά και μια ενδεχόμενη ανατροπή του
σκηνικού στην Ερυθρά Θάλασσα θα μπορούσε να επαναφέρει τους κινδύνους για τα ναύλα.

Παρουσίαση

Στην παρουσίαση της Navios Maritime Partners, συμφερόντων Αγγελικής Φράγκου, για τα αποτελέσματα δεύτερου τριμήνου, επισημαίνεται ότι η ζήτηση για containers διά θαλάσσης αναμένεται να αναπτυχθεί κατά 5,1% φέτος και να υποχωρήσει στο 2,9% το 2025. Από την άλλη, η καθαρή ανάπτυξη του στόλου εκτιμάται ότι θα φτάσει το 10,2% το 2024 και το 4,9% το 2025.

Βιβλίο παραγγελιών

Το βιβλίο παραγγελιών ως αναλογία του εν ενεργεία στόλου διαμορφώνεται, όπως αναφέρθηκε και παραπάνω, στο 22%-23%. Περίπου το 78% του orderbook συνθέτουν πλοία χωρητικότητας άνω των 10.000 TEUs, με την πλειονότητα αυτών να υπερβαίνει τα 13.000 TEUs. Την ίδια ώρα, τα containerships άνω των 20 ετών αποτελούν το 11,5% του στόλου, ενώ αυτά που ξεπερνούν τη 15ετία έχουν μερίδιο 32,4%.