Skip to main content

Αθήνα – Πειραιάς ένα σκαλί ψηλότερα ως παγκόσμιο ναυτιλιακό κέντρο

Στην έβδομη θέση διεθνώς για το 2024, από την όγδοη που κατέλαβε το 2023

Την ισχύ του στο πεδίο της πλοιοδιαχείρισης εξακολουθεί να καταδεικνύει το οικοσύστημα Αθήνας/Πειραιά, κερδίζοντας μία θέση στη λίστα με τα κορυφαία ναυτιλιακά κέντρα του κόσμου.

Η έρευνα που εκπονούν σε ετήσια βάση το κινεζικό κρατικό πρακτορείο ειδήσεων Xinhua και ο βρετανικός οίκος Baltic Exchange (Xinhua-Baltic International Shipping Centre Development Index, ISCDI), η οποία δημοσιεύτηκε χθες, κατατάσσει το ελληνικό κέντρο στην έβδομη θέση διεθνώς
για το 2024, από την όγδοη που κατέλαβε το 2023.

«Η Ελλάδα συνεχίζει να διαδραματίζει έναν από τους σημαντικότερους ρόλους στην παγκόσμια ναυτιλιακή βιομηχανία, καθώς περισσότερα από 1.000 ναυτιλιακά γραφεία έχουν την έδρα τους στην Αθήνα ή στην ευρύτερη περιοχή της Αττικής», επισημαίνουν οι συντάκτες της μελέτης.

Έως και το 2022, περισσότερα από 5.500 πλοία ή περίπου το 22% του διεθνούς στόλου ανήκαν σε Έλληνες, σύμφωνα με στοιχεία της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών, που παραθέτει η μελέτη.

«Η ισχύς της ελληνικής ναυτιλιακής κοινότητας βρίσκεται σε ανοδική πορεία, μιας και ο αριθμός των πλοίων σημειώνει ανάπτυξη άνω του 50%, την τελευταία δεκαετία», τονίζουν.

Οι «Greeks» ελέγχουν το 31% του παγκόσμιου στόλου tankers, το 25% των bulk carriers, το 22% των LNG carriers, το 15% των chemical και product tankers, το 11% των LPG carriers και το 8% των containerships.

Κόμβος τεχνολογίας

Πέρα, όμως, από την πλοιοκτησία, το ελληνικό ναυτιλιακό κέντρο αναδεικνύεται σε κέντρο καινοτομίας και τεχνολογίας.

«Η Αθήνα συμμετέχει ολοένα και περισσότερο στη διαμόρφωση του μέλλοντος των ναυτιλιακών τεχνολογιών», σημειώνουν οι μελετητές.

Όπως εξηγούν, «η ελληνική πρωτεύουσα είναι το σπίτι καινοτόμων και αφοσιωμένων νεοφυών επιχειρήσεων, που δουλεύουν στενά με τη μεγάλη κοινότητα των πλοιοκτητών για την ανάπτυξη μοναδικών και σύγχρονων λύσεων, που ενισχύουν τις δυνατότητες των διαχειριστών στόλων. Αυτές
οι εταιρείες τεχνολογίας απλώνουν τα φτερά τους και παρέχουν τις λύσεις τους σε πλοιοκτήτες σε όλο τον κόσμο».

Διεθνής πυλώνας επιχειρηματικής και επενδυτικής ανάπτυξης το λιμάνι του Πειραιά

Την ίδια ώρα, το ελληνικό κέντρο ενισχύεται και από τη σταθερή θέση του λιμανιού του Πειραιά ανάμεσα στα μεγαλύτερα της Ευρώπης.

Η έρευνα ISCDI υπογραμμίζει ότι, τα τελευταία χρόνια, έχει υλοποιηθεί μία σειρά από επενδύσεις και αναβαθμίσεις που έχουν εκσυγχρονίσει τις υποδομές του λιμανιού, ενισχύοντας τη χωρητικότητά του.

Ορόσημο, φυσικά, ήταν η απόκτηση πλειοψηφικού ποσοστού από την COSCO.

Όπως αναφέρεται, η επιχειρηματική στρατηγική του λιμένα είναι εστιασμένη στην επέκταση του ρόλου του ως κεντρικού κόμβου logistics. «Ο Πειραιάς έχει αξιοποιήσει τη στρατηγική του τοποθεσία, για να προσελκύσει αυξημένη κίνηση μεταφορτώσεων. Το λιμάνι είναι σημαντικό διαμετακομιστικό κέντρο για τη Μεσόγειο, συνδέοντας μεγάλες ναυτιλιακές διαδρομές μεταξύ της Ασίας, της Ευρώπης και της Αφρικής».

Συνεργασίες

«Η θέση αυτή έχει ενισχυθεί από συνεργασίες με διεθνείς εταιρείες ναυτιλίας και logistics, διασφαλίζοντας μία σταθερή ροή φορτίου μέσω του λιμανιού», εξηγούν οι μελετητές.

Μία από αυτές τις συνεργασίες που ξεχωρίζουν είναι με το λιμάνι του Guangzhou στην Κίνα, που εστιάζει, μεταξύ άλλων, στη λήψη κοινών «πράσινων» μέτρων βελτίωσης των λιμενικών υπηρεσιών για τον περιορισμό των εκπομπών ρύπων και τον διαμοιρασμό τεχνολογικών εφαρμογών.

Ιδιαίτερη αναφορά γίνεται, τέλος, στη σημαντική αύξηση της εξυπηρέτησης αυτοκινήτων στον αντίστοιχο τερματικό σταθμό.

«Οι αποδοτικές εγκαταστάσεις διαχείρισης και αποθήκευσης του λιμένα, σε συνδυασμό με τα ισχυρά δίκτυα διανομής, στήριξαν την ανάπτυξη του εν λόγω τομέα», σημειώνουν.

Στην κορυφή η Σιγκαπούρη

Σταθερή παραμένει, τα τελευταία τέσσερα χρόνια, η πρώτη πεντάδα των κορυφαίων ναυτιλιακών κέντρων διεθνώς. Σιγκαπούρη, Λονδίνο, Σαγκάη, Χονγκ Κονγκ και Ντουμπάι συγκεντρώνουν, κάθε χρόνο, τις υψηλότερες βαθμολογίες.

Πρώτη παρέμεινε για 11η διαδοχική χρονιά η Σιγκαπούρη, με αιχμή τη ραγδαία ανάπτυξη του λιμανιού. Η χωρητικότητα των πλοίων στο λιμάνι ξεπέρασε τα τρία δισ. gt, για πρώτη φορά στην ιστορία το 2023, καταγράφοντας ρυθμό ανάπτυξης 9,4% σε ετήσια βάση.

Την ίδια ώρα, το ναυτιλιακό κέντρο της Σιγκαπούρης αναδεικνύεται σε ταχέως αναπτυσσόμενο κόμβο υπηρεσιών διαιτησίας, ενώ πρωτοπορεί στο πεδίο
της απανθρακοποίησης και των νέων καυσίμων.

Στη δεύτερη θέση κατατάσσεται το Λονδίνο, κορυφαίος προορισμός για τους επαγγελματίες της θάλασσας. Το βρετανικό ναυτιλιακό κέντρο προσφέρει παγκόσμιας κλάσης υπηρεσίες σε νομικό επίπεδο, είναι η έδρα ορισμένων εκ των μεγαλύτερων ναυλομεσιτικών οίκων, πλοιοδιαχειριστών, εταιρειών ναυτικής ασφάλισης και χρηματοπιστωτικών ιδρυμάτων διεθνώς.

Στο Λονδίνο, φυσικά, είναι στεγασμένα και τα κεντρικά γραφεία του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού (ΙΜΟ). Μετά τα δύσκολα χρόνια της πανδημίας,
τα λιμάνια της Κίνας επιδεικνύουν ξανά την ανθεκτικότητά τους, παραμένοντας σταθερά στους πιο σημαντικούς ναυτιλιακούς κόμβους του πλανήτη.

Στην πρώτη γραμμή της ανάπτυξης βρίσκεται το λιμάνι της Σαγκάης, το οποίο διατηρείται για 14η χρονιά στη σειρά στην πρώτη θέση των λιμανιών διαχείρισης εμπορευματοκιβωτίων, διεθνώς. Επίσης, είναι και το καλύτερα συνδεδεμένο λιμάνι στον κόσμο, βάσει των στοιχείων της Διάσκεψης των Ηνωμένων Εθνών για το Εμπόριο και την Ανάπτυξη (UNCTAD).

Τον ρόλο του ως κορυφαίου ναυτιλιακού κόμβου επιδιώκει να ενισχύσει το Χονγκ Κονγκ, γνωστοποιώντας εσχάτως μία νέα «στρατηγική αναζωογόνησης».

Το σχέδιο περιλαμβάνει καινοτόμες πρωτοβουλίες για την ανάπτυξη υποδομών τελευταίας τεχνολογίας για ανεφοδιασμό «πράσινων» καυσίμων αλλά και την προσέλκυση περισσότερων premium ναυτιλιακών υπηρεσιών, όπως η παροχή χρηματοδότησης, η ναυτασφάλιση και η ναυλομεσιτεία, μέσω πιθανών νέων φορολογικών ελαφρύνσεων.

Διάσκεψη

Την πρώτη πεντάδα κλείνει το Ντουμπάι, το οποίο εδραιώνει τη θέση του ως το μεγαλύτερο ναυτιλιακό κέντρο της Μέσης Ανατολής. Η απόφαση να διεξαχθεί στο Ντουμπάι η 28η Διάσκεψη των Ηνωμένων Εθνών για την κλιματική αλλαγή (COP28) ενίσχυσε τα διαπιστευτήρια του ναυτιλιακού κέντρου το 2023, όπως σημειώνουν οι μελετητές.

Στη Διάσκεψη ξεχώρισαν οι συνεργασίες για την επιτάχυνση της μετάβασης της ναυτιλίας στις μηδενικές εκπομπές άνθρακα έως το 2050.

Σημειώνεται ότι το κορυφαίο λιμάνι της Ευρώπης σε όρους διακίνησης containers, το Ρότερνταμ, καταλαμβάνει την έκτη θέση ανάμεσα στα μεγαλύτερα ναυτιλιακά κέντρα του κόσμου.

Μετά τον Πειραιά, στην όγδοη θέση βρίσκεται το λιμάνι Ningbo Zhoushan, στην Κίνα, το οποίο αναρριχήθηκε από την ένατη θέση του 2023 ενώ τη φετινή δεκάδα κλείνουν το Αμβούργο (έχασε δύο θέσεις σε ετήσια βάση) και το κέντρο σε Νέα Υόρκη/Νιου Τζέρσεϊ.

Νεοεισερχόμενο στη λίστα των ναυτιλιακών κέντρων είναι το Tianjin στην Κίνα, το οποίο κατατάσσεται στη 19η θέση. Άλλες αξιοσημείωτες παρουσίες
στη λίστα είναι το Χιούστον στην 11η θέση, το Τόκιο στη 12η και το Guangzhou μία θέση πιο κάτω. «Αυτές οι πόλεις συνεχίζουν
να καταδεικνύουν ισχυρές ναυτιλιακές δυνατότητες, συνεισφέροντας σημαντικά στην παγκόσμια ναυτιλιακή βιομηχανία», καταλήγουν οι μελετητές.

Η μεθοδολογία

Το ISCDI report αξιολογεί συνολικά 43 ναυτιλιακές τοποθεσίες, λαμβάνοντας υπόψη διάφορες λιμενικές μετρήσεις, όπως η διακίνηση φορτίων, ο αριθμός των γερανών, το μήκος των κρηπιδωμάτων εμπορευματοκιβωτίων και το βύθισμα του λιμένα.

Επίσης, αξιολογείται η παρουσία επαγγελματικών εταιρειών ναυτιλιακής υποστήριξης, συμπεριλαμβανομένων των ναυλομεσιτικών υπηρεσιών, της
διαχείρισης πλοίων, της χρηματοδότησης πλοίων, των ασφαλιστικών και νομικών υπηρεσιών.

Τέλος, η αξιολόγηση λαμβάνει υπόψη παράγοντες γενικού επιχειρηματικού περιβάλλοντος, όπως οι δασμοί, το επίπεδο των ηλεκτρονικών κυβερνητικών υπηρεσιών και η συνολική απόδοση των logistics.

Το μέσο σκορ ανάμεσα στα 10 κορυφαία κέντρα του κόσμου είναι 77,12 στα 100 και για τα 20 πρώτα 69,98 στα 100.