Σε υψηλά επίπεδα ξεκίνησαν την εβδομάδα οι τιμές ναύλωσης για τα μεγάλα πλοία μεταφοράς LPG, αλλά η εξομάλυνση των περασμάτων στη Διώρυγα του Παναμά ασκεί καθοδική πίεση στα τονο-μίλια, ευνοϊκή μέχρι τώρα συνθήκη για την αγορά.
Σύμφωνα με τη ναυτιλιακή επιθεώρηση Lloyd’s List Intelligence, ο μέσος όρος των ναύλων ξεκίνησε την εβδομάδα 50% πάνω από την προηγούμενη.
Στο Χρηματιστήριο ναύλων Λονδίνου Baltic Exchange ο δείκτης για τα Very Large Gas Carriers (VLGC) έκλεισε στις 4.795 μονάδες τη Δευτέρα, με τα έσοδα στη διαδρομή από τον Κόλπο των ΗΠΑ προς την Ιαπωνία να εκτιμώνται στα 45.262 δολάρια ημερησίως, από τον Κόλπο της Μέσης Ανατολής προς την Ιαπωνία στα 36.655 δολάρια ημερησίως και από τις ΗΠΑ προς την Ευρώπη στα 62.276 δολάρια ημερησίως.
Ο δείκτης Baltic LPG Index έκλεισε την περασμένη Παρασκευή στις 4.489 μονάδες, γεγονός που σηματοδότησε ανάκαμψη 35,6% από το τέλος της προηγούμενης εβδομάδας.
Η γραμμή LPG3 της Βαλτικής από το Χιούστον προς την Ιαπωνία αυξήθηκε σε σχεδόν 110 δολάρια ανά τόνο την Παρασκευή, ή περίπου 41.800 δολάρια ανά ημέρα, από 90,17 δολάρια μία εβδομάδα νωρίτερα.
Η συντομότερη διαδρομή προς το ολλανδικό λιμάνι του Φλάσινγκ εκτινάχθηκε στα 61,25 δολάρια την Πέμπτη, υποδηλώνοντας κέρδη 60.600 δολαρίων ανά ημέρα.
Ο δείκτης, που βασίζεται σε τρεις εμπορικές γραμμές αναφοράς VLGC, υποδηλώνει μέση ημερήσια τιμή σχεδόν 44.900 δολάρια.
O ναυτιλιακός αναλυτής της Jefferies, Omar Nokta, σε σημείωμά του την Παρασκευή ανέφερε ότι η επανέναρξη των εργασιών στον Κόλπο των ΗΠΑ που είχε πληγεί από τον τυφώνα «Beryl» προκαλώντας μακρόχρονες διακοπές ρεύματος και καθυστερημένες φορτώσεις έχει συμβάλει στη σταθερότητα των τιμών χρονοναύλωσης των VLGC, ενώ οι ναυλωτές κάνουν ενεργά κρατήσεις πλοίων για αυξημένο αριθμό φορτίων.
Τιμές
Οι τιμές προπανίου ΗΠΑ-Ασίας είναι βασικός παράγοντας που καθορίζει τη ζήτηση φορτίου στη διαδρομή και οι τιμές των VLGC είναι ιδιαίτερα ευαίσθητες στις μεταβολές από τις καιρικές συνθήκες.
Ένας άλλος βασικός παράγοντας που επηρεάζει τις εξαγωγές των ΗΠΑ από τον Κόλπο προς την Ασία -και τους ναύλους VLGC- είναι η κατάσταση στη Διώρυγα του Παναμά.
Η ξηρασία που επηρέασε πέρυσι την κρίσιμη πλωτή οδό ήταν σε μεγάλο βαθμό θετική για τις τιμές των VLGC, με τις καθυστερήσεις και τα μεγαλύτερα ταξίδια να αυξάνουν τα τονομίλια και τη χρήση.
Αντίθετα, η ανάκαμψη του ύψους των υδάτων που παρατηρήθηκε φέτος οδήγησε στο να περάσουν περισσότερα VLGC από τις δεξαμενές neopanamax της διώρυγας, βελτιώνοντας την αποδοτικότητα και ασκώντας πτωτικές πιέσεις στους ναύλους.
Αναλυτής της Clarksons επεσήμανε ότι οι αλλαγές στα επίπεδα διέλευσης από τη Διώρυγα του Παναμά έχουν ιδιαίτερα ισχυρό αντίκτυπο στην αγορά VLGC. Οι αρχές της Διώρυγας στις 15 Αυγούστου ανακοίνωσαν μέγιστο επιτρεπόμενο βύθισμα από τις δεξαμενές neopanamax στα 15,24 μέτρα (50 πόδια), το ίδιο επίπεδο με εκείνο πριν από την επιβολή των περιορισμών πριν από έναν χρόνο. Επέτρεψε επίσης την αύξηση των καθημερινών διαθέσιμων θέσεων σε 36 πλοία.
Επιπλέον, ανακοινώθηκε από την 1η Σεπτεμβρίου η αύξηση πρόσθετης ποσόστωσης διαμετακόμισης για τα Panamax, για συνολικά ημερήσιες ποσοστώσεις κράτησης 36, σε κατανομή 10 ποσοστώσεων για τα πλοία Neo-Panamax και 26 για τα πλοία Panamax.
Αυτή η ανακοίνωση, που αποτελεί μέρος του εορτασμού των 110 χρόνων λειτουργίας της πλωτής οδού, αντικατοπτρίζει τη δέσμευση του Καναλιού να επιστρέψει στις κανονικές συνθήκες λειτουργίας και να διατηρήσει μια ασφαλή, αξιόπιστη και αποτελεσματική εξυπηρέτηση για τους πελάτες της.