Skip to main content

Ποια πλοία δίνουν τις καλύτερες αποδόσεις επένδυσης

Ιδιαιτέρως κερδοφόρα μικρά φορτηγά και μεσαίου μεγέθους δεξαμενόπλοια

Τα μικρά handysize πλοία και τα μεσαίου μεγέθους aframaxes προσφέρουν σήμερα τις καλύτερες αποδόσεις επένδυσης (ROI) μεταξύ των αγορών των bulk carriers και των tankers αντίστοιχα.

Αυτό είναι το συμπέρασμα έρευνας που εκπόνησαν οι αναλυτές του ερευνητικού οίκου Allied QuantumSea, Χαρά Γεωργούση και Matthew Harrington, κατά
την οποία μοντελοποίησαν τα έσοδα των φορτηγών και των δεξαμενόπλοιων με δύο διαφορετικούς τρόπους και κατέληξαν σε διαφορετικά ROIs.

Στο πρώτο μοντέλο μελέτησαν τον μέσο όρο πενταετίας των ποσών των μονοετών ναυλώσεων για όλα τα είδη πλοίων και τον χρησιμοποίησαν ως ορόσημο για μελλοντικά έσοδα.

Σε αυτήν τη μέτρηση, τα handysize bulkers παρουσιάζουν ROI πενταετίας 52%, πολύ παραπάνω από κάθε άλλο είδος τόσο φορτηγού όσο και δεξαμενόπλοιου.

Στο ξηρό φορτίο, ultramaxes και kamsarmaxes προσφέρουν αποδόσεις 43,8% και 43,5% αντίστοιχα, ενώ τα capesize bulkers 27,1%.

Από την άλλη, στον κλάδο των tankers, τα aframaxes μοιάζουν η πιο ελκυστική επένδυση, με ROI πενταετίας της τάξης του 32,6%, και ακολουθούν σε κοντινή απόσταση τα μικρότερα MR tankers με απόδοση 31,9%. Τα μεγαλύτερα suezmaxes και τα υπερμεγέθη VLCCs είναι τα δεξαμενόπλοια με τις χαμηλότερες επιδόσεις, με ROIs 29% και 26,2% αντίστοιχα.

Το δεύτερο μοντέλο

Στη δεύτερη υπόθεση εργασίας, οι αναλυτές χρησιμοποίησαν τα εκτιμώμενα ναύλα πέντε ετών χρονοναύλωσης βάσει των στοιχείων του Baltic Exchange (Baltic Exchange Implied 5 Year Timecharter Rate) και μέτρησαν τα έσοδα βάσει των συμβολαίων παραγώγων που καλύπτουν τα επόμενα πέντε χρόνια.

Αυτή η προσέγγιση αναδεικνύει τα μεγάλα capesize bulkers ως τα φορτηγά με το βέλτιστο ROI πενταετίας, που φτάνει το 28,2%.

Πάντως, και σε αυτή την περίπτωση τα handysize bulkers μοιάζουν ελκυστικά με απόδοση 26,6%, ενώ τώρα τα kamsarmaxes υπεραποδίδουν των ultramaxes, με ROIs 23,7% και 16,3% αντίστοιχα.

Από την άλλη, στην αγορά των δεξαμενόπλοιων, τα aframaxes παραμένουν η κορυφαία επενδυτική επιλογή, με ROI πενταετίας 37,7%. Πάντως, όλα τα tankers
καθίστανται ελκυστικότερα σε αυτήν τη μοντελοποίηση.

Τα suezmaxes προσφέρουν αποδόσεις 33,8%, τα VLCCs 33,2% και τα MR tankers 32,7%. «Συνολικά, οι μοντελοποιήσεις εμφανίζουν μία υποσχόμενη εικόνα για τα handysize bulkers και τα aframax tankers» τονίζουν οι Γεωργούση και Harrington.

Οι διακυμάνσεις των αξιών

Βέβαια, προσθέτουν, είναι σημαντικό να σημειωθεί ότι αυτά τα νούμερα υποδεικνύουν αναβαθμισμένες αναλογίες εσόδων χρονοναύλωσης προς τις αξίες
των πλοίων. Μία τέτοια εκτίμηση θα πρέπει να χρησιμοποιείται ως μία ευρεία ένδειξη της αγοράς.

Οι αναλυτές κατέληξαν σε αυτά τα μοντέλα, αναλύοντας, επίσης, τις διακυμάνσεις στις αξίες των πλοίων με την πάροδο των ετών.

Η υπόθεση βασίζεται στην αγορά ενός πλοίου ηλικίας 10 ετών, στη ναύλωσή του για πέντε χρόνια κι έπειτα στην πώλησή του, βάσει του εμπειρικού κανόνα (rule of
thumb) ότι οι αξίες των assets φθίνουν με ρυθμό 6% ετησίως.

Τα στοιχεία αφορούν τις αξίες των πλοίων στη δευτερογενή αγορά από το ξεκίνημα του 2010 έως και σήμερα.

Για παράδειγμα, ένα capesize bulker ηλικίας 10 ετών, το οποίο αγοράστηκε το 2011, θα πωλείτο μόλις στο 18% της τιμής του το 2016.

Αυτό ισοδυναμεί με ετήσια πτώση 29% για καθένα απ’ αυτά τα πέντε χρόνια. Από την άλλη, ένα panamax που αποκτήθηκε κατά το τέταρτο τρίμηνο του 2016 θα είχε διπλασιαστεί σε αξία έως τα τέλη του 2021, ήτοι καταγράφεται ετήσια άνοδος 18%.

Στα δεξαμενόπλοια, η αγορά ενός suezmax στις αρχές του 2016, έναντι περίπου 42 εκατ. δολαρίων και η μεταπώλησή του μετά την πενταετή περίοδο με 17 εκατ. δολάρια, θα οδηγούσε σε ετήσια κάθοδο ελαφρώς πάνω από 16%.

Αντίθετα, η επένδυση σε ένα δεξαμενόπλοιο τύπου aframax στα μέσα του 2018 και η παραχώρησή του στο τέλος του 2024 θα μεταφραζόταν σε μια εντυπωσιακή αύξηση 79% της αξίας του περιουσιακού στοιχείου, οδηγώντας τελικά σε ετήσια άνοδο πάνω από 12%.

Ευμετάβλητο σκηνικό

Σημειώνεται ότι τα τελευταία χρόνια, οι αξίες των περιουσιακών στοιχείων έχουν αναρριχηθεί σε υψηλά που είχαν να καταγραφούν από το «boom» της περιόδου 2003-2008. Αυτή η συνθήκη έχει δημιουργήσει μία σημαντική πρόκληση για τους πλοιοκτήτες, καθώς όσο υψηλότερα… σκαρφαλώνουν οι τιμές, τόσο μεγαλύτερες οι πιθανότητες για μία «επίπονη κατάρρευση».

Οι ναυλαγορές παρουσιάζουν έντονη μεταβλητότητα, ενώ δεν είναι λίγοι οι παράγοντες που μπορούν να αλλάξουν άμεσα το σκηνικό από τη μία μέρα στην άλλη. Όπως επισημαίνουν οι Γεωργούση και Harrington, η πιθανή αποκλιμάκωση των εντάσεων στην Ερυθρά Θάλασσα και η συνεπακόλουθη μείωση των αναδρομολογήσεων των πλοίων αποτελούν ένα σημαντικό καθοδικό ρίσκο
για τις ναυλαγορές.

Ποια πλοία δίνουν τις καλύτερες αποδόσεις επένδυσης

Ιδιαιτέρως κερδοφόρα μικρά φορτηγά και μεσαίου μεγέθους δεξαμενόπλοια.

Τα μικρά handysize πλοία και τα μεσαίου μεγέθους aframaxes προσφέρουν σήμερα τις καλύτερες αποδόσεις επένδυσης (ROI) μεταξύ των αγορών των
bulk carriers και των tankers αντίστοιχα.

Οι εκλογές στις ΗΠΑ

Οι προεδρικές εκλογές στις ΗΠΑ βρίσκονται προ των πυλών. Το ενδεχόμενο εφαρμογής δασμών και μία πιθανή μετασχηματιστική δημοσιονομική πολιτική θα μπορούσαν να επηρεάσουν το διεθνές εμπόριο και να επιβαρύνουν σε μεγάλο βαθμό την ισορροπία εισαγωγών-εξαγωγών. Επιπλέον, μια αλλαγή κυβέρνησης θα μπορούσε να μεταβάλει την αμερικανική στάση απέναντι στις συγκρούσεις σε Ουκρανία και Γάζα και τη διάρκεια των εχθροπραξιών.

Οι Γεωργούση και Harrington σημειώνουν ότι η σωστή επένδυση και η απόσβεση αυτής εξαρτώνται και από άλλους παράγοντες.

Η αποδοτική διαχείριση των πλοίων, η αξιοποίηση του στόλου σε επίπεδα άνω του μέσου όρου και οι οικονομίες κλίμακας αποτελούν όλα μέσα, βάσει των οποίων οι εταιρείες μπορούν να επιτύχουν αποδόσεις καλύτερες απ’ αυτές που
παρουσιάζονται.

Οι πιο ελκυστικές επιλογές των εφοπλιστών το 2024

Εξετάζοντας τα στοιχεία των φετινών αγοραπωλησιών σε bulkers και tankers εξάγεται το συμπέρασμα πως οι εφοπλιστές ελκύονται περισσότερο από τις ευκαιρίες που προσφέρουν τα μεταχειρισμένα φορτηγά.

Τα στοιχεία της Allied φανερώνουν πως από τον Ιανουάριο του 2024 έως και τα μέσα Αυγούστου του τρέχοντος έτους, καταγράφηκαν συναλλαγές για 506 second hand bulk carriers, μέσης ηλικίας 13 ετών, όταν στο σύνολο του 2023 είχαν ολοκληρωθεί deals για 646 μεταχειρισμένα φορτηγά, ίδιας μέσης ηλικίας. Η
δραστηριότητα είναι σημαντικά ενισχυμένη σε ετήσια βάση, με αρκετούς ναυτιλιακούς αναλυτές να εκτιμούν πως αν συνεχιστεί αυτός ο ρυθμός, θα καταγραφεί ρεκόρ συναλλαγών.

Πρώτα σε προτίμηση bulkers είναι τα supramaxes/ultramaxes, με 186 πλοία να αλλάζουν χέρια κατά το εξεταζόμενο φετινό διάστημα, και έπονται τα handysize bulkers, με συμφωνίες για 120 πλοία. Την τετράδα κλείνουν τα panamaxes/kamsarmaxes (90 πλοία) και τα capes/VLOCs (80 πλοία).

Δεξαμενόπλοια

Στον αντίποδα, πιο υποτονική είναι η δραστηριότητα στη δευτερογενή αγορά των δεξαμενόπλοιων. Έως και τα μέσα Αυγούστου 2024 συνολικά 306 δεξαμενόπλοια, μέσης ηλικίας 14 ετών, είχαν εμπλακεί σε deals αγοραπωλησιών, έναντι 665 tankers, ίδιας ηλικίας, στο σύνολο του 2023.

Όπως έγραψε πρόσφατα η «Ν», το μειωμένο ενδιαφέρον για deals από αγοραστές με έδρα σε Κίνα, Ινδία, Τουρκία και ΗΑΕ, οι οποίοι κυριάρχησαν σε αγοραπωλησίες μετά την έναρξη του πολέμου στην Ουκρανία, οι ιδιαίτερα υψηλές τιμές και η μεγαλύτερη τάση για απευθείας παραγγελίες νεότευκτων στα ναυπηγεία συγκρατούν χαμηλά τη second hand αγορά.

Κυριαρχούν τα MR

Τα ΜR tankers κυριαρχούν το 2024 στις καταγεγραμμένες αγοραπωλησίες, καθώς συνολικά 137 βαπόρια έχουν αλλάξει ιδιοκτήτη. Αρκετά πιο πίσω κατατάσσονται τα small tankers (58 πλοία), ενώ έπονται τα aframax/ LR2 tankers (48 πλοία) και τα VLCCs (33 πλοία).

Πρωταγωνιστούν οι Έλληνες σε second hand deals

Στην πρώτη γραμμή των second hand deals βρίσκονται οι Έλληνες πλοιοκτήτες, οι οποίοι το τελευταίο 12μηνο (έως τις 13 Αυγούστου) έχουν ενισχύσει τους στόλους τους με συνολικά 260 πλοία από τη δευτερογενή αγορά. Στη δεύτερη θέση κατατάσσονται οι Κινέζοι, έχοντας υλοποιήσει deals για 234 βαπόρια.

Οι «Greeks» διαδραματίζουν πρωταγωνιστικό ρόλο και σε επίπεδο πωλήσεων.

Ειδικότερα, τους τελευταίους 12 μήνες έχουν παραχωρήσει 267 μεταχειρισμένα πλοία και έπονται οι ναυτιλιακές εταιρείες με έδρα στην Ιαπωνία, με πωλήσεις 186 βαποριών.

Οι εγχώριες ναυτιλιακές πρωτεύουν στις αγορές των bulk carriers και tankers, έχοντας αποκτήσει 169 και 59 second hand πλοία αντίστοιχα, ενώ οι Κινέζοι ανταγωνιστές έχουν ενισχυθεί με 155 πλοία μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου και 50 δεξαμενόπλοια.

Εξετάζοντας τις πωλήσεις, οι «Greeks» έχουν παραχωρήσει 155 bulk carriers και 83 tankers.

Στο ξηρό φορτίο δεύτεροι κατατάσσονται οι Ιάπωνες, με πωλήσεις 143 πλοίων, και στα δεξαμενόπλοια οι Κινέζοι, με deals για 27 βαπόρια.

Και υπερδεξαμενόπλοια

Είναι αξιοσημείωτο ότι στις συμφωνίες αγοραπωλησιών της τελευταίας εβδομάδας εμφανίστηκαν ξανά τα υπερδεξαμενόπλοια, τύπου VLCC.

Ναυλομεσίτες αναφέρουν πως το τελευταίο deal σε αυτό το μέγεθος καταγράφηκε τον Ιούνιο. Από την άλλη, έπειτα από διαδοχικές εβδομάδες κατά τις οποίες σχεδόν μονοπώλησαν το ενδιαφέρον, υποχώρησε εσχάτως το ενδιαφέρον για τα MR tankers.

Στον κλάδο των bulk carriers κυριάρχησαν τα μεγάλα postpanamaxes /kamsarmaxes και δη αυτά άνω των 10 ετών. Βέβαια, δεν έλειψαν και ορισμένα deals για νεότερα ultramaxes και supramaxes.

Το ενδιαφέρον στοιχείο στο ξηρό φορτίο είναι πως τα γηραιά bulkers εμφανίζουν
ορισμένα σημάδια φθοράς σε επίπεδο αξιών. «Τα παλαιότερα πλοία θα ήταν τα πρώτα που θα υπέφεραν σε περίπτωση πτώσης της αγοράς. Το σχετικά μέτριο
orderbook προσφέρει προστασία στις αξίες και στα έσοδα των μοντέρνων πλοίων» τονίζουν οι αναλυτές της Allied.

Ώθηση από τα capes

Με θετικό κλίμα ξεκίνησε στο άνοιγμα της εβδομάδας ο βασικός δείκτης ναυλαγοράς χύδην ξηρού φορτίου.

Ο Baltic Dry Index (BDI) αυξήθηκε περίπου 1,01% στις 1.708 μονάδες χθες, μετά από δύο διαδοχικές συνεδριάσεις μείωσης, ενισχυμένος από το μεγαλύτερο μέγεθος. Ο δείκτης capesize σημείωσε άνοδο περίπου 2,25% και διαμορφώθηκε στις 2.594 μονάδες.

Ο δείκτης panamax συνέχισε να υποχωρεί για 15η διαδοχική συνεδρίαση, σημειώνοντας πτώση 0,52% στις 1.544 μονάδες. Ο δείκτης supramax σημείωσε άνοδο μιας μονάδας, στις 1.305 (οριακή άνοδος κατά 0,08%).

Αμετάβλητος στις 756 μονάδες παρέμεινε ο δείκτης στα πλοία handysize. Με μικτά πρόσημα έκλεισε η αγορά στα δεξαμενόπλοια. Στα Clean Tanker, o δείκτης έκλεισε με πτώση 0,80% και διαμορφώθηκε στις 620 μονάδες. Στα Dirty Tanker, o δείκτης αυξήθηκε 0,43% και διαμορφώθηκε στις 940 μονάδες.