Μικρή μείωση παρουσίασε τον Ιούλιο του 2024 η διακίνηση εμπορευματοκιβωτίων στο λιμάνι του Πειραιά, λόγω των γεωπολιτικών εξελίξεων στην Ερυθρά Θάλασσα, με τις συνεχιζόμενες επιθέσεις των Χούθι εναντίον της διεθνούς ναυτιλίας.
Η μείωση εστιάζεται στο transit φορτίο αλλά όχι στο εγχώριο, που διατηρείται σε πολύ θετικό επίπεδο, προσφέροντας κερδοφόρα αποτελέσματα για την εταιρεία ΟΛΠ.
Σύμφωνα με στοιχεία που δημοσίευσε η Cosco Shipping Ports, τον Ιούλιο του 2024 διακινήθηκαν συνολικά από τις προβλήτες ΙΙ και ΙΙΙ που διαχειρίζεται ο Σταθμός Εμπορευματοκιβωτίων Πειραιά (PCT) 369 χιλιάδες εμπορευματοκιβώτια έναντι 387 χιλιάδων τον ίδιο μήνα του 2023 (-4,8%). Μεταξύ Ιανουαρίου-Ιουλίου
2024 η διακίνηση των εμπορευματοκιβωτίων από τις προβλήτες ΙΙ και ΙΙΙ υποχώρησε κατά 11,7% σε σχέση με το ίδιο διάστημα του 2023.
Συνολικά, το επτάμηνο φέτος διακινήθηκαν 2,327 εκατ. εμπορευματοκιβώτια έναντι 2,636 εκατ. το ίδιο διάστημα του 2023.
Επίσης, από την προβλήτα Ι της ΟΛΠ στη διάρκεια του επταμήνου υπήρξε πτώση 3,5% στη διακίνηση εμπορευματοκιβωτίων.
Τον Ιούλιο του 2024 η διακίνηση των εμπορευματοκιβωτίων από την ίδια προβλήτα είδε αύξηση περισσότερο από 20% σε σχέση με τον ίδιο μήνα πέρυσι, διακινώντας περίπου 55.000 TEUs.
Cosco Shipping Ports
Η συνολική διακίνηση των containers στα 36 λιμάνια που ελέγχει η Cosco Shipping Ports, μέλος του Cosco Shipping Group, συνέχισε να αυξάνεται τον Ιούλιο, σημειώνοντας άνοδο κατά 6,4% (9,779 εκατ. εμπορευματοκιβώτια έναντι 9,189 εκατ. τον ίδιο μήνα του 2023).
Σε επίπεδο επταμήνου από τα 36 λιμάνια της Cosco διακινήθηκαν συνολικά 63,818 εκατ. εμπορευματοκιβώτια έναντι 59,252 εκατ. το αντίστοιχο διάστημα του 2023, αύξηση 8%.
Την καλύτερη επίδοση στην Κίνα σημείωσαν οι τερματικοί σταθμοί στην περιοχή του Δέλτα του ποταμού Γιανγκτσέ, με τη διακίνηση των Nantong Τonghai port και Wuhan terminal αυξημένη κατά 51,1% και 41,4% αντίστοιχα. Επιπλέον, ο εξαγωγικός σταθμός Shanghai Pudong και οι τερματικοί σταθμοί Shanghai
Mingdong containers σημείωσαν επίσης ανάπτυξη, με τη διακίνησή τους να αυξάνεται κατά 21,8% και 22,7% σε ετήσια βάση.
Οι υπερπόντιοι τερματικοί σταθμοί συνέχισαν να παρουσιάζουν σταθερά σημάδια ανάπτυξης και ανάκαμψης, με τη διακίνησή τους να αυξάνεται κατά 3,2%.
Oι τερματικοί σταθμοί CSP Abu Dhabi, CSP Spain και CSP Zeebrugge είχαν πολύ καλές επιδόσεις, με αύξηση της διακίνησης κατά 63,1%, 25,3% και 47,2% σε ετήσια βάση, αντίστοιχα.
Σημειώνεται ότι ο παγκόσμιος σύνθετος δείκτης εμπορευματοκιβωτίων της Drewry μειώθηκε κατά 2%, στα 5.428 δολάρια ανά εμπορευματοκιβώτιο 40 ποδών, αυτή την εβδομάδα.
Είναι 48% κάτω από την προηγούμενη κορυφή της πανδημίας των 10.377 δολαρίων ανά εμπορευματοκιβώτιο 40 ποδών τον Σεπτέμβριο του 2021, αλλά είναι 282% υψηλότερος από τη μέση τιμή του 2019 (πριν από την πανδημία).
Οι ναύλοι
Οι ναύλοι από τη Σαγκάη προς το Λος Άντζελες μειώθηκαν κατά 3% ή 198 δολάρια, στα 6.303 δολάρια ανά εμπορευματοκιβώτιο 40 ποδών. Ομοίως, οι τιμές από τη Σαγκάη προς το Ρότερνταμ, τη Σαγκάη προς τη Γένοβα και τη Σαγκάη προς τη Νέα Υόρκη μειώθηκαν κατά 2%, σε 7.756, 7.182 και 8.764 δολάρια ανά FEU, αντίστοιχα.
Ομοίως, οι τιμές από τη Νέα Υόρκη προς το Ρότερνταμ μειώθηκαν κατά 1% ή 4 δολάρια, στα 762 δολάρια ανά εμπορευματοκιβώτιο 40 ποδών.
Η κατάσταση στην Ερυθρά Θάλασσα μείωσε το transit φορτίο του πρώτου ελληνικού λιμένα στο επτάμηνο INTIME NEWS 369 χιλ. containers διακινήθηκαν τον Ιούλιο από τις προβλήτες ΙΙ και ΙΙΙ έναντι 387 χιλ. τον ίδιο μήνα του 2023.
Απεργία στην Ινδία
Τα κυριότερα λιμάνια εμπορευματοκιβωτίων της Ινδίας ενδέχεται να σταματήσουν τις εργασίες τους λόγω απεργίας που έχει προκηρυχθεί για τα τέλη Αυγούστου.
Στα 12 λιμάνια της χώρας τα έξι εργατικά συνδικάτα προγραμματίζουν να ξεκινήσουν σε λιγότερο από δύο εβδομάδες, στις 28 Αυγούστου, μια πανεθνική
απεργία η οποία θα διαρκέσει έως ότου επιτευχθούν οι όροι για μια νέα σύμβαση.
Σύμφωνα με την κοινή ανακοίνωση, για τις έξι εργατικές οργανώσεις στην Ινδία, οι συμβάσεις εργασίας στα λιμάνια έληξαν τον Δεκέμβριο του 2021.
Είχαν επτά γύρους διαπραγματεύσεων τους τελευταίους 31 μήνες, αλλά βρίσκονται σε αδιέξοδο. Δεν έχουν προγραμματιστεί νέες συνομιλίες, αλλά η κυβέρνηση μπορεί να παρέμβει τις επόμενες δύο εβδομάδες και τουλάχιστον να αναγκάσει τις πλευρές να επιστρέψουν στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων.
Τα ινδικά συνδικάτα ακολουθούν τον δρόμο που ακολουθήθηκε σε όλο τον κόσμο. Στην Ευρώπη η Γερμανία και το Βέλγιο για παράδειγμα βίωσαν πρόσφατα στάσεις εργασίας στα λιμάνια.
Στις ΗΠΑ, πέρυσι οι λιμενεργάτες της δυτικής ακτής πραγματοποίησαν επίσχεση
εργασίας μετά από έναν χρόνο διαπραγματεύσεων για τη σύμβαση, ενώ στην ανατολική ακτή, η Διεθνής Ένωση Λιμενεργατών απειλεί με απεργία την 1η Οκτωβρίου.