Μειώνονται οι ροές του ρωσικού πετρελαίου προς την Κίνα και την Ινδία, δύο βασικούς εισαγωγικούς προορισμούς μετά τον πόλεμο στην Ουκρανία, την ώρα που η Μεσόγειος αναδεικνύεται σε νέο κόμβο για τη Μόσχα.
«Παρατηρούμε μια σημαντική υποχώρηση των όγκων ρωσικού αργού πετρελαίου που μεταφέρονται στην Ασία και ιδιαίτερα σε Κίνα και Ινδία», τόνισε σε πρόσφατο σημείωμα η αναλύτρια αγοράς της Signal Ocean, Μαρία Μπερτζελέτου.
Μετά τα ρεκόρ της προηγούμενης διετίας, οι ροές ρωσικού αργού προς την Κίνα περιορίστηκαν στους 140.000 τόνους τον Ιούλιο, σημειώνοντας 48% μείωση από τα επίπεδα που είχαν παρατηρηθεί τον Ιούλιο του 2023, σύμφωνα με στοιχεία που μοιράστηκε η αναλύτρια με τη «Ν».
Στο επτάμηνο του 2024, οι Κινέζοι εισήγαγαν 1,1 εκατ. τόνους ρωσικού αργού, έναντι 4,6 εκατ. τόνων το αντίστοιχο περσινό διάστημα, ήτοι καταγράφηκε πτώση σχεδόν 76%.
Τα ίδια στοιχεία φανερώνουν ότι o μεγαλύτερος εξαγωγέας στην Κίνα είναι η Σαουδική Αραβία, με μερίδιο 16% στους φετινούς όγκους προς την ασιατική χώρα, με το Ιράκ στη δεύτερη θέση σε ποσοστό 13% και ακολουθεί η Ρωσία με 12%.
Αντίστοιχα, οι ροές του ρωσικού πετρελαίου προς την Ανατολική Ακτή και τη Δυτική Ακτή της Ινδίας υποχώρησαν, τον Ιούλιο του τρέχοντος έτους, στο χαμηλότερο επίπεδο από τον Φεβρουάριο του 2023, σημειώνοντας 40% μηνιαία πτώση από τα επίπεδα του Ιουλίου.
Συνολικά, στο φετινό επτάμηνο, 11 εκατ. τόνοι ρωσικού αργού ταξίδεψαν προς την Ινδία, έναντι 11,4 εκατ. τόνων την ίδια περίοδο του 2023, ήτοι καταγράφηκε μείωση μόνο 4%.
Για την Ανατολική Ακτή της Ινδίας, οι ροές από το Ιράκ καταλαμβάνουν την πρώτη θέση στο μιξ εισαγωγών αργού πετρελαίου για την περίοδο από το 2023 εώς το τέλος του Ιουλίου 2024, με μερίδιο 26%, και έπεται η Ρωσία με 24,2%.
Ενισχυμένη η Μόσχα
Σύμφωνα με στοιχεία που παρουσίασε το ρωσικό υπουργείο Οικονομικών στις αρχές Ιουλίου, τα οποία δημοσίευσε το Reuters, τα έσοδα της Ρωσίας από τις πωλήσεις πετρελαίου και φυσικού αερίου αυξήθηκαν το φετινό πρώτο εξάμηνο κατά περίπου 41% σε ετήσια βάση.
«Τα έσοδα από το πετρέλαιο και το φυσικό αέριο αποτελούν τη σημαντικότερη μεμονωμένη πηγή μετρητών για το Κρεμλίνο, αντιπροσωπεύοντας περίπου το ένα τρίτο έως το ήμισυ των συνολικών εσόδων του ομοσπονδιακού προϋπολογισμού κατά την τελευταία δεκαετία», επισημαινόταν στο σχετικό τηλεγράφημα.
Κατά το φετινό πρώτο μισό, η τιμή του ρωσικού αργού Urals διαμορφώθηκε κατά μέσο όρο στα 69,1 δολάρια ανά βαρέλι, πάνω από το πλαφόν των 60 δολαρίων που έχει θέσει η Δύση και από τα 52,5 δολάρια ανά βαρέλι του περσινού εξαμήνου.
Υπενθυμίζεται ότι το πλαφόν που επιβλήθηκε από τη Δύση επιτρέπει στις δυτικές ασφαλιστικές εταιρείες και τα πλοία να συμμετέχουν στο εμπόριο ρωσικού πετρελαίου, μόνο εάν το πετρέλαιο πωλείται κάτω από 60 δολάρια το βαρέλι.
Πολλοί από αυτούς που σταμάτησαν να εμπορεύονται τέτοια φορτία δήλωσαν ότι το έκαναν, επειδή δεν μπορούσαν να είναι σίγουροι για την τιμή του πετρελαίου που μεταφέρουν τα πλοία που ασφαλίζουν.
Νέοι προορισμοί
Η έρευνα της Signal Ocean κατέδειξε ότι η Κεντρική Μεσόγειος και η Θάλασσα του Μαρμαρά καθίστανται βασικές περιοχές για το ρωσικό πετρέλαιο, «αναδεικνύοντας πιθανές στρατηγικές αναπροσαρμογές των εξαγωγέων για να αντιμετωπίσουν τις κυρώσεις και να αναζητήσουν νέες ευκαιρίες αγορών».
Η Ιταλία εμφανίζεται ως ο κορυφαίος εισαγωγικός προορισμός, ενώ ακολουθούν σε μακρινή απόσταση Κροατία, Τουρκία και Μάλτα.
Τα δεξαμενόπλοια τύπου suezmax αντιστοιχούν στο 46% αυτών των φορτίων, ενώ τα aframaxes καταλαμβάνουν το 54%.