Skip to main content

Επί ξυρού ακμής η ναυτιλιακή βιομηχανία

Εύθραυστες ισορροπίες και στάση αναμονής, εξαιτίας της έκρυθμης κατάστασης στη Μ. Ανατολή

Σε κατάσταση αναμονής βρίσκεται η ναυτιλιακή κοινότητα, μετά τις εξαγγελίες, σύμφωνα με διεθνή μέσα, του Ιράν για χτύπημα στο Ισραήλ, μετά τις επιθέσεις που εξουδετέρωσαν τον πολιτικό ηγέτη της Χαμάς αλλά και ανώτατο στέλεχος της Χεζμπολάχ.

Είναι χαρακτηριστικό ότι οι σύμμαχοι του Ιράν, οι Χούθι της Υεμένης, οι οποίοι έχουν δημιουργήσει έμφραγμα στη διεθνή εμπορική ναυτιλία, εξαπέλυσαν επίθεση με πυραύλους σε εμπορικό πλοίο ελληνικών συμφερόντων, ύστερα από δύο εβδομάδες «σιγής».

Στο διάστημα αυτό, όπως αναφέρουν τα διεθνή μέσα, υπήρχαν έντονες διαπραγματεύσεις ανάμεσα σε όλες τις πλευρές για την αποκλιμάκωση της έντασης στη Μέση Ανατολή. Μετά τις εξαγγελίες όμως του Ιράν για απάντηση στο Ισραήλ, οι Χούθι επανήλθαν με νέο χτύπημα.

Τα στενά του Ορμούζ

Ακόμα μεγαλύτερες αναταράξεις αναμένεται, όμως, να φέρει ενδεχόμενο κλείσιμο των στενών του Ορμούζ στον Περσικό Κόλπο.

«Η αγορά βρίσκεται και πάλι στα άκρα, μετά τα χτυπήματα που εξουδετέρωσαν τους δύο ανώτερους ηγέτες της Χαμάς και της Χεζμπολάχ. Το Ιράν έχει ορκιστεί να ανταποδώσει με τον ανώτερο ηγέτη του Χαμενεΐ. Η αγορά θυμάται έντονα το προηγούμενο χτύπημα, τον Απρίλιο, οπότε γνωρίζουν όλοι ότι οι απειλές δεν είναι κενές περιεχομένου. Η περιοχή “ζει” με αυτές τις απειλές εδώ και μήνες, οπότε μένει να δούμε πώς θα εξελιχθούν τα πράγματα από εδώ και πέρα», αναφέρουν από την Arctic.

Αλλά και η κ. Ειρήνη Διαμαντάρα, αναλύτρια της Xclusiv, επισημαίνει: «Η πρόσφατη κλιμάκωση προσελκύει την παγκόσμια προσοχή, καθώς εκφράζονται ανησυχίες για πιθανές απειλές στην παγκόσμια ναυτιλία. Οι τιμές των ναύλων, κυρίως για τις διαδρομές που περνούν από το Σουέζ, αλλά τώρα εκτρέπονται μέσω της Αφρικής, παρέμειναν σε υγιή επίπεδα τους τελευταίους 10 μήνες.

Η αγορά έχει προσαρμοστεί σε μια νέα ισορροπία, αντανακλώντας το αυξημένο κόστος του μεγαλύτερου ταξιδιού στην Ερυθρά Θάλασσα», ενώ επισημαίνει: «Οι πρόσφατες εξελίξεις υποδηλώνουν μια παρατεταμένη κρίση στην Ερυθρά Θάλασσα, γεγονός που υποδηλώνει ότι οι αυξημένοι αριθμοί των τονων-μιλίων θα παραμείνουν.

Επιπλέον, μια σημαντική ανησυχία είναι ότι η σύγκρουση αυτή θα μπορούσε να επεκταθεί και να εμπλέξει περισσότερες χώρες. Εάν η πρόσφατη επίθεση πυροδοτήσει έναν κύκλο αντιποίνων και αντεκδικήσεων, οι συνέπειες για την παγκόσμια ναυτιλία θα μπορούσαν να είναι καταστροφικές, ιδίως εάν κλείσει το Στενό του Ορμούζ».

Το πόσο εύθραυστες είναι οι ισορροπίες και στη ναυτιλιακή βιομηχανία, λόγω του πολεμικού κλίματος στη Μέση Ανατολή, αναδεικνύεται μέσα και από την ανάλυση της Scorpio Tankers στην παρουσίαση των οικονομικών αποτελεσμάτων για το εξάμηνο του 2024.

«Από τον Δεκέμβριο του 2023, έχουν σημειωθεί πολλαπλές επιθέσεις με μη επανδρωμένα αεροσκάφη και πυραύλους σε εμπορικά πλοία που διέρχονται από διεθνή ύδατα στη νότια Ερυθρά Θάλασσα από ομάδες που πιστεύεται ότι  συνδέονται με την ομάδα ανταρτών Χούθι με έδρα την Υεμένη, δήθεν ως απάντηση στη συνεχιζόμενη στρατιωτική σύγκρουση μεταξύ του Ισραήλ και της Χαμάς.

Οι πρόσφατες επιθέσεις σε στρατιωτικές εγκαταστάσεις των ΗΠΑ στην Ιορδανία και σε άλλες τοποθεσίες στη Μέση Ανατολή, οι συνεχιζόμενες στρατιωτικές ενέργειες της κυβέρνησης των ΗΠΑ και ορισμένων συμμάχων της κατά της αντάρτικης ομάδας Χούθι, η οποία, κατά την κυβέρνηση των ΗΠΑ, υποστηρίζεται από την κυβέρνηση του Ιράν, και η συνεχιζόμενη στρατιωτική σύγκρουση μεταξύ του Ισραήλ και της Χαμάς εξακολουθούν να απειλούν την πολιτική σταθερότητα της περιοχής και ενδέχεται να οδηγήσουν σε περαιτέρω στρατιωτικές συγκρούσεις, συμπεριλαμβανομένων των συνεχιζόμενων εχθρικών ενεργειών κατά της εμπορικής ναυτιλίας στην περιοχή.

Δεν μπορούμε να προβλέψουμε τη σοβαρότητα ή τη διάρκεια των σημερινών συνθηκών που επηρεάζουν τη διεθνή ναυτιλία στην περιοχή αυτή και τη συνεχιζόμενη διακοπή των εμπορικών οδών στην περιοχή της Ερυθράς Θάλασσας.

Αν και μέχρι στιγμής ο αντίκτυπος αυτών των γεγονότων ήταν ευνοϊκός για τη ζήτηση των πλοίων μας, είναι επίσης πιθανό να έχει σημαντικό και δυσμενή αντίκτυπο στα λειτουργικά μας αποτελέσματα στο μέλλον».

Διακεκαυμένη ζώνη η Διώρυγα του Σουέζ

Τα χτυπήματα των Χούθι έχουν ως αποτέλεσμα το μεγαλύτερο μέρος του παγκόσμιου στόλου να αποφεύγει τη Διώρυγα του Σουέζ και, με τον τρόπο αυτόν, να απαιτούνται περισσότερα τονομίλια, να προκαλείται τεχνητή μείωση της προσφερόμενης μεταφορικής ικανότητας των πλοίων, κάτι που ανεβάζει μεν το επίπεδο των ναύλων, δημιουργεί όμως τεράστιους κινδύνους για όσους ναυλωτές πλοίων επιλέγουν να πλεύσουν από το Σουέζ. Κινδύνους που αφορούν τα πληρώματα, τα πλοία αλλά και τα φορτία.

Μάλιστα, τους τελευταίους μήνες, οι Χούθι έχουν αναβαθμίσει τα επιθετικά τους όπλα, χρησιμοποιώντας θαλάσσια drones και πυραύλους.

Το διάστημα αυτό, έχουν σημειωθεί μεγάλες ζημιές αλλά και πυρκαγιές σε πλοία, ενώ, σε δύο περιπτώσεις επιθέσεων, τα πλοία, τελικά, βυθίστηκαν. Το ίδιο διάστημα, καταγράφηκε τουλάχιστον μία απώλεια ναυτικού.