Γεγονός είναι η πρώτη παραγγελία των μεγάλων bulk carriers, τύπου capesize, από ελληνική ναυτιλιακή εταιρεία για το 2024.
Ειδικότερα, η Samos Steamship, συμφερόντων της οικογένειας Ιγγλέση, συμφώνησε όπως πληροφορείται η «Ν», με το ιαπωνικό ναυπηγείο JMU για την κατασκευή δύο capes, χωρητικότητας 180.000 dwt έκαστο. Οι παραδόσεις των νεότευκτων είναι προγραμματισμένες για το τρίτο τρίμηνο του 2026.
Η ναυτιλιακή επενδύει σε μία αγορά με χαμηλό orderbook, συγκριτικά με τη μέση εικόνα στα bulkers, και ταυτόχρονα θετικές προοπτικές σε επίπεδο ναύλων, διευρύνοντας ένα εκτεταμένο πρόγραμμα ανανέωσης και ενίσχυσης του στόλου της.
Υψηλό κόστος
Αυτό το συμβόλαιο είναι ένα από τα λίγα που έχουν υπογραφεί διεθνώς φέτος για τα μεγάλα βαπόρια της αγοράς χύδην ξηρού φορτίου.
Ένας βασικός αποτρεπτικός παράγοντας για περισσότερες ναυπηγήσεις capesize bulkers είναι το ιδιαίτερα υψηλό κόστος. Ένα σημαντικό κίνητρο για μία τέτοια παραγγελία είναι μία μακροχρόνια ναύλωση, εξηγούν ναυλομεσιτικές πηγές, που θα καταστήσει συντομότερη την απόσβεση της επένδυσης.
Όπως χαρακτηριστικά είπε ο CEO της Safe Bulkers, Πόλυς Β. Χατζηιωάννου σε πρόσφατο call με τους επενδυτές, «οι τιμές είναι πραγματικά απαγορευτικές αυτήν τη στιγμή. Κινούνται πάνω από τα 75 εκατ. δολάρια στην Ιαπωνία».
Ο ίδιος απέκλεισε κάποια παραγγελία στα μεγάλα φορτηγά από την εταιρεία του το επόμενο διάστημα, ειδικά όσο παραμένουν τα επιτόκια στα τρέχοντα επίπεδα. Η εισηγμένη στο αμερικανικό χρηματιστήριο ναυτιλιακή υλοποιεί διευρυμένο ναυπηγικό πρόγραμμα στα αμέσως μικρότερα kamsarmaxes.
Σημειώνεται ότι τα ναυπηγεία προσφέρουν τιμές άνω των 75 εκατ. δολαρίων για ένα cape, ενώ αντίστοιχα τα kamsarmaxes κοστολογούνται στα 38 εκατ. δολάρια ανά μονάδα, σύμφωνα με το ναυλομεσιτικό οίκο Xclusiv Shipbrokers. Η έτερη ναυλομεσιτική εταιρεία Clarksons αποτίμησε τη ναυπήγηση ενός capesize τον Ιούλιο στα 76,5 εκατ. δολάρια, στο υψηλότερο επίπεδο από το 2009.
Μικρό orderbook
Οι παραπάνω λόγοι έχουν κρατήσει τους Έλληνες μακριά από παραγγελίες capesize bulkers. Το πρόσφατο μηνιαίο report της Xclusiv κατέδειξε πως το orderbook των «Greeks» στην αγορά των bulk carriers περιελάμβανε στο τέλος Ιουλίου 168 πλοία. Από αυτά, μόλις 8 ή το 5% είναι capes. Συνολικά, πάντως, το βιβλίο παραγγελιών των capes παραμένει σε χαμηλά επίπεδα.
Με βάση την Xclusiv, 131 capes/VLOCs, χωρητικότητας 28,3 εκατ. dwt, ναυπηγούνται σήμερα σε παγκόσμιο επίπεδο, ήτοι το 7,4% του εν ενεργεία στόλου, βάσει dwt. Την ίδια ώρα, το συνολικό orderbook των bulkers αντιστοιχεί στο 9,7% του υφιστάμενου στόλου.
Ναυλομεσίτες μετρούν συμβόλαια για περίπου 30 νεότευκτα capesize bulkers/VLOCs στο επτάμηνο του 2024, όταν πέρυσι στο σύνολο του 2023 είχαν τοποθετηθεί παραγγελίες για 50 βαπόρια.
Οι επενδύσεις της Samos Steamship
Η Samos Steamship είναι μεγάλος πελάτης των ιαπωνικών ναυπηγείων και ιδιαίτερα του JMU, έχοντας ήδη παραλάβει την τελευταία διετία δύο capesize bulkers.
Η εταιρεία πραγματοποιεί εκτεταμένες επενδύσεις σε νεότευκτα τα τελευταία χρόνια. Σύμφωνα με πληροφορίες που περιλαμβάνονται στην ιστοσελίδα της, «τρέχει» ένα ναυπηγικό πρόγραμμα για επτά πλοία, τέσσερα bulk carriers και τρία tankers.
Συγκεκριμένα, στο πρώτο τρίμηνο του 2025 θα παραλάβει από το JMU ένα VLCC και από το Sanoyas ένα kamsarmax, ενώ στο δεύτερο τρίμηνο του ίδιου έτους θα ενισχυθεί με ένα aframax από το Sumitomo. Κατά το τελευταίο τρίμηνο του 2025 θα λάβει ένα ακόμη kamsaramax, αυτήν τη φορά από το Oshima.
To 2026 σειρά θα πάρουν σειρά ένα aframax από το Sumitomo (παραλαβή στο πρώτο τρίμηνο) και τα δύο capesize bulkers από το JMU.
Στον εν ενεργεία στόλο της Samos Steamship περιλαμβάνονται, σύμφωνα με την ιστοσελίδα της, 24 πλοία, 16 εκ των οποίων είναι tankers και οκτώ bulk carriers.