Skip to main content

Carlo Luzzatto στη «Ν»: Στόχος του RINA για έσοδα 2 δισ. με στρατηγική ώθηση από AI

Παράλληλα ο ιταλικός νηογνώμονας θα αυξηθεί στους 10.000 εργαζόμενους ώς το 2030

Στρατηγικό σχέδιο με τη χρήση τεχνητής νοημοσύνης αναπτύσσει ο Ιταλικός Νηογνώμονας RINA, βάσει του οποίου θα εκτοξεύσει τα έσοδά του στα 2 δισ. ευρώ ετησίως, μέχρι το 2030.

Όπως επισημαίνει ο CEO and general manager του RINA, Carlo Luzzatto, στην πρώτη του συνέντευξη σε ελληνικό μέσο, η στρατηγική αυτή επικεντρώνεται επίσης και στο ανθρώπινο δυναμικό, όπου στόχο έχουν τους 10.000 εργαζόμενους έως το 2030, και στην αύξηση της παρουσίας σε βασικές διεθνείς αγορές.

Στην Ελλάδα, υποστηρίζουν πρωτοβουλίες ενεργειακής μετάβασης όχι μόνο επεκτείνοντας τις καθιερωμένες υπηρεσίες ως νηογνώμονας αλλά και αξιοποιώντας την εμπειρία που διαθέτει ο RINA στους τομείς της ενέργειας και των υποδομών.

Όσον αφορά τη χωρητικότητα του στόλου, που είναι στην κλάση του RINA, έχει αυξηθεί κατά 53% από το 2020.

Για το μεγάλο ζήτημα της απεξάρτησης της ναυτιλίας από τον άνθρακα, ο κ. Carlo Luzzatto υπογραμμίζει ότι ο κλάδος είναι σε κατάσταση αναμονής.

«Συνεχίζουμε να υποστηρίζουμε την υιοθέτηση όλων των διαθέσιμων εναλλακτικών λύσεων, αλλά με προσεγγίσεις που παρέχουν ευελιξία, καθώς αναπτύσσονται οι τεχνολογίες και οι υποστηρικτικές υποδομές».

Γίνατε πρόσφατα μέλος του RINA. Μπορείτε να δώσετε μια επισκόπηση της παγκόσμιας και ελληνικής ανάπτυξης του στόλου του RINA από το 2020 και ποιοι παράγοντες συνέβαλαν σε αυτή τη σημαντική επέκταση;

«Από το 2020, ο παγκόσμιος στόλος του RINA έχει αυξηθεί από 50 εκατομμύρια gross tonnage (GT) σε πάνω από 79 εκατομμύρια GT από τον Ιούνιο του 2024, σημειώνοντας αύξηση 53%. Ο αριθμός των πλοίων αυξήθηκε από 7.150 σε 8.431. Στην Ελλάδα, ο στόλος του RINA έχει σχεδόν διπλασιαστεί σε gross tonnage, κατά την ίδια χρονική περίοδο.

Αυτή η ανάπτυξη οφείλεται σε διάφορους παράγοντες. Η δέσμευσή μας στην καινοτομία και την τεχνολογία έχει βελτιώσει την ασφάλεια, την αποτελεσματικότητα και τη βιωσιμότητα των πλοίων στην κλάση μας. Χτίζοντας ισχυρές σχέσεις με τους πλοιοκτήτες μέσω tailormade λύσεων ήταν επίσης ζωτικής σημασίας.

Η εστίασή μας στη βιωσιμότητα, συμπεριλαμβανομένης της τεχνογνωσίας στα εναλλακτικά καύσιμα και την απαλλαγή από τις ανθρακούχες εκπομπές, μαζί με την ικανότητα να μεταφέρουμε στη ναυτιλιακή βιομηχανία την εμπειρία στην τεχνολογία που αναπτύχθηκε αρχικά για τον ενεργειακό τομέα, μας τοποθετεί ως ηγέτη στην υποστήριξη της πράσινης διαχείρισης της ναυτιλίας.

Επιπλέον, η επέκταση του φάσματος των υπηρεσιών μας για την κάλυψη των αναγκών του κλάδου, όπως η ταξινόμηση πλοίων, η πιστοποίηση και η παροχή τεχνικής συμβουλευτικής, διασφαλίζουν ότι οι πλοιοκτήτες λαμβάνουν πλήρη υποστήριξη σε όλο τον κύκλο ζωής των πλοίων τους.

Το παγκόσμιο δίκτυο γραφείων και επιθεωρητών μάς επιτρέπει να παρέχουμε έγκαιρες και αποτελεσματικές υπηρεσίες σε όλο τον κόσμο, συμπεριλαμβανομένης της ισχυρής υποστήριξης στην Ελλάδα.

Σύμφωνα με αυτή την ανάπτυξη, φέτος ο RINA παρουσίασε ένα στρατηγικό σχέδιο για να φτάσει τα δύο δισεκατομμύρια ευρώ σε έσοδα έως το 2030.

Αυτό το σχέδιο περιλαμβάνει σημαντικές επενδύσεις στην καινοτομία, όπως η έναρξη του “AI Factory” το οποίο οδηγεί σε ριζικές εξελίξεις και προβλέπει τη δυναμική του κλάδου. Η στρατηγική αυτή επικεντρώνεται, επίσης, και στο ανθρώπινο δυναμικό, όπου στόχο έχουμε να φτάσουμε τους 10.000 εργαζόμενους έως το 2030 και στην αύξηση της παρουσίας μας σε βασικές διεθνείς αγορές.

Στην Ελλάδα, υποστηρίζουμε πρωτοβουλίες ενεργειακής μετάβασης όχι μόνο επεκτείνοντας τις καθιερωμένες υπηρεσίες μας ως νηογνώμονας αλλά και αξιοποιώντας την εμπειρία μας στους τομείς της ενέργειας και των υποδομών».

Με βάση τα στοιχεία που έχετε με τις μέχρι τώρα έρευνες και μετρήσεις, ποιο θεωρείτε θα είναι το ενδεδειγμένο καύσιμο ανά είδος πλοίου (δεξαμενόπλοιο, πλοίο μεταφοράς χύδην φορτίου και πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων) και τι προτείνετε στους πλοιοκτήτες συνήθως;

«Πρέπει να δούμε τη ναυτιλία ως μέρος μιας ευρύτερης προσπάθειας απαλλαγής από τις ανθρακούχες εκπομπές που ξεκινά με χερσαίες, βαρύτερα ρυπογόνες βιομηχανίες. Η ναυτιλία θα πρέπει να υιοθετήσει και να ευθυγραμμιστεί με τις τεχνολογίες που εφαρμόζουν αυτές οι βιομηχανίες.

Ορισμένες πρόσφατες μελέτες δείχνουν, επίσης, ότι οι αναμενόμενες μειώσεις των αερίων του θερμοκηπίου από ορισμένες εναλλακτικές λύσεις καυσίμων ενδέχεται να μην επαρκούν για την επίτευξη των στόχων του ΙΜΟ 2050.

Δεδομένου ότι δεν έχουμε καμία εγγύηση ότι οι σημερινές επιλογές θα είναι έγκυρες στο μέλλον ή ότι δεν θα προκύψουν νέες λύσεις, συμβουλεύουμε τους πελάτες μας αρχικά να είναι ευέλικτοι, τόσο για το παρόν όσο και για το εγγύς μέλλον.

Γι’ αυτό πιστεύουμε ότι μια πολύ καλή επιλογή, επί του παρόντος, είναι η βελτιστοποίηση της χρήσης των διαθέσιμων πόρων με τον καλύτερο δυνατό τρόπο.

Για τις θαλάσσιες μεταφορές μικρών αποστάσεων, πιστεύουμε ότι η ηλεκτροκίνηση είναι μια βιώσιμη λύση. Εναλλακτικά καύσιμα, όπως το υδρογόνο, η μεθανόλη, η αμμωνία και το LNG, είναι κατάλληλα για τα πλοία που πραγματοποιούν μεγάλες αποστάσεις, όπως δεξαμενόπλοια, πλοία μεταφοράς χύδην φορτίου και πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων. Αυτά τα καύσιμα προσφέρουν διαφορετικά επίπεδα μείωσης των εκπομπών και της ενεργειακής πυκνότητας και δεν πρέπει να αποκλειστεί καμία λύση, αλλά η παραγωγή, διανομή και αποθήκευση πράσινων εναλλακτικών καυσίμων φαίνεται να είναι ακόμη μακριά.

Από την άλλη πλευρά, το LNG παρέχει μια μεταβατική λύση καθώς αναπτύσσονται υποδομές και για άλλα καύσιμα. Επιπλέον, το LNG μπορεί να συνδυαστεί με ατμό για την παραγωγή υδρογόνου και διοξειδίου του άνθρακα. Το υδρογόνο μπορεί να χρησιμοποιηθεί απευθείας σε κινητήρες εσωτερικής καύσης ή κυψέλες καυσίμου χωρίς να χρειάζεται αποθήκευση στο πλοίο, ενώ το CO2 μπορεί να παραδοθεί στην ξηρά.

Αυτή η κλιμακωτή προσέγγιση επιτρέπει τη σταδιακή αύξηση της παραγωγής υδρογόνου επί του πλοίου, δίνοντας τη δυνατότητα στο πλοίο να ανταποκρίνεται στους περιορισμούς εκπομπών με την πάροδο των ετών και να παραμένει ανταγωνιστικό ακόμα και μετά το 2050.

Ορισμένοι σημαντικοί παίκτες, όπως η SDARI, η TMS και η Maran Dry Management, διερευνούν ήδη τέτοιες ευκαιρίες και έχουν λάβει την Αρχή Έγκρισης (Approval In Principal) από τον RINA.

Συνοψίζοντας, ενώ αναμένουμε τι θα φέρει το μέλλον κατά τη διάρκεια αυτής της μεταβατικής περιόδου, η ευελιξία είναι το κλειδί. Συνεχίζουμε να υποστηρίζουμε την υιοθέτηση όλων των διαθέσιμων εναλλακτικών λύσεων, αλλά με προσεγγίσεις που παρέχουν ευελιξία, καθώς αναπτύσσονται οι τεχνολογίες και οι υποστηρικτικές υποδομές».

Σε συνέχεια της προηγούμενης ερώτησης, με εξαίρεση τα LNG πλοία και τις εταιρείες liner, πιστεύετε ότι η παραγωγή και οι υποδομές εναλλακτικών καυσίμων αναπτύσσονται με ρυθμούς που θα προλάβουν τα χρονοδιαγράμματα και γιατί;

«Η ανάπτυξη της παραγωγής και των υποδομών για εναλλακτικά καύσιμα προχωρά, αλλά υπάρχουν σημαντικά εμπόδια. Η ικανότητα των λιμένων να αναπτύξουν υποδομές ανεφοδιασμού καυσίμων για διάφορα καύσιμα εξακολουθεί να ελέγχεται.

Επιπλέον, ακόμη και με ένα ιδανικό πράσινο καύσιμο, η διαδικασία προμήθειας -από την παραγωγή έως τον ανεφοδιασμό- μπορεί να παράγει πρόσθετες εκπομπές, το οποίο παραμένει σημαντικό ζήτημα.

Τα μηνύματα της αγοράς υποδεικνύουν ότι η εφαρμογή ορισμένων εναλλακτικών καυσίμων ενδέχεται να μην επιτευχθεί όσο γρήγορα επιθυμείτε, οδηγώντας σε αυξημένη προσοχή στο LNG.  Η υποδομή του LNG είναι σχετικά καλά ανεπτυγμένη, ειδικά στα μεγάλα λιμάνια, γεγονός που την καθιστά βιώσιμο μεταβατικό καύσιμο.

Η υποδομή υδρογόνου βρίσκεται σε αρχικό στάδιο. Παρά τις υποσχόμενες εξελίξεις, για να επιτευχθεί η βιωσιμότητα χρειάζονται σημαντικές επενδύσεις. Η δυνατότητα του υδρογόνου ως καθαρού καυσίμου είναι αναμφισβήτητη, αλλά η τρέχουσα υποδομή είναι ανεπαρκής για ευρεία υιοθέτηση. Απαιτούνται σημαντικές επενδύσεις σε εγκαταστάσεις παραγωγής, αποθήκευσης και δικτύων διανομής για μια συνεπή προμήθεια.

Ωστόσο, η παραγωγή υδρογόνου επί του πλοίου μέσω ενός gas reformer σε πλοία με καύσιμο το LNG θα μπορούσε να παρακάμψει την προσωρινή ανεπάρκεια υποδομών.

Η αμμωνία και η μεθανόλη αντιμετωπίζουν επίσης προκλήσεις στην ανάπτυξη υποδομών. Η ασφαλής διαχείριση και αποθήκευση αυτών των καυσίμων απαιτεί συντονισμένες προσπάθειες. Η ανάπτυξη μιας ισχυρής αλυσίδας εφοδιασμού για την αμμωνία, η οποία είναι τοξική και απαιτεί αυστηρά μέτρα ασφαλείας, είναι πολύπλοκη και απαιτεί πόρους.

Παρά τις δυσκολίες αυτές, υπάρχει μια σημαντική δυναμική και επενδύσεις στις υποδομές εναλλακτικών καυσίμων. Οι κυβερνήσεις και οι ιδιωτικοί φορείς αναγνωρίζουν ολοένα και περισσότερο τη σημασία της απαλλαγής από τις ανθρακούχες εκπομπές της ναυτιλιακής βιομηχανίας και δεσμεύουν πόρους για την ανάπτυξη των απαραίτητων υποδομών. Οι συλλογικές προσπάθειες μεταξύ των ενδιαφερομένων του κλάδου, των ρυθμιστικών αρχών και των προγραμματιστών τεχνολογίας είναι ζωτικής σημασίας για την επιτάχυνση της προόδου.

Οι Συμπράξεις Δημόσιου και Ιδιωτικού Τομέα, τα κυβερνητικά κίνητρα και η διεθνής συνεργασία μπορούν να διαδραματίσουν καθοριστικό ρόλο στην αντιμετώπιση αυτών των προκλήσεων και στην επίτευξη της απαραίτητης ανάπτυξης υποδομών για την υποστήριξη εναλλακτικών καυσίμων».

Μηδενικό αποτύπωμα προσφέρουν οι SMR

Πώς σχολιάζετε έρευνες οι οποίες δείχνουν ότι και το υδρογόνο προκαλεί ρύπανση της ατμόσφαιρας;

«Η έρευνα που δείχνει ότι το υδρογόνο μπορεί να προκαλέσει ατμοσφαιρική ρύπανση επικεντρώνεται κυρίως στα ιόντα υδροξειδίου, τα οποία θεωρητικά θα μπορούσαν να οδηγήσουν σε έμμεσα φαινόμενα του θερμοκηπίου.

Ωστόσο, είναι σημαντικό να γίνει διάκριση μεταξύ θεωρητικών σπουδών και πρακτικών εφαρμογών. Η διαφυγή μεθανίου, ένα πολύ γνωστό πρόβλημα με το LNG, προκύπτει από ατελή καύση, επιτρέποντας στο άκαυστο μεθάνιο να διαφεύγει στην ατμόσφαιρα. Το μεθάνιο, το οποίο έχει αργή ταχύτητα καύσης, είναι ένα ισχυρό αέριο θερμοκηπίου, είναι σημαντικά πιο επιδραστικό από το διοξείδιο του άνθρακα βραχυπρόθεσμα.

Αντίθετα, το υδρογόνο έχει πολύ υψηλότερη ταχύτητα διάδοσης της φλόγας, καθιστώντας ατελή την καύση σε έναν κινητήρα εσωτερικής καύσης και την προκύπτουσα διαφυγή πολύ απίθανη.

Για την αντιμετώπιση των διαφυγόντων εκπομπών μεθανίου, η Oil and Gas Methane Partnership (OGMP), το εμβληματικό πρόγραμμα αναφοράς και μετριασμού του πετρελαίου και φυσικού αερίου του Περιβαλλοντικού Προγράμματος των Ηνωμένων Εθνών, εξέδωσε οδηγίες για την αξιολόγηση και τη διαχείρισή του για τις βιομηχανικές διεργασίες και τις μεταφορές.

Επί του παρόντος, η χρήση του υδρογόνου ως φορέα ενέργειας χαμηλών εκπομπών παραμένει σε στάδιο ανάπτυξης. Η προηγμένη τεχνολογία και οι βέλτιστες πρακτικές για την παραγωγή υδρογόνου έχουν σχεδιαστεί για να ελαχιστοποιούν τις διαρροές και τις εκπομπές, καθιστώντας το ζήτημα αμελητέο προς το παρόν».

Πυρηνική ενέργεια, κίνδυνοι και προοπτικές. Πιστεύετε ότι πραγματικά υπάρχει 100% ασφαλής τρόπος αποθήκευσης των πυρηνικών αποβλήτων; Με δεδομένο ότι όλοι γνωρίζουμε τις επιπτώσεις από πυρηνικά ατυχήματα.

«Η πυρηνική ενέργεια προσφέρει σχεδόν μηδενικές εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου και σταθερή παροχή ενέργειας, κρίσιμη για την απαλλαγή από τις ανθρακούχες εκπομπές.

Η ανάπτυξη Μικρών Αρθρωτών Αντιδραστήρων (SMR) για την πρόωση θα μπορούσε να φέρει επανάσταση στη βιομηχανία και να μειώσει την εξάρτηση από τα ορυκτά καύσιμα.

Ενώ οι χώρες έχουν διαφορετικούς κανονισμούς και πρακτικές για τη διάθεση των πυρηνικών αποβλήτων, τα SMR δεν απαιτούν διαχείριση πυρηνικών αποβλήτων πάνω στο πλοίο.

Στα πλοία, οι αντιδραστήρες είναι κλειστοί, επιτρέποντας πολύ υψηλή ασφάλεια και απλούστερο χειρισμό. Ειδικότερα, με τη χρήση τέταρτης γενιάς SMR, η τεχνολογία είναι πολύ πιο μπροστά από εκείνη που σχετίζεται με τα μεγάλα ατυχήματα του παρελθόντος. Στο τέλος της ζωής του, το SMR παραδίδεται στην ξηρά για επεξεργασία και απόρριψη, σύμφωνα με τους κανονισμούς.

Οι τρέχουσες πρακτικές για την αποθήκευση πυρηνικών αποβλήτων, όπως η γεωλογική διάθεση και η αποθήκευση σε ξηρές δεξαμενές (dry cask) είναι αποτελεσματικές και αξιόπιστες. Η γεωλογική διάθεση απομονώνει τα απόβλητα σε βαθείς, υπόγειους σταθερούς σχηματισμούς, χρησιμοποιώντας φυσικά εμπόδια για μακροχρόνιο περιορισμό. Η αποθήκευση ξηρών δεξαμενών περιλαμβάνει στιβαρά, πολυεπίπεδα δοχεία που παρέχουν φυσική προστασία και θωράκιση από την ακτινοβολία.

Τα οφέλη από τη χρήση των SMR, συμπεριλαμβανομένης μιας σταθερής και αξιόπιστης ενέργειας χαμηλών εκπομπών άνθρακα, τα καθιστούν ελκυστική επιλογή για τη ναυτιλιακή βιομηχανία. Και αυτό έχει αναγνωριστεί ευρέως.

Ο RINA προσχώρησε πρόσφατα, ως εναρκτήριο μέλος στο NEMO (Nuclear Energy Maritime Organization), έναν παγκόσμιο όμιλο κορυφαίων εταιρειών, με κοινό ενδιαφέρον στην ανάπτυξη λύσεων πυρηνικής ενέργειας για τον ναυτιλιακό τομέα, ο οποίος μόλις εντάχθηκε στην Ευρωπαϊκή Βιομηχανική Συμμαχία για SMR και είναι σε συνεργασία με τους Fincantieri και Newcleo, για να διερευνήσουν την εφαρμογή σχεδίων κλειστών μίνι αντιδραστήρων για μεγάλα πλοία».