Skip to main content

Αναζητούνται λύσεις για τις αφίξεις κρουαζιερόπλοιων

Shutterstock

Επί τάπητος οι αυξημένες προσεγγίσεις πλοίων στα ελληνικά νησιά

Σε συναγερμό έχουν τεθεί πολιτεία, εταιρείες και φορείς προκειμένου να βρεθεί βιώσιμη λύση για τις επισκέψεις κρουαζιερόπλοιων σε νησιωτικούς προορισμούς της χώρας.

Πριν από λίγες ημέρες το νησί της Σαντορίνης, ένας από τους κορυφαίους τουριστικούς προορισμούς στον κόσμο, ανέμενε να φιλοξενήσει περίπου 17.000 επιβάτες κρουαζιέρας. Αριθμός υπερδιπλάσιος από το όριο των 8.000 επιβατών την ημέρα που είχε τεθεί πριν από λίγα χρόνια.

Με αφορμή αυτές τις εξελίξεις πραγματοποιήθηκε ευρεία κυβερνητική σύσκεψη, παράλληλα δε η Διεθνής Ένωση Κρουαζιέρας είχε συνάντηση με τον υπουργό Ναυτιλίας, Χρήστο Στυλιανίδη, ενώ και η Ένωση Εφοπλιστών Κρουαζιερόπλοιων εξέδωσε ανακοίνωση για το ζήτημα.

Ειδικότερα, η αποτελεσματικότερη και πιο ορθολογική διαχείριση των λιμένων κρουαζιέρας της χώρας βρέθηκε στο επίκεντρο σύσκεψης που πραγματοποιήθηκε την Παρασκευή στην προεδρία της κυβέρνησης με τη συμμετοχή των υπουργών Τουρισμού, Όλγας Κεφαλογιάννη, Ναυτιλίας, Χρήστου Στυλιανίδη, Επικρατείας, Άκη Σκέρτσου, και του διευθύνοντος συμβούλου του ΤΑΙΠΕΔ, Δημήτρη Πολίτη.

Οι υπουργοί συμφώνησαν ότι ειδικά στον τομέα της κρουαζιέρας, που σημειώνει διαρκώς αυξανόμενες τάσεις τα τελευταία χρόνια, είναι απαραίτητο να εξεταστούν οι πολιτικές χρεώσεων στους λιμένες κρουαζιέρας -που σήμερα βρίσκονται σε πολύ χαμηλά επίπεδα-, εναλλακτικά μοντέλα διοίκησης των λιμένων, όπως και ψηφιακά εργαλεία διαχείρισης στόλου, που θα συμβάλουν σε μια πιο ορθολογική και αποτελεσματική διευθέτηση της αυξανόμενης ζήτησης, πάντα προς όφελος των τοπικών κοινωνιών.

H CLIA

Λαμβάνοντας υπόψη ότι το 57% του τουρισμού κρουαζιέρας στην Ελλάδα ετησίως (σύμφωνα με στοιχεία του 2023) συγκεντρώνεται σε Πειραιά, Σαντορίνη και Μύκονο, η CLIA μεταξύ άλλων συζήτησε με τον υπουργό κ. Στυλιανίδη και με τον γενικό γραμματέα Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής, Μανώλη Κουτουλάκη, τη δυνατότητα ανάδειξης νέων προορισμών στην Ελλάδα.

Συζητήθηκε επίσης η βελτίωση και αναβάθμιση των λιμενικών υποδομών και των λιμενικών υπηρεσιών και επισημάνθηκε ότι οι δραστηριότητες homeporting αποτελούν μεγάλη οικονομική ευκαιρία για τη χώρα, καθώς περίπου το 70% των πλοίων που καταπλέουν φέτος σε ελληνικά λιμάνια πραγματοποιούν homeporting.

Η Μαρία Δεληγιάννη της CLIA σημείωσε: «Το τελευταίο διάστημα, η ανάπτυξη του τουρισμού στην Ελλάδα έχει συγκεντρώσει μεγάλη προσοχή, ιδιαίτερα σε ό,τι αφορά τα νησιά της Σαντορίνης και της Μυκόνου.

Ενημερώσαμε τον υπουργό σχετικά με την ενεργό δέσμευσή μας στη συνεργασία με τις τοπικές αρχές για την ενίσχυση των υπεύθυνων πρακτικών του τουρισμού κρουαζιέρας και την ανάπτυξη στρατηγικών βιώσιμου τουρισμού σε αυτά τα νησιά».

Τα πέντε σημεία

Από την πλευρά της η Ένωση Εφοπλιστών Κρουαζιερόπλοιων και Φορέων Ναυτιλίας (ΕΕΚΦΝ) επισημαίνει ότι βρίσκεται σε συνεχή επικοινωνία με τις αρμόδιες αρχές διαχείρισης των λιμένων, κυρίως μεγάλων προορισμών κρουαζιέρας, προκειμένου για την εξέταση θεμάτων που αφορούν τις προσεγγίσεις των πλοίων και την εξυπηρέτηση των εκατομμυρίων επιβατών-τουριστών που μεταφέρονται με αυτά.

Τα θέματα που εξετάζονται σε τακτική βάση αφορούν τις λιμενικές υποδομές, τον έλεγχο των αφίξεων, κυρίως τις περιόδους αιχμής, την κατασκευή χώρων παραμονής επιβατών – passenger terminals, αλλά και την κατασκευή ναυτοδετών.

Όπως σημειώνει χαρακτηριστικά, όπου δεν υπάρχουν λιμενικές ευκολίες και τα πλοία είναι υποχρεωμένα να παραμένουν στους όρμους, τα ναύδετα βοηθούν στην παραμονή των πλοίων πλησίον των σημείων αποβίβασης των επιβατών, ώστε να μην έχουν να διανύσουν μεγάλες αποστάσεις με τα σκάφη των λεμβούχων, παράλληλα δε συνδράμουν σοβαρά στην προσπάθεια που καταβάλλεται προκειμένου για καθαρότερο ατμοσφαιρικό περιβάλλον, αφού κατά την παραμονή των πλοίων δεν θα λειτουργούν οι μηχανές, που σήμερα σε πολλές περιπτώσεις συμβαίνει να γίνεται, και με αυτόν τον τρόπο δεν θα εκπέμπουν ρύπους.

Η Ένωση Εφοπλιστών Κρουαζιερόπλοιων και Φορέων Ναυτιλίας (ΕΕΚΦΝ) σημειώνει ότι σε ορισμένους λιμένες με ιδιαιτερότητες εξετάζεται η ανάγκη προώθησης διαδικασιών για έργα που αφορούν τις ευκολίες επίσκεψης των επιβατών στην πόλη, όπως για παράδειγμα η κατασκευή δεύτερης σύγχρονης και με μεγάλη χωρητικότητα μονάδας τελεφερίκ στη Σαντορίνη, όπως επιβάλλουν οι σημερινές ανάγκες.