Με ένα διευρυμένο ναυπηγικό σερί που ξεκίνησε πέρυσι και συνεχίζεται αμείωτο και φέτος, οι Έλληνες πλοιοκτήτες έχουν πλησιάσει πλέον μια ανάσα από τους Κινέζους στις παραγγελίες νεότευκτων.
Τον Νοέμβριο του 2023 ο ναυτιλιακός οργανισμός BIMCO εξέδωσε έρευνα, βάσει της οποίας το κινεζικό orderbook ήταν 21% μεγαλύτερο από το ελληνικό.
Έναν χρόνο πριν (Νοέμβριος 2022) η καθιερωμένη ετήσια έρευνα της ναυτιλιακής επιθεώρησης Newsfront Naftiliaki ανέφερε πως οι Κινέζοι είχαν 600 πλοία υπό ναυπήγηση και οι Έλληνες μόλις 234.
Πλέον, όμως, οι όροι έχουν σχεδόν αντιστραφεί. Στο τέλος Ιουλίου 2024, το βιβλίο παραγγελιών των «Greeks» αποτελείται από 577 πλοία, ενώ αυτό των Κινέζων από 581, σύμφωνα με στοιχεία που μοιράστηκε με τη «Ν» η Ειρήνη Διαμαντάρα, στέλεχος του Τμήματος Έρευνας και Αποτιμήσεων του ναυλομεσιτικού οίκου Xclusiv Shipbrokers.
Με άλλα λόγια, η ψαλίδα έχει κλείσει μόλις στα τέσσερα πλοία, ενώ οι Έλληνες έχουν από τον Νοέμβριο του 2022 υπερδιπλασιάσει το μέγεθος του βιβλίου παραγγελιών.
Αυτό σημαίνει πως οι Έλληνες αναμένεται να διατηρήσουν απόσταση ασφαλείας από τους Κινέζους για την ηγεσία του παγκόσμιου στόλου.
Η περσινή έρευνα της BIMCO κατέδειξε ότι οι «Greeks» ελέγχουν το 19% της χωρητικότητας του στόλου σε όρους DWT και οι Κινέζοι το 15%.
Tankers
Σε αυτό το μεγάλο ναυτιλιακό ντέρμπι, οι εγχώριες ναυτιλιακές εταιρείες κυριαρχούν σε tankers και LNG / LPG carriers, ενώ οι κινεζικές προπορεύονται σε bulk carriers και containerships.
Ειδικότερα, οι Έλληνες έχουν τοποθετήσει τα τελευταία χρόνια παραγγελίες για 270 tankers, καταλαμβάνοντας το 29% της συνολικής δραστηριότητας, με βάση τα στοιχεία της Xclusiv Shipbrokers.
Αντίστοιχα, οι Κινέζοι έχουν 101 δεξαμενόπλοια υπό παραγγελία, ήτοι το 11% της δραστηριότητας.
Στα gas carriers, το ελληνικό orderbook περιλαμβάνει 102 πλοία, ενώ το κινεζικό 64, με τα μερίδια να ανέρχονται σε 17% και 11% αντίστοιχα.
Αξιοσημείωτη είναι η επίδοση των Κινέζων στα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, έχοντας παραγγείλει συνολικά 128 πλοία, αριθμός που αντιστοιχεί στο 18% του διεθνούς orderbook.
Από την πλευρά τους οι Έλληνες έχουν υπό ναυπήγηση 37 containerships, ή το 5% της διεθνούς δραστηριότητας.
Τέλος, οι Κινέζοι πρωταγωνιστούν και στα bulk carriers, με συνολικά 288 υπό ναυπήγηση πλοία (23% του παγκόσμιου orderbook), έναντι 168 των Ελλήνων (13% του παγκόσμιου orderbook).
Πρώτη προτίμηση των δύο κορυφαίων ναυτιλιακών εθνών αποτελούν κατά κύριο λόγο τα μεσαίου μεγέθους βαπόρια.
Συγκεκριμένα, τα στοιχεία της Xclusiv Shipbrokers καταδεικνύουν πως στα δεξαμενόπλοια η μεγάλη πλειονότητα των ελληνικών υπό ναυπήγηση πλοίων, ήτοι 97 στον αριθμό, είναι aframax/LR2 tankers και έπονται τα μεγαλύτερα suezmaxes με καταγεγραμμένες παραγγελίες 66 πλοίων.
Στον αντίποδα, οι Κινέζοι έχουν υπό ναυπήγηση 55 small tankers και 27 MR2 tankers, μεταξύ άλλων.
Στον κλάδο των bulk carriers, η συντριπτική πλειονότητα των παραγγελιών των πλοιοκτητών των δύο χωρών είναι handymaxes/supramaxes/ultramaxes και panamaxes/kamsarmaxes/post panamaxes. Οι Κινέζοι πρωταγωνιστούν στα πρώτα και οι Έλληνες στα δεύτερα.
Περνώντας στις προτιμήσεις των πλοιοκτητών στην αγορά των containerships, οι Έλληνες επιλέγουν στο μεγαλύτερο βαθμό τα μεγάλα neo-panamax πλοία με 19 αυτού του τύπου υπό ναυπήγηση.
Οι κινεζικές ναυτιλιακές εταιρείες, από την άλλη πλευρά, ναυπηγούν κατά βάση μικρά feeders, έχοντας 64 τέτοια βαπόρια στο orderbook.
Τέλος, στον κλάδο των LNG carriers, αμφότερα τα ναυτιλιακά έθνη προτιμούν τη συνήθη για ναυπήγηση επιλογή των πλοίων χωρητικότητας 101.000 – 200.000 κυβικών μέτρων.
Οι “Greeks” έχουν 49 τέτοια πλοία υπό ναυπήγηση και οι Κινέζοι 29.
Αντίστοιχα, στην αγορά των LPG carriers, κυριαρχούν τα μεγάλα VLGCs, με την αναλογία να είναι 31-16 υπέρ των Ελλήνων.