Skip to main content

Ελκυστικά τα μεγάλα bulk carriers για τους Έλληνες

Σημαντικός αριθμός μεταχειρισμένων άλλαξε χέρια στο διάστημα Ιανουαρίου - Ιουλίου 2024

«Πόλο έλξης» αποτελούν στη δευτερογενή αγορά τα μεγάλα bulk carriers, τύπου capesize και newcastlemax, με τους Έλληνες πλοιοκτήτες να βρίσκονται πίσω από αρκετά deals.

Ειδικότερα, το διάστημα Ιανουαρίου – Ιουλίου 2024, άλλαξαν χέρια συνολικά 90 υπερμεγέθη bulkers, έναντι 69 την αντίστοιχη περίοδο του 2023, ήτοι καταγράφεται άνοδος 30,5% σε ετήσια βάση, σύμφωνα με στοιχεία που μοιράστηκε με τη «Ν» η Ειρήνη Διαμαντάρα, στέλεχος του τμήματος Έρευνας και Αποτιμήσεων του ναυλομεσιτικού οίκου Xclusiv Shipbrokers. Από τα 90, τα 62 είναι capes και τα 28 newcastlemaxes.

Εξετάζοντας τα φετινά deals, τα περισσότερα εκ των πλοίων που πουλήθηκαν, 42 στον αριθμό, είναι ηλικίας 11-15 ετών, ενώ δεύτερη επιλογή είναι τα βαπόρια 16-20 ετών. Μια τάση που παρατηρείται και στις συμφωνίες που ολοκληρώθηκαν το περσινό επτάμηνο.

Σημειώνεται ότι η ναυλαγορά των capes βίωσε ένα εξαιρετικό πρώτο τρίμηνο φέτος, μία περίοδο που εποχικά πιέζει τα έσοδα των εν λόγω πλοίων. Το δεύτερο τρίμηνο, ωστόσο, απεδείχθη ελαφρώς πιο αδύναμο, ενώ τα ναύλα συνεχίζουν να διορθώνουν και τον τελευταίο μήνα.

Τα μέσα ημερήσια έσοδα των capes στη spot υποχώρησαν χθες στα 20.729 δολάρια.

Οι Έλληνες πλοιοκτήτες παραμένουν αρκετά δραστήριοι και φέτος, αν και έχουν ρίξει ταχύτητα, συγκριτικά με πέρσι. Όπως λένε ναυτιλιακές πηγές, οι Έλληνες εστιάζουν φέτος προσεκτικά στην απόκτηση μοντέρνων πλοίων, κυνηγώντας ελκυστικά deals, σε ανταγωνιστικές τιμές. Κάτι που φαίνεται να συμβαδίζει και με τα νούμερα.

Συγκεκριμένα, τα στοιχεία της Xclusiv Shipbrokers φανερώνουν πως, στο επτάμηνο του 2024, οι «Greeks» αγόρασαν συνολικά 17 capes (9) και newcastlemaxes (8).

Από αυτά τα 7 είναι αρκετά μοντέρνα, καθώς εντάσσονται στο ηλικιακό γκρουπ 0-5 ετών, ενώ άλλα 7 είναι 11-15 ετών.

Ο Φεβρουάριος ήταν ο πιο «καυτός» μήνας σε deals, καθώς τότε απέκτησαν συνολικά 10 πλοία.

Το διάστημα Ιανουαρίου – Ιουλίου 2023, οι Έλληνες απέκτησαν 26 υπερμεγέθη bulk carriers, εκ των οποίων 23 είναι capes και 3 newcastlemaxes.

Η πλειονότητα των πλοίων που ενέταξαν στους στόλους τους οι εγχώριες ναυτιλιακές εταιρείες πέρσι ήταν 11-15 ετών.

Οι κορυφαίοι αγοραστές

Ξεχωριστή έρευνα που εκπόνησε η «Ν» στις φετινές συμφωνίες των Ελλήνων πλοιοκτητών αναδεικνύει και τα ονόματα που πρωταγωνιστούν ως αγοραστές.

Στην πρώτη θέση βρίσκεται η Thenamaris, συμφερόντων Νικόλα Μαρτίνου, η οποία έχει ενισχυθεί με πέντε capes/newcastlemaxes, στη διάρκεια του τρέχοντος έτους.

Πολύ κοντά ακολουθεί η Danaos Corp., συμφερόντων Γιάννη Κούστα, με αγορές τριών πλοίων. Η εισηγμένη στο αμερικανικό χρηματιστήριο εταιρεία έκανε πέρυσι άνοιγμαέκπληξη στον κλάδο των bulkers, δίνοντας αποκλειστική έμφαση στα μεγάλα βαπόρια.

Λίγο πιο πίσω στη λίστα βρίσκονται η Costamare του Κωνσταντίνου Κωνσταντακόπουλου και η Neda Maritime, συμφερόντων της οικογένειας Λυκιαρδόπουλου, με αγορές δύο πλοίων εκάστη.

Στο γκρουπ εισήλθε, αυτές τις ημέρες, και η Alpha Bulkers, ο βραχίονας πλοίων μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου, του ομίλου συμφερόντων Άννας Αγγελικούση. Ειδικότερα, η ελληνική ναυτιλιακή εταιρεία ενισχύθηκε με το capesize Herun Global (χωρητικότητας 181.100 dwt και κατασκευής 2016).

Σημειώνεται ότι Έλληνες ναυλομεσίτες συνέδεσαν λανθασμένα, τις προηγούμενες ημέρες, την Chartworld με το εν λόγω βαπόρι.

Ναυλομεσιτικές πηγές επισημαίνουν στη «Ν» πως το Herun Global άλλαξε χέρια σε ιδιαίτερα ανταγωνιστικό τίμημα, συγκριτικά με τα τρέχοντα επίπεδα της αγοράς.

Η Alpha Bulkers βρίσκεται σε διαδικασία ανανέωσης του στόλου, αναζητώντας νεότερα βαπόρια και παραχωρώντας παλαιότερο τονάζ.