Με φρενήρεις ρυθμούς συνεχίζει να «τρέχει» η δευτερογενής αγορά των bulk carriers, παρά τη δύσκολη εποχικά περίοδο για deals, την ώρα που οι τιμές φαίνεται πως έχουν φτάσει στο peak τους.
Οι ναυλομεσίτες κατέγραψαν πληθώρα αγοραπωλησιών στις εβδομαδιαίες εκθέσεις τους, αρκετές εκ των οποίων είχαν σημαντικό ελληνικό ενδιαφέρον.
«Η second hand αγορά των πλοίων μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου παραμένει σταθερά ισχυρή, χωρίς να επηρεάζεται από τη συνήθη καλοκαιρινή νηνεμία, με έναν αξιοσημείωτο αριθμό deals σε όλα τα μεγέθη» ανέφερε ο ναυλομεσιτικός οίκος George Moundreas & Company S.A.
Οι ναυλομεσίτες εντοπίζουν τις περισσότερες συμφωνίες στα βαπόρια 12-19 ετών.
Με το… σπριντ των αθλητών που συμμετέχουν στους Ολυμπιακούς Αγώνες συνέδεσε τον ρυθμό των deals ο οίκος Hartland Shipping Services.
«Έλαβε χώρα η Τελετή Έναρξης των Αγώνων και μεταξύ των πολλών αθλητών στην παρέλαση βρίσκονταν και πολλοί σπρίντερ. Το τέλος Ιουλίου δεν είναι συνήθως μια περίοδος του χρόνου με πολλές πωλήσεις στην αγορά, αλλά η περασμένη εβδομάδα είναι μια εξαίρεση, με αγοραστές και πωλητές να τρέχουν να κλείσουν συμφωνίες πριν από τη γραμμή τερματισμού» σημείωσαν οι αναλυτές.
Τα ελληνικά deals
Μια από τις πιο ενδιαφέρουσες συμφωνίες της περασμένης εβδομάδας είναι η πώληση του bulk carrier, τύπου capesize, Herun Global (χωρητικότητας 181.056 DWT και κατασκευής 2016) από την κινεζική Herun Group. Έλληνες ναυλομεσίτες συνδέουν την Chartworld, συμφερόντων Λου Κολλάκη, με το συγκεκριμένο πλοίο.
Σημειώνεται ότι η ελληνική ναυτιλιακή απέκτησε κατά το περσινό δεύτερο εξάμηνο ένα ακόμη capesize από την Herun Group, το Herun Zhoushan (κατασκευής 2017), που αργότερα μετονομάστηκε σε Star Asia.
Όπως έγραψε πρόσφατα η «Ν», η Chartworld υλοποιεί επενδύσεις άνω των 160 εκατ. δολαρίων τους τελευταίους μήνες για την ανανέωση και ενδυνάμωση του στόλου της.
Ειδικότερα, ο μεγάλος εφοπλιστικός όμιλος έχει ενισχυθεί από την αρχή του χρόνου με τρία μεγάλα bulk carriers, δύο τύπου capesize και ένα mini capesize, ενώ ταυτόχρονα έχει παραγγείλει δύο MR tankers στην Κίνα.
Σημειώνεται ότι από το ξεκίνημα του 2024 έχουν αλλάξει χέρια 77 capesize bulkers στη δευτερογενή αγορά, όταν στο σύνολο του 2023 ο αντίστοιχος αριθμός ήταν 122, σύμφωνα με τα στοιχεία της ναυλομεσιτικής Allied Shipbroking.
Σε αγοραστική διάθεση φαίνεται, όμως, πως είναι και η Load Line Marine, συμφερόντων Γιώργου Σουραβλά. Αρχικά, η ναυτιλιακή παρέλαβε εσχάτως το supramax Thetis (χωρητικότητας 57.981 DWT και κατασκευής 2013), το οποίο μετονομάστηκε σε Eagle Trader. Ναυλομεσίτες ανέφεραν πριν από κάποιους μήνες ότι το πλοίο άλλαξε χέρια έναντι 17,5 εκατ. δολαρίων.
Παράλληλα, εγχώριοι ναυλομεσιτικοί οίκοι συνδέουν την ελληνική ναυτιλιακή εταιρεία με δύο ακόμη συμφωνίες.
Η μία αφορά το supramax Gillingham (χωρητικότητας 58.000 DWT και κατασκευής 2010) και η άλλη το handysize bulker Dl Jasmine (χωρητικότητας 33.737 DWT και κατασκευής 2012).
Παρότι ακόμη δεν έχουν επιβεβαιωθεί, οι δύο φερόμενες αγορές ταιριάζουν στο προφίλ της Load Line Marine, η οποία ειδικεύεται σε supramaxes/ultramaxes και handies.
Διορθώνουν (;) οι τιμές
Σημάδια κορύφωσης των αξιών των bulk carriers στη second hand αγορά βλέπει ο οίκος George Moundreas & Company S.A., τονίζοντας, μάλιστα, πως ενδέχεται να καταγραφούν και ορισμένες διορθώσεις τις επόμενες εβδομάδες.
Με αυτό συμφωνεί και η Allied. «Στα μικρότερα μεγέθη ορισμένα deals κλείνουν σε χαμηλότερα από τα πρόσφατα επίπεδα. Βέβαια ο καιρός θα δείξει αν αυτό είναι σημείο καμπής στην αγορά ή απλά απότοκο του καλοκαιριού» αναφέρουν.
Προς το παρόν, πάντως, οι αξίες των assets παραμένουν σε ιδιαίτερα υψηλά επίπεδα. Σύμφωνα με τη ναυλομεσιτική Xclusiv Shipbrokers, οι τιμές όλων των μεγεθών και των ηλικιών είναι αυξημένες τον φετινό Ιούλιο από 11% έως και 58% σε ετήσια βάση.