Στα super yachts επεκτείνεται η οικογένεια Αγγελάκου, με μεγάλη παράδοση στην ποντοπόρο ναυτιλία και καταγωγή από τις Οινούσσες. Όπως χαρακτηριστικά αναφέρει στη «Ν» ο κ. Δημήτρης Αγγελάκος, managing director της Angel Yachts, η εταιρεία έχει αποκτήσει ήδη δύο θαλαμηγούς, ενώ κτίζει ακόμη τρεις, με το σύνολο της επένδυσης να ξεπερνάει τα 300 εκατ. ευρώ. Παράλληλα, η οικογένεια έχει προχωρήσει σε επενδύσεις στο real estate. «Αυτές οι επενδύσεις ενισχύουν την ελληνική οικονομία και δημιουργούν νέες ευκαιρίες ανάπτυξης και απασχόλησης», επισημαίνει ο κ. Αγγελάκος.
Η εταιρεία στα σκάφη της έχει ελληνικά πληρώματα. «Οι Έλληνες ναυτικοί εργάζονται με μεράκι και βάζουν παραπάνω ώρες δουλειάς, γιατί αγαπούν τη θάλασσα και αυτό που κάνουν», υπογραμμίζει χαρακτηριστικά, ενώ για την ελληνική σημαία επισημαίνει: «Υπάρχουν κενά που πρέπει να καλυφθούν και υπηρεσίες που πρέπει να βελτιωθούν. Είμαστε διατεθειμένοι να γίνουμε αρωγοί τέτοιων προσπαθειών και να προσελκύσουμε σ’ αυτόν τον αγώνα και άλλες παραδοσιακές ελληνικές οικογένειες, καλή τη πίστει, με σκοπό και γνώμονα πάντα το εθνικό συμφέρον».
Η οικογένειά σας δραστηριοποιείται παραδοσιακά στον κλάδο της ποντοπόρου ναυτιλίας. Τι ήταν αυτό που σας έκανε να επενδύσετε στον κλάδο του θαλάσσιου τουρισμού και ειδικότερα σε θαλαμηγούς, μέσω της διαχειρίστριας εταιρείας σας, Angel Yachts Co. (AYC);
«Το προνόμιο του να προερχόμαστε, εγώ και τα αδέρφια μου, που επίσης δραστηριοποιούνται στον χώρο της ναυτιλίας, από μια παραδοσιακή ναυτιλιακή οικογένεια και του να είμαστε πέμπτης γενιάς άνθρωποι της θάλασσας, μου έδωσε τη δυνατότητα να διακρίνω την ευκαιρία και να αποφασίσω για πρώτη φορά να επενδύσω σε έναν διαφορετικό αλλά παράλληλα συναφή κλάδο, αυτόν του θαλάσσιου τουρισμού, έχοντας πάντα ως βάση την ήδη υπάρχουσα τεχνογνωσία μας από τα βαπόρια. Ο συνδυασμός της ανάπτυξης του κλάδου του θαλάσσιου τουρισμού, ειδικά σε περιοχές με έντονη τουριστική κίνηση όπως η Ελλάδα, με το γεγονός της αυξημένης ζήτησης για πολυτελή τουριστικά προϊόντα και υπηρεσίες (high – end), όπως οι θαλαμηγοί, μου έδωσε το έναυσμα και ένα σημαντικό κίνητρο για να ασχοληθώ με τον συγκεκριμένο τομέα. Η επένδυση σε πολυτελείς θαλαμηγούς μπορεί να αποφέρει υψηλές αποδόσεις, αρκεί αυτές να συνδυάζονται με υπηρεσίες υψηλού επιπέδου, οι οποίες αποτελούν βασική αρχή και στόχο. Σκοπός της εταιρείας Angel Yachts είναι να ανταποκριθεί επάξια και να καλύψει την αυξημένη ζήτηση από τουρίστες για μοναδικές, εξατομικευμένες και ειδυλλιακές εμπειρίες».
Μέχρι τώρα, έχετε αποκτήσει μία ακόμα θαλαμηγό 60 μέτρων και έχετε κλείσει τη ναυπήγηση τριών ακόμα σε ιταλικά ναυπηγεία. Ποιο είναι το σύνολο της επένδυσής σας και ποια ειδικά χαρακτηριστικά θα έχουν τα νεότευκτά σας;
«Το σύνολο της επένδυσης, έως σήμερα, ξεπερνάει τα 300 εκατ. ευρώ. Στα νέα σκάφη, καινοτομώντας ως εταιρεία, επιλέξαμε να δώσουμε περισσότερο “χώρο” στα πληρώματα, δημιουργώντας πιο ευρύχωρες καμπίνες και παρέχοντάς τους γυμναστήριο και προσωπικούς χώρους χαλάρωσης, ώστε να νιώθουν σαν στο σπίτι τους.
Σημαντικό πεδίο αναφοράς είναι ότι θα παρέχουμε τη δυνατότητα σε άτομα με ειδικές ανάγκες να έχουν πλήρη προσβασιμότητα, καθώς κάτι τέτοιο για την εταιρεία μας είναι αδιαπραγμάτευτο. Τα σκάφη μας θα απευθύνονται και θα είναι για όλους.
Φυσικά, δεν παραλείπουμε το αισθητικό κομμάτι και το κομμάτι της πολυτέλειας. Τα σκάφη θα αποτελούνται από 5 καταστρώματα. SunUpper-Main-Lower & Under lower deck. O συνολικός αριθμός επισκεπτών θα είναι 12, οι οποίοι θα μπορούν να φιλοξενηθούν σε 7 καμπίνες. Θα είναι επίσης εξοπλισμένα με ανελκυστήρα, beach club, γυμναστήριο, πισίνα, τζακούζι, σάουνα και χαμάμ.
Κλείνοντας, δεν πρέπει να παραλείψουμε το γεγονός ότι, σεβόμενοι απόλυτα το περιβάλλον και έχοντας ως πρωταρχικό σκοπό την εκπομπή όσο το δυνατόν λιγότερων ρύπων, θα δίνουμε ως εταιρεία επιπλέον κίνητρα στους ναυλωτές, ώστε να προσαρμόζουν την ταχύτητα του σκάφους στα όρια με τη βέλτιστη εκπομπή ρύπων, μιας και είναι η μόνη, αντικειμενικά, λύση».
Έχετε σχέδια περαιτέρω επέκτασης σε κλάδους που συνδυάζουν θάλασσα και τουρισμό;
«Είναι γεγονός ότι απ’ όλη την οικογένεια έχουν γίνει σημαντικές επενδύσεις και στον τομέα του real estate, οι οποίες συμπεριλαμβάνονται στον στόχο μας για επενδύσεις εντός της χώρας. Αυτές οι επενδύσεις ενισχύουν την ελληνική οικονομία και δημιουργούν νέες ευκαιρίες ανάπτυξης και απασχόλησης.
Αυτή η στρατηγική εντάσσεται στο ευρύτερο όραμα της οικογένειάς μας για την ανάπτυξη της Ελλάδας, ενισχύοντας την οικονομική της θέση και αξιοποιώντας τα μοναδικά της πλεονεκτήματα».
Θέλω να σταθώ σε δύο εκφράσεις που σας έχω ακούσει να χρησιμοποιείτε. Η πρώτη είναι η «ασφαλής εργασία» και η δεύτερη να προσφέρουμε στην πατρίδα. Τι ακριβώς εννοείτε;
«Η Ελλάδα είναι μια χώρα που έχει περάσει αρκετές κρίσεις κατά καιρούς, με την ανασφάλεια βαθιά ριζωμένη στη συνείδηση των Ελλήνων. Η οικογένειά μας, κατά τη διάρκεια της οικονομικής κρίσης (2009-2018), δεν απέλυσε κανέναν εργαζόμενο και δεν προχώρησε σε μείωση μισθών. Οι αρχές που έχω λάβει από την οικογένειά μου και ειδικότερα από τη μητέρα μου μας υπενθυμίζουν την υποχρέωσή μας προς την κοινωνία να παρέχουμε ασφαλείς θέσεις εργασίας. Το πρώτο μας μέλημα, όταν μπήκαμε στην αγορά του yachting, ήταν τα πληρώματα να εργάζονται όλο τον χρόνο, ώστε να μη μιλάμε για μια εποχική εργασία, όπου σήμερα έχεις δουλειά αλλά αύριο δεν έχεις.
Η προσφορά στην πατρίδα είναι καθήκον κάθε Έλληνα και κάθε Ελληνίδας. Ο πατέρας μου, Ευάγγελος Αγγελάκος, διετέλεσε δήμαρχος Οινουσσών επί 16 συναπτά έτη και ο λόγος ήταν η αγάπη του για τον τόπο του. Θέλω να τονίσω το χρονικό διάστημα, γιατί ο χρόνος, ενώ δεν εξαγοράζεται, είναι πανάκριβος και πολύ σημαντικός. Αγαπάμε την Ελλάδα και θέλουμε να συμβάλουμε στην ανάπτυξή της. Η χώρα μας δεν έχει να ζηλέψει τίποτα από άλλες περιοχές του εξωτερικού που εκθειάζονται, αλλά δεν έχουν όλοι τον ίδιο ζήλο να εργαστούν σκληρά για να επιτευχθεί η ανάπτυξη».
Πριν καταλήξετε στα ιταλικά ναυπηγεία, διερευνήσατε τη δυνατότητα ναυπήγησης των σκαφών στη χώρα μας;
«Όπως προαναφέρθηκε, στόχος μας είναι να στηρίξουμε την ελληνική οικονομία, γι’ αυτό και η αρχική μας σκέψη ήταν να ναυπηγηθούν τα σκάφη σε ελληνικό ναυπηγείο. Ωστόσο, κανένα ελληνικό ναυπηγείο δεν μπορούσε να ανταποκριθεί ούτε στο χρονικό πλαίσιο ούτε στον αριθμό των σκαφών που ζητήθηκαν. Έπειτα από έρευνα αγοράς που διεξαγάγαμε σε γιάρδες ανά την Ευρώπη, καταλήξαμε στη συνεργασία μας με τη The Italian Sea Group, με διαμεσολαβητή τον κ. Μισέλ Χρυσικόπουλο, της IYC Ελλάδος. Ο CEO της The Italian Sea Group, Giovanni Constantino, είναι ένας άνθρωπος με τον οποίο ταίριαξαν πολύ οι φιλοσοφίες μας, ο τρόπος που εργαζόμαστε και η αγάπη για αυτό που κάνουμε.
Παρ’ όλα αυτά, υποστηρίζουμε και ενισχύουμε τα ελληνικά συνεργεία ποικιλοτρόπως. Σε αυτό το σημείο, θα ήθελα να αναφέρω μερικούς από τους συνεργάτες μας, όπως τους αδερφούς Παραπονιάρη (Paraponiaris Bros), τις ελασματουργικές εργασίες των κ.κ. Σαρρή, Kωνσταντινίδη και Διολή, της εταιρείας GoodWork Group, τις ξυλουργικές εργασίες του κ. Καλαμάκη της εταιρείας Kalamakis Marine Carpentry, τις ηλεκτρολογικές εργασίες του κ. Περδικούρη της εταιρείας Marine-Electric κ.ά. Επιπλέον, σε επίπεδο επίβλεψης των σκαφών έχουμε τη τιμή να συνεργαζόμαστε με τον κ. Γιώργο Τσόκρη και τον κ. Αριστείδη Μάντζαρη της εταιρείας Navinco LTD. Κλείνοντας, να αναφέρω και τη συνεργασία μας με τον κ. Αριστοτέλη Μπέτση της AB Yacht Design & Naval Architecture, έναν νέο επαγγελματία που κέρδισε την εμπιστοσύνη μας».
Παρά το γεγονός ότι χρησιμοποιείτε ελληνικά πληρώματα σε ποσοστό άνω του 90%, έχετε επιλέξει σημαία Μάλτας. Γιατί;
«Υπάρχουν κενά που πρέπει να καλυφθούν και υπηρεσίες που πρέπει να βελτιωθούν. Είμαστε διατεθειμένοι να γίνουμε αρωγοί τέτοιων προσπαθειών και να προσελκύσουμε σ’ αυτόν τον αγώνα και άλλες παραδοσιακές ελληνικές οικογένειες, καλή τη πίστει, με σκοπό και γνώμονα πάντα το εθνικό συμφέρον.
Σίγουρα δεν χρησιμοποιούμε ξένη σημαία για φορολογικούς λόγους, όπως νομίζουν οι περισσότεροι, ίσα ίσα που η χρησιμοποίησή της από την εταιρεία αποτελεί τις περισσότερες φορές μια επιπλέον κοστοβόρα λύση, σε σχέση με το να είχαμε την ελληνική. Ευχή όλων, να μπορέσει το κράτος να ανταποκριθεί στις σύγχρονες προκλήσεις και να μας διευκολύνει σε έκτακτες περιπτώσεις, ώστε να κυματίζει η γαλανόλευκη σημαία σε όλη την Ελλάδα και γιατί όχι και στο εξωτερικό».
Σήμα για υποδομές, βιώσιμες πρακτικές και εκπαίδευση
Κύριε Αγγελάκο, ποια είναι τα πλεονεκτήματα της χώρας μας, όσον αφορά τον θαλάσσιο τουρισμό; Τι επιδέχεται βελτίωση από τη σκοπιά του διαχειριστή;
«Η Ελλάδα, όντας πολυνησιακή χώρα, προσφέρει αμέτρητες επιλογές για τουρισμό. Τα νησιά και τα ύδατα της Ελλάδας είναι πανέμορφα. Παρ’ όλα αυτά, υπάρχουν τομείς που επιδέχονται βελτίωση, όπως ο εκσυγχρονισμός των υποδομών. Οι υπάρχουσες μαρίνες και τα λιμάνια μπορούν να αναβαθμιστούν για να προσφέρουν καλύτερες υπηρεσίες και αυξημένη χωρητικότητα, ώστε να ενισχυθεί η προσβασιμότητα. Παρά το ότι έχουν γίνει κινήσεις για αύξηση των θέσεων ελλιμενισμού, υπάρχουν περιθώρια βελτίωσης.
Ένας άλλος τομέας είναι η προστασία του περιβάλλοντος. Η ενίσχυση των μέτρων για την προστασία του θαλάσσιου περιβάλλοντος και η προώθηση βιώσιμων πρακτικών είναι κρίσιμες για τη διατήρηση της φυσικής ομορφιάς των ελληνικών υδάτων. Η Ελλάδα είναι το σπίτι μας και πρέπει να το φροντίζουμε. Δεν επιτρέπεται να πετάμε γόπες και σκουπίδια στην παραλία και στη θάλασσα, έχουμε ατομική ευθύνη απέναντι στην κοινωνία.
Οι επενδύσεις στην εκπαίδευση και κατάρτιση του προσωπικού που εργάζεται στον κλάδο του θαλάσσιου τουρισμού θα βελτιώσουν την ποιότητα των παρεχόμενων υπηρεσιών. Η ανάπτυξη προγραμμάτων εκπαίδευσης σε θέματα φιλοξενίας, ασφάλειας και περιβαλλοντικής διαχείρισης θα είναι ιδιαίτερα χρήσιμη. Επιπλέον, η ενίσχυση του μάρκετινγκ για την προώθηση της Ελλάδας ως κορυφαίου προορισμού για τον θαλάσσιο τουρισμό σε διεθνές επίπεδο, καθώς και η βελτίωση του επιπέδου χρήσης των αγγλικών, είναι απαραίτητες.
Οι Έλληνες ναυτικοί εργάζονται με μεράκι και βάζουν παραπάνω ώρες δουλειάς, γιατί αγαπούν τη θάλασσα και αυτό που κάνουν. Υπάρχουν, βέβαια πάντα και εξαιρέσεις, τις οποίες οι ίδιοι οι ναυτικοί θα πρέπει να απομονώσουν από την αγορά. Ένας κακός ναυτικός μπορεί να δημιουργήσει κακή εντύπωση για όλο τον κλάδο, γι’ αυτό και οι συγκεκριμένοι άνθρωποι θα πρέπει να περιθωριοποιηθούν.
Για να προχωρήσουμε μπροστά, πρέπει να συνεργαστούμε όλοι μαζί: πλοιοκτήτες, εφοπλιστές, μεσίτες, ναυτικοί και συνεργεία, με αρωγό και πάντα σύμμαχό μας το ελληνικό Δημόσιο. Ενωμένοι, για να πάμε την Ελλάδα μπροστά!».
Πρόσφατα φιλοξενήσατε τον γνωστό Αμερικανό ηθοποιό Kevin Hart στο σκάφος σας, στο πλαίσιο του εορτασμού των γενεθλίων του. Θέμα που έχει πάρει ιδιαίτερη δημοσιότητα στα social media στο εξωτερικό. Πώς φτάσατε σε αυτή την απόφαση;
«Μέσω των γνωριμιών μου, έμαθα ότι ο Kevin Hart έψαχνε να ναυλώσει σκάφος αναψυχής στην Ελλάδα, συγκεκριμένων προδιαγραφών και υψηλών απαιτήσεων, για 2-3 μέρες, εν όψει των γενεθλίων του, αλλά δεν έβρισκε διαθέσιμο. Συνήθως, αυτού του μεγέθους τα σκάφη ναυλώνονται στην αγορά το λιγότερο για μία εβδομάδα. Ως κίνηση καλής θέλησης, του προσέφερα ένα από τα σκάφη που διαχειρίζεται η Angel Yachts, χωρίς την οποιαδήποτε χρέωση.
Η κίνηση αυτή έδωσε στον Kevin Hart και στην παρέα του την ευκαιρία να απολαύσουν έστω και για 3 μέρες όσα προσφέρουν τα μαγευτικά ελληνικά νησιά μας. Επισκέφτηκαν αρχαιολογικούς χώρους, συνδυάζοντας την πολιτιστική εμπειρία με την αναψυχή, διασκεδάζοντας παράλληλα, με τα θαλάσσια παιχνίδια που προσφέρει το σκάφος, και απολαμβάνοντας το ελληνικό καλοκαίρι.
Το γεγονός αυτό αποτέλεσε διαφήμιση για την Ελλάδα, τα νησιά μας, τη φιλοξενία μας, και αυτά που ως Έλληνες έχουμε το “προνόμιο” να κατέχουμε. Πάντα θα πρωτοστατούμε ως εταιρεία, αλλά και εγώ προσωπικά ως άτομο, στην ανάδειξη των “θησαυρών” του τόπου μας».