Skip to main content

«Boom» στη δευτερογενή αγορά MR tankers

44% των αγοραπωλησιών δεξαμενόπλοιων μέχρι τώρα στο έτος αφορά τον συγκεκριμένο τύπο

Σχεδόν ένα στα δύο δεξαμενόπλοια που «αλλάζουν χέρια» σήμερα στη δευτερογενή αγορά είναι τύπου MR product tankers, εν μέσω «bullish» προοπτικών σε επίπεδο ναύλων.

Αρκετά από αυτά τα deals πραγματοποιούνται από ελληνικές ναυτιλιακές εταιρείες. Σε μια από τις τελευταίες καταγεγραμμένες συμφωνίες αποκαλύφθηκε ο Έλληνας αγοραστής δύο υπό ναυπήγηση δεξαμενόπλοιων μεταφοράς προϊόντων πετρελαίου που πούλησε νωρίτερα στο έτος η Steelships, συμφερόντων Νίκου Νοτιά.

Ειδικότερα, η Sea World Management & Trading, συμφερόντων Βασίλη Λαλιώτη, είναι ο νέος ιδιοκτήτης των δύο MR tankers, χωρητικότητας 49.650 DWT έκαστο, που παρήγγειλε αρχικά η Steelships στο νοτιοκορεατικό ναυπηγείο K Shipbuilding.

Ναυλομεσίτες είχαν αναφέρει πριν από ορισμένους μήνες ότι η Steelships παραχώρησε τα δύο πλοία, με τίμημα 49 εκατ. δολαρίων για κάθε ένα από αυτά. Σημειώνεται ότι τα είχε παραγγείλει το 2023, καταβάλλοντας τότε περίπου συνολικά 92,6 εκατ. δολάρια (46,3 εκατ. έκαστο), με προγραμματισμένη παράδοση το πρώτο εξάμηνο του 2025.

Η ναυτιλιακή συνεχίζει, έτσι, τις πωλήσεις υπό ναυπήγηση πλοίων (resale deal), μετά το προ τριετίας deal με την EastMed του Θανάση Μαρτίνου για δύο MR tankers.

Οι πληροφορίες αναφέρουν ότι η Sea World Management & Trading ενδιαφέρθηκε στη διάρκεια του έτους να ναυπηγήσει απευθείας πλοία, αλλά τελικά δεν φαίνεται να ολοκλήρωσε κάποια συμφωνία με ασιατική γιάρδα.

Πέρα, όμως, από αυτό το αμιγώς ελληνικό deal, η δευτερογενής αγορά των MR tankers έχει πάρει «φωτιά» τις τελευταίες εβδομάδες. Σύμφωνα με στοιχεία της ναυλομεσιτικής Allied Shipbroking, οι συναλλαγές για τα εν λόγω πλοία αντιπροσωπεύουν περίπου το 44% της συνολικής δραστηριότητας αγοραπωλησιών μέχρι τώρα στο έτος.

Μένοντας στους Έλληνες πλοιοκτήτες, η Navios Maritime Partners, συμφερόντων Αγγελικής Φράγκου, φέρεται να παραχώρησε εσχάτως το Nave Equator (χωρητικότητας 49.999 DWT και κατασκευής 2009), έναντι περίπου 26 εκατ. δολαρίων. To εν λόγω πλοίο είναι ένα από τα τέσσερα παλαιότερα MR2 tankers στον στόλο του ναυτιλιακού ομίλου.

Σύμφωνα με την ιστοσελίδα της Navios, η τωρινή ναύλωση του Nave Equator λήγει τον προσεχή Οκτώβριο.

Παράλληλα, η OceanPal, στο «τιμόνι» της οποίας βρίσκεται η Σεμίραμις Παληού, έκανε εσχάτως άνοιγμα στον κλάδο των MR2 tankers. Η εισηγμένη στο αμερικανικό χρηματιστήριο εταιρεία ανακοίνωσε ότι απέκτησε το Zeze Start (χωρητικότητας 49.999 DWT και κατασκευής 2009), καταβάλλοντας 27 εκατ. δολάρια. Για «διαρκή αισιοδοξία» στην αγορά των product tankers έκανε λόγο ο CEO της εταιρείας, Robert Perri.

Ο τίτλος, όμως, για την κορυφαία συμφωνία στα MR2 tankers ανήκει στη δανέζικη Torm, η οποία δαπάνησε 340 εκατ. δολάρια για να αποκτήσει οκτώ πλοία, όπως ανακοίνωσε την περασμένη εβδομάδα.

«Bullish» προοπτικές

Ιδιαίτερα θετικές εκτιμήσεις για την πορεία των ναύλων των MR2 tankers διατύπωσε σε πρόσφατο σημείωμα ο ναυλομεσιτικός οίκος Poten & Partners.

«Με το βλέμμα στο μέλλον, παραμένουμε αισιόδοξοι για την ισχύ του κλάδου των MRs» ανέφερε ο επικεφαλής έρευνας tankers του οίκου Erik Broekhuizen.

Όπως επεσήμανε, τα εν λόγω πλοία «είναι τα πιο ευέλικτα στην αγορά και θα παραμείνουν σε ζήτηση, καθώς συνεχίζεται η αύξηση της δυναμικότητας των διυλιστηρίων».

Η άνοδος των ναύλων λόγω αυτής της αναπτυσσόμενης ζήτησης και της αύξησης των τονομιλίων έχει ωθήσει έως και 25% ψηλότερα τις τιμές των πλοίων στη second hand αγορά κατά το τελευταίο έτος.

Στο τελευταίο εβδομαδιαίο report η ναυλομεσιτική Xclusiv Shipbrokers ανέφερε ότι στο «καλάθι» Ατλαντικού τα μέσα ναύλα των MRs στη spot αυξήθηκαν κατά μέσο όρο κατά 3.000 δολάρια την ημέρα σε εβδομαδιαία βάση, φτάνοντας τα 37.367 δολάρια ημερησίως.

Αντίθετα, στον Ειρηνικό, σημειώθηκε πτώση 5.000 δολαρίων την ημέρα, στα 24.385 δολάρια.