Κάμψη στις νέες παραγγελίες για πλοία μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου (bulk carriers) καταγράφει για το πρώτο εξάμηνο του 2024 η BIMCO.
Η Ναυτιλιακή Ένωση, που αποτελεί έναν από τους μεγαλύτερους Οργανισμούς της ναυτιλιακής βιομηχανίας στον κόσμο, επισημαίνει ότι οι νέες ναυπηγήσεις καταγράφουν μεγάλη κάμψη, σε ποσοστό 34,2% σε σχέση με έναν χρόνο πριν.
Όπως χαρακτηριστικά επισημαίνεται, η μείωση των νέων παραγγελιών παρατηρείται παρά το γεγονός ότι οι συνθήκες της αγοράς είναι ευνοϊκές. Η αύξηση των τιμών των νεότευκτων κατά 6,5% σε ετήσια βάση θα μπορούσε να αποτρέψει τη σύναψη νέων συμβάσεων, σημειώνουν χαρακτηριστικά οι αναλυτές της BIMCO και άρα να εξηγεί τη στάση των ναυτιλιακών εταιρειών.
Ωστόσο στην αγορά μεταχειρισμένων πλοίων, όπου οι τιμές αυξήθηκαν κατά 15,2% σε ετήσια βάση, ο ρυθμός των αγοραπωλησιών εξακολουθεί να αυξάνεται, κατά 11,7% φέτος.
Η BIMCO εστιάζει σε άλλους παράγοντες. «Η περιορισμένη διαθεσιμότητα των ναυπηγείων και η αβεβαιότητα σχετικά με τα καύσιμα και τις προοπτικές της ζήτησης θα μπορούσαν να συμβάλουν σε αυτόν τον δισταγμό», αναφέρει χαρακτηριστικά.
Τα ναυπηγεία
«Τα ναυπηγεία εξακολουθούν να απασχολούνται από παραγγελίες πλοίων σε άλλους τομείς.
Τα βιβλία παραγγελιών για πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων και πλοία μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου είναι εκτεταμένα, ενώ από το 2023 και μετά αυξήθηκαν οι παραγγελίες για δεξαμενόπλοια.
Ένα πλοίο για το οποίο θα κλειστεί συμφωνία ναυπήγησης σήμερα μπορεί να παραδοθεί μετά το τέλος του 2026, ιδίως στην περίπτωση των μεγαλύτερων πλοίων.
Μέχρι τότε, υπάρχει ο κίνδυνος να έχουν υποχωρήσει οι σημερινές ισχυρές συνθήκες της αγοράς», συμπληρώνει η BIMCO.
Και προσθέτει: «Η αβεβαιότητα στην απόφαση για το ποιο καύσιμο θα πρέπει να χρησιμοποιεί ένα νεότευκτο πλοίο θα μπορούσε επίσης να αποτρέψει τη σύναψη νέων συμβάσεων. Οι πλοιοκτήτες έχουν εκφράσει την ανησυχία τους για το κατά πόσον τα εναλλακτικά καύσιμα θα είναι διαθέσιμα στα περισσότερα λιμάνια και περιοχές βραχυπρόθεσμα και μεσοπρόθεσμα.
Τέλος, οι πλοιοκτήτες μπορεί να ανησυχούν για τις προοπτικές ζήτησης ορισμένων εμπορευμάτων. Οι μεταφορές άνθρακα ενδέχεται να κορυφωθούν αυτή τη δεκαετία, ενώ οι εξελίξεις στην κατασκευή πράσινου χάλυβα με τη χρήση παλαιοχάλυβα θα μπορούσαν να επηρεάσουν τις μεταφορές σιδηρομεταλλεύματος μακροπρόθεσμα».
Ο μέσος όρος των πλοίων μεταφοράς χύδην φορτίου είναι 12,3 ετών, χαμηλότερος απ’ ό,τι στους τομείς των δεξαμενόπλοιων και των εμπορευματοκιβωτίων, και μόνο το 8,9% της χωρητικότητας ξηρού χύδην φορτίου είναι άνω των 20 ετών.
Το τρέχον βιβλίο παραγγελιών ανέρχεται στο 9,4% της χωρητικότητας του στόλου και θα πρέπει να επαρκεί για την αντικατάσταση της ανακυκλωμένης χωρητικότητας πλοίων βραχυπρόθεσμα.
Τα supramaxes και panamaxes έχουν τη μερίδα του λέοντος στο βιβλίο παραγγελιών, αντιπροσωπεύοντας το 34,5% και το 32,6% της επερχόμενης χωρητικότητας, αντίστοιχα.
Από το δεύτερο εξάμηνο του 2023 η σύναψη συμβάσεων για τα panamaxes υποχώρησε, ενώ η σύναψη συμβάσεων για capesizes αυξήθηκε οριακά.
Τα handysizes αντιπροσωπεύουν μόνο το 3,8% του βιβλίου παραγγελιών, παρά το γεγονός ότι το 14,2% της χωρητικότητάς τους είναι ηλικίας άνω των 20 ετών.
Αρκετά από αυτά τα πλοία, όταν ανακυκλωθούν, πιθανότατα θα αντικατασταθούν από πλοία της κατηγορίας supramax.
Μεσοπρόθεσμα και μακροπρόθεσμα, η ανάληψη συμβάσεων για νεότευκτα πλοία θα ανακάμψει λόγω των αυστηρότερων κανονισμών για το κλίμα, εκτιμά η BIMCO.
Η ανανέωση του στόλου θα καταστεί αναγκαιότητα, καθώς γίνεται όλο και πιο δύσκολο για τα παλαιότερα πλοία να συμμορφωθούν με τους κανονισμούς.
Επιπλέον, καθώς αυξάνεται η χρήση εναλλακτικών καυσίμων, αναμένεται να διαμορφωθεί μια σαφέστερη πορεία προς την απαλλαγή από τις ανθρακούχες εκπομπές, μειώνοντας την αβεβαιότητα.
Η δραστηριότητα των νεότευκτων πλοίων παραμένει εύρωστη, με παραδόσεις πλοίων που επεκτείνονται έως το 2028 για τα bulkers, τα δεξαμενόπλοια και τα εμπορευματοκιβώτια, και έως το 2030 για τα πλοία μεταφοράς αερίου.
Κατά συνέπεια, πολλά ναυπηγεία που προηγουμένως παρέμεναν αδρανή για χρόνια ανοίγουν ή επεκτείνονται. Παρόλο που η Κίνα έχει επεκτείνει τη ναυπηγική της ικανότητα μέσω της επαναλειτουργίας και της επέκτασης εγκαταστάσεων, η σημαντική έλλειψη εργατικού δυναμικού θα μπορούσε να εμποδίσει τον ρυθμό ανάπτυξης που θέλει να πετύχει.