Θετικό πρόσημο για τον κλάδο των δεξαμενόπλοιων και το 2025 δίνουν στην εβδομαδιαία ανάλυσή τους οι Clarksons.
Στην τελευταία του έκθεση για τα δεξαμενόπλοια, ο βρετανικός οίκος Clarksons αναφέρει ότι οι καλές συνθήκες στην αγορά δεξαμενόπλοιων θα συνεχιστούν και το 2025.
Ο τομέας του αργού θα πρέπει να παραμείνει σταθερός και ενδεχομένως να ενισχυθεί.
Εκτιμάται ότι η ζήτηση για χωρητικότητα θα αυξηθεί κατά 3% το επόμενο έτος, λόγω της ανάκαμψης του όγκου του εμπορίου αργού, καθώς οι περικοπές της Opec+ θα χαλαρώσουν, ενώ ο στόλος αναμένεται να αυξηθεί κατά περίπου 1%.
Όσον αφορά τα product tankers (προϊόντα πετρελαίου), οι Clarksons δίνουν δύο σενάρια.
Θα μπορούσε να υπάρξει «κάποια χαλάρωση» το επόμενο έτος, με την αύξηση του στόλου να αναμένεται να επιταχυνθεί στο 5%, λόγω των παραδόσεων, σε συνδυασμό με ενδεχόμενη αποκλιμάκωση της έντασης στην Ερυθρά Θάλασσα.
Υπογραμμίζει δε ότι ο στόλος των product tankers θα μπορούσε να δει άλλο ένα έτος σχετικά πιο σταθερής ανάπτυξης το 2026 κατά περίπου 5%, ενώ η ανοδική πορεία των δεξαμενόπλοιων μεταφοράς αργού θα μπορούσε να περιοριστεί στο 2%.
Οι συνθήκες παραμένουν καλές, με τις εποχικές τάσεις να αναμένεται να οδηγήσουν σε βελτιώσεις σε σχέση με τα τρέχοντα επίπεδα της αγοράς κατά το δεύτερο εξάμηνο.
«Ενώ παρατηρήθηκε κάποια χαλάρωση μέσα στο καλοκαίρι, οι συνθήκες παραμένουν σταθερές στις αγορές δεξαμενόπλοιων αργού και προϊόντων στο σύνολό τους, με τις μέσες αποδοχές των δεξαμενόπλοιων να μειώνονται κατά 12% σε σχέση με τον Ιούνιο, στα 39.462 δολάρια ανά ημέρα».
Τα VLCC έπεσαν κάτω από τα 25.000 δολάρια ανά ημέρα στα μέσα Ιουλίου, εν μέσω επιπτώσεων από τις εποχικές τάσεις, τις ασθενέστερες κινεζικές εισαγωγές αργού και τις περικοπές της Opec+, σημειώνουν χαρακτηριστικά.
Τα κέρδη των δεξαμενόπλοιων μεταφοράς προϊόντων πετρελαίου εξακολουθούν να είναι σε καλά επίπεδα, με μέσο όρο 35.699 δολάρια ανά ημέρα τον Ιούνιο, 63% πάνω από τον μέσο όρο 10 ετών.
Ο οίκος Clarksons προβλέπει ότι η ζήτηση θα αυξηθεί κατά 5,6% φέτος, με τη στήριξη να προέρχεται κυρίως από την αλλαγή δρομολόγησης των πλοίων γύρω από το Ακρωτήριο της Καλής Ελπίδας.
Σύμφωνα δε με την Pareto Securities, στο εξάμηνο του 2024, οι ναύλοι για τα product tankers τύπου LR2 έχουν φτάσει στο όριο των 60.000 δολαρίων την ημέρα, ενώ των μικρότερων MR1 είναι στα 38.000 δολάρια την ημέρα, κατά μέσο όρο.
Και στις δύο περιπτώσεις είναι στα ανώτερα επίπεδα από το 2005 και μετά.
Η Ουκρανία
Για τα δεξαμενόπλοια MR η Poten & Partners σημειώνει ότι, από τη ρωσική εισβολή στην Ουκρανία και μετά, τα κέρδη στη γραμμή που υπολογίζουν οι ναυλομεσίτες ανέρχονται κατά μέσο όρο σε 34.000 δολάρια/ημέρα.
Η σύγκρουση μεταξύ της Χαμάς και του Ισραήλ υπήρξε επίσης υποστηρικτική για τις τιμές των δεξαμενόπλοιων, αλλά τα μεγαλύτερα δεξαμενόπλοια LR1 και LR2 επωφελήθηκαν περισσότερο από τα πρόσθετα τονομίλια που απαιτούνται για την αποφυγή της Ερυθράς Θάλασσας.
Αυξημένα συμβόλαια MR
Όσον αφορά τα MR, σύμφωνα με την Lloyd’s List Intelligence, την 1η Ιουλίου 2024, υπάρχουν 1.783 MRs στον παγκόσμιο στόλο.
Οι παραγγελίες αυτού του τύπου των πλοίων αυξήθηκαν τόσο το 2023 όσο και μέσα στο 2024 και το βιβλίο παραγγελιών αποτελείται από 242 πλοία ή 13,6% του στόλου.
Η μέση ηλικία αυτού του τμήματος δεξαμενόπλοιων είναι τώρα 12,3 έτη.
Τον Ιανουάριο του 2020, το βιβλίο παραγγελιών ανερχόταν σε 115 πλοία (7,5% του στόλου) και η μέση ηλικία ήταν 10,3 έτη.
Ενώ το βιβλίο παραγγελιών αυξήθηκε πρόσφατα, τα περισσότερα από αυτά τα πλοία δεν θα παραδοθούν πριν από το 2026.
Η μέση ηλικία του στόλου έχει επίσης αυξηθεί, επειδή πολύ λίγα πλοία ανακυκλώνονται σε αυτή την αγορά.