Oι γεωπολιτικοί και οικονομικοί παράγοντες θα μπορούσαν να επηρεάσουν τις εμπορικές ροές και τη ζήτηση για μεταφορά χύδην φορτίων καθώς οι επιθέσεις των Χούθι στην Ερυθρά θάλασσα συνεχίζονται, διατηρώντας το κλίμα αβεβαιότητας.
Σύμφωνα με ανάρτηση της ΑXSMarine, λιγότερα από 70 πλοία Dry Bulkers διέσχισαν τη Διώρυγα του Σουέζ την περασμένη εβδομάδα, ενώ πρόκειται για τον χαμηλότερο αριθμό πλοίων από την αρχή της κρίσης στην Ερυθρά Θάλασσα.
Τα μισά από τα πλοία που διέσχισαν την περασμένη εβδομάδα ήταν Supramaxes ή μικρότερα.
Η μείωση της μέσης ταχύτητας του παγκόσμιου στόλου πλοίων μεταφοράς χύδην φορτίου είναι μέχρι στιγμής στο χαμηλότερο επίπεδο των τελευταίων 4 ετών για όλα τα μεγέθη και για τα ταξίδια με φορτίο και έρματος.
Η μειωμένη ταχύτητα πλεύσης αυξάνει τη μέση διάρκεια του ταξιδιού λόγω και της αλλαγής των εμπορικών θαλάσσιων διαδρόμων γύρω από την Αφρική, ενώ πλέον απαιτούνται περισσότερα πλοία για να γίνει η ίδια ποσότητα εργασίας.
Μείωση εσόδων
Τα έσοδα που κατέγραψε η Διώρυγα του Σουέζ για το οικονομικό έτος 2023/24 μειώθηκαν περισσότερο από 2 δισεκατομμύρια δολάρια, σύμφωνα με το Reuters, καθώς οι επιθέσεις σε εμπορικά πλοία στην Ερυθρά Θάλασσα από τους υποστηριζόμενους από το Ιράν αντάρτες Χούθι στην Υεμένη συνεχίζουν να διαταράσσουν το παγκόσμιο εμπόριο και να προκαλούν αναδρομολόγηση.
Ο Osama Rabie, επικεφαλής της αρχής της αιγυπτιακής διώρυγας, δήλωσε την Πέμπτη ότι τα έσοδα μειώθηκαν στα 7,2 δισεκατομμύρια δολάρια το οικονομικό έτος 2023-24, από 9,4 δισεκατομμύρια δολάρια το προηγούμενο έτος.
Ο Rabie δήλωσε ότι ο αριθμός των πλοίων που χρησιμοποιούν τη Διώρυγα μειώθηκε σε 20.148 το 2023-24 από 25.911 το προηγούμενο έτος.
Υγιής ναυλαγορά
Πάντως, η αγορά χύδην ξηρού φορτίου απολαμβάνει μια παρατεταμένη περίοδο υγιών τιμών.
Σύμφωνα με τη ναυλομεσιτική Xclusiv Shipbrokers, ο μέσος όρος του δείκτη Baltic Capes Index (BCI) για το πρώτο εξάμηνο του 2024 είναι 2.871 μονάδες, σχεδόν 16% υψηλότερος σε σύγκριση με τον μέσο όρο των 2.465 μονάδων του προηγούμενου εξαμήνου και σχεδόν διπλάσιος από τον μέσο όρο των μονάδων του πρώτου εξαμήνου του 2023.
Ομοίως και ο μέσος όρος των δεικτών Baltic Panamax Index (BPI) και Baltic Supramax Index (BSI) για το πρώτο εξάμηνο του 2024 είναι 1.757 και 1.278 μονάδες αντίστοιχα, περίπου 14% υψηλότερος ο καθένας σε σύγκριση με τον μέσο όρο του δεύτερου εξαμήνου του 2023 και 34% υψηλότερος ο καθένας σε σύγκριση με τον μέσο όρο του πρώτου εξαμήνου του 2023.
Τέλος, ο μέσος όρος του Baltic Handysize Index (BHSI) παρουσίασε επίσης αύξηση 17% με μέσο όρο 699 μονάδες το πρώτο εξάμηνο του 2024, σε σύγκριση με το δεύτερο εξάμηνο του 2023, ενώ είναι επίσης 25% υψηλότερος σε σύγκριση με τον μέσο όρο του πρώτου εξαμήνου του 2023.
Οι εισαγωγές άνθρακα της Κίνας αυξήθηκαν κατακόρυφα το πρώτο εξάμηνο του 2024, λόγω της υψηλής ζήτησης.
Οι σφοδροί καύσωνες τον Ιούνιο αύξησαν τη ζήτηση ηλεκτρικής ενέργειας για κλιματισμό, ενώ η χαμηλότερη εγχώρια παραγωγή άνθρακα ανάγκασε την Κίνα να εισαγάγει περισσότερο για να κρατήσει τα φώτα αναμμένα.
Κατά τη διάρκεια των πρώτων έξι μηνών του 2024, η Κίνα εισήγαγε 249,5 εκατομμύρια τόνους άνθρακα, σχεδόν 12,5% περισσότερο σε σύγκριση με το πρώτο εξάμηνο του 2023, με τις εισαγωγές του Ιουνίου να αντιστοιχούν σε 44,6 εκατομμύρια μετρικούς τόνους.
Πύραυλοι χτύπησαν containership
Οι μαχητές Χούθι έως σήμερα έχουν εξαπολύσει περισσότερες από 80 επιθέσεις εναντίον εμπορικών πλοίων, συμπεριλαμβανομένης και της βύθισης δύο.
Την Παρασκευή, οι εταιρείες ναυτιλιακής ασφάλειας ανέφεραν ακόμη μία επίθεση των Χούθι στα ανοικτά της Υεμένης, καθώς η ομάδα των ανταρτών της Υεμένης χτύπησε με δύο πυραύλους πλοίο μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων με σημαία Σιγκαπούρης καθώς έπλεε 83 ναυτικά μίλια (154 χιλιόμετρα) νοτιοανατολικά του Άντεν.
Σύμφωνα με τις United Kingdom Maritime Trade Operations (UKMTO), Ambrey Analytics και Diaplous παρά τα χτυπήματα στην αριστερή πλευρά του πλοίου και στον χώρο διαμονής, το πλήρωμα αναφέρεται ασφαλές, ενώ δεν αναφέρθηκε πυρκαγιά.