Τη «μερίδα» του λέοντος» σε νέες ναυπηγήσεις κερδίζουν τα κινεζικά ναυπηγεία. Σύμφωνα με τα στοιχεία του κινεζικού κράτους, φτάνουν το 75% του συνόλου των νέων συμβολαίων φέτος.
Σε μια διετία που ο ρυθμός των νέων ναυπηγήσεων έχει αυξηθεί κατακόρυφα και οι νέες παραδόσεις έχουν φτάσει σε κάποιες περιπτώσεις και το 2029, οι Κινέζοι απάντησαν με την επαναδραστηριοποίηση σειράς ναυπηγείων που ουσιαστικά είχαν σταματήσει να λειτουργούν μετά την παγκόσμια οικονομική κρίση.
Η κίνηση αυτή φαίνεται ότι δίνει στην κινεζική ναυπηγική βιομηχανία το περιθώριο να ικανοποιήσει μέρος της υψηλής ζήτησης για όλο και περισσότερα πλοία, τα οποία θα είναι συμβατά με τις κανονιστικές απαιτήσεις για το περιβάλλον από το 2030 και μετά.
Σύμφωνα με στοιχεία που έδωσε στη δημοσιότητα το υπουργείο Βιομηχανίας και Τεχνολογίας Πληροφοριών της Κίνας, οι τρεις κύριοι δείκτες ναυπηγικής βιομηχανίας της χώρας συνεχίζουν να αυξάνονται σταθερά, δίνοντας στον κλάδο ηγετική θέση σε παγκόσμιο επίπεδο.
Ειδικότερα, κατά το πρώτο εξάμηνο του 2024, ο όγκος ολοκλήρωσης ναυπηγήσεων ήταν 25,02 εκατομμύρια DWT, σημειώνοντας αύξηση 18,4% σε ετήσια βάση.
Επίσης, οι νέες παραγγελίες έφτασαν τα 54,22 εκατομμύρια σε όρους DWT, αυξημένες κατά 43,9% σε ετήσια βάση.
Στο τέλος Ιουνίου, το βιβλίο παραγγελιών των κινεζικών ναυπηγείων ήταν 171,55 εκατομμύρια DWT, αριθμός αυξημένος κατά 38,6% σε ετήσια βάση.
Οι τρεις κύριοι δείκτες αντιπροσωπεύουν το 55%, 74,7% και 58,9%, αντίστοιχα, του μεριδίου της παγκόσμιας αγοράς.
Σύμφωνα μάλιστα με κινεζικά Μέσα, μεταξύ των 18 κύριων τύπων πλοίων στον κόσμο, η Κίνα κατατάσσεται πρώτη όσον αφορά τις νέες παραγγελίες για 14 από αυτούς τους τύπους πλοίων.
Ο Li Yanqing, γενικός γραμματέας της Εθνικής Ένωσης Ναυπηγικής Βιομηχανίας της Κίνας, δήλωσε: «Πρώτα απ’ όλα, η αγορά επεκτείνεται. Η αγορά έχει μεγάλη ζήτηση, η οποία μας επιτρέπει να συνεχίσουμε να αυξάνουμε τις παραγγελίες που δεχόμαστε. Οι νέες παραγγελίες που υπογράψαμε το πρώτο εξάμηνο του τρέχοντος έτους αντιπροσωπεύουν σχεδόν το 75% του συνόλου των παραγγελιών, υποδεικνύοντας ότι η ναυπηγική βιομηχανία της Κίνας μπορεί να συνεχίσει να διατηρεί μια τάση ανάπτυξης, η οποία είναι πολύ καλή είδηση και αντικατοπτρίζει τις δυνατότητές μας».
Επιπλέον, κατά τους πρώτους πέντε μήνες του τρέχοντος έτους, το συνολικό κέρδος της ναυπηγικής βιομηχανίας της Κίνας σχεδόν διπλασιάστηκε σε ετήσια βάση.
Από τον Ιανουάριο έως τον Μάιο, οι εθνικές ναυπηγικές επιχειρήσεις άνω του καθορισμένου
μεγέθους πέτυχαν λειτουργικά έσοδα 253,24 δισεκατομμυρίων γιουάν, αύξηση 26,3% σε ετήσια βάση, και πραγματοποίησαν συνολικό κέρδος 16 δισεκατομμυρίων γιουάν, αύξηση 187,5% σε ετήσια βάση.
Κατά το πρώτο εξάμηνο του τρέχοντος έτους, η αξία των εξαγωγών των πλοίων της χώρας διατήρησε σταθερή αύξηση, φτάνοντας τα 20,67 δισεκατομμύρια δολάρια ΗΠΑ, αύξηση 85,2% σε ετήσια βάση, ενώ η μέση μηνιαία εξαγωγή έφτασε τα 3,4 δισεκατομμύρια δολάρια και ο ετήσιος ρυθμός ανάπτυξης διατηρήθηκε πάνω από 30%, καταλαμβάνοντας την πρώτη θέση μεταξύ των βασικών εξαγωγών ηλεκτρομηχανολογικών προϊόντων της χώρας.
Όσον αφορά τον πράσινο μετασχηματισμό, η ναυπηγική βιομηχανία της Κίνας έφτασε να έχει μερίδιο 71,7%.
Η γενική εικόνα
Στα bulk carriers, η τρέχουσα αναλογία του συνολικού βιβλίου παραγγελιών προς τον υπάρχοντα στόλο σε όρους DWT ανέρχεται στο 9,4%, ενώ την ίδια περίοδο του 2023 ήταν 7,4%.
Στα δεξαμενόπλοια η τρέχουσα αναλογία του βιβλίου παραγγελιών προς τον υπάρχοντα στόλο σε όρους DWT βρίσκεται στο 10,8%, ενώ τον Ιούνιο του 2023 ήταν 4,8%.
Στα containerships, η τρέχουσα αναλογία του βιβλίου παραγγελιών προς τον υπάρχοντα στόλο σε όρους TEUs βρίσκεται στο 19,2%, ενώ την ίδια περίοδο του 2023 ήταν 28%.
Τέλος, για τα αεριοφόρα ο σημερινός λόγος του βιβλίου παραγγελιών προς τον στόλο όσον αφορά τη μεταφορική ικανότητα σε κυβικά μέτρα ανέρχεται στο 47%, ενώ τον Ιούνιο του 2023 ήταν στο 42,5%.
Τα συμβόλαια των Ελλήνων εφοπλιστών
Σύμφωνα με ανάλυση του ναυλομεσιτικού οίκου Xclusiv Shipbrokers, μέσα στο πρώτο εξάμηνο του 2024 οι Έλληνες εφοπλιστές έχουν δώσει συνολικά 121 παραγγελίες για δεξαμενόπλοια, γκαζάδικα, φορτηγά και πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων.
Ειδικότερα, μέσα στο 2024 έχουν υπογράψει 65 παραγγελίες για δεξαμενόπλοια. Επίσης, 31 παραγγελίες για αεριοφόρα πλοία, 20 παραγγελίες για bulk carriers. Τέλος, καταγράφηκαν και 5 παραγγελίες για πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων.
Σε αυτές έχει προστεθεί τις τελευταίες ημέρες σειρά νέων πλοίων από τουλάχιστον τρεις ναυτιλιακές εταιρείες της χώρας.