Τέσσερις προϋποθέσεις θέτει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή προκειμένου να συνεχιστεί η επιδότηση του έργου του νέου προβλήτα κρουαζιέρας στο νότιο τμήμα του λιμανιού του Πειραιά. Σύμφωνα με πληροφορίες της «Ν», η ΟΛΠ Α.Ε. έχει ήδη αποστείλει απάντηση προς την Ε.Ε. όπου περιγράφονται τα χρονοδιαγράμματα και οι προϋπολογισμοί των συγκεκριμένων έργων και αναμένει απάντηση. Αντισταθμιστικά οφέλη 7,6 εκατ. ευρώ προς τους τέσσερις δικαιούχους μεγάλους δήμους του Πειραιά θα διατεθούν για το 2023 από τον ΟΛΠ.
Οι επενδύσεις
Εν αναμονή της απάντησης της Ευρωπαϊκής Επιτροπής προκειμένου να συνεχιστεί η επιδότηση του έργου της επέκτασης του νέου προβλήτα της κρουαζιέρας στη νότια ζώνη βρίσκεται η διοίκηση του ΟΛΠ. Πρόκειται για ένα σημαντικό έργο, συνολικού προϋπολογισμού 136,2 εκατ. ευρώ, που επιδοτείται κατά 95% από την Ευρωπαϊκή Ένωση, το οποίο θα επιτρέψει τον ελλιμενισμό δύο μεγάλων κρουαζιερόπλοιων άνω των 300 μέτρων, δίνοντας ώθηση στις προσπάθειες για ανάπτυξη και ενίσχυση της κρουαζιέρας. Αυτή τη στιγμή έχει υλοποιηθεί το 25% με 30% του έργου και είχαν απορροφηθεί 40.811.557 εκατ. ευρώ έως τις 31/12/2023. Σύμφωνα με αποκλειστικές πληροφορίες της «Ν», η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έχει ζητήσει συγκεκριμένες δεσμεύσεις από τον ΟΛΠ ώστε να συνεχιστεί η επιδότηση της επένδυσης και συγκεκριμένα την εκτέλεση ακόμα τεσσάρων συνοδών έργων (υποέργα) έτσι ώστε το συνολικό αποτέλεσμα του έργου μετά την ολοκλήρωσή του να είναι πλήρως λειτουργικό.
Συγκεκριμένα, η Ε.Ε. ζητεί την επέκταση του επιβατικού σταθμού της κρουαζιέρας που θα εξυπηρετεί τα κρουαζιερόπλοια στον συγκεκριμένο προβλήτα, την υλοποίηση υποδομών σχετικά με το cold ironing, δηλαδή την παροχή ρεύματος από την ξηρά στα κρουαζιερόπλοια κατά τον ελλιμενισμό τους, τη μεταφορά των επιβατών της κρουαζιέρας με μικρά πλοιάρια σε θαλάσσιο προβλήτα του ΣΕΦ προκειμένου να μετακινούνται με πούλμαν προς την Ακρόπολη και να μην επιβαρύνεται κυκλοφοριακά το λιμάνι του Πειραιά, αλλά και την προμήθεια οικολογικών λεωφορείων (eco buses) για τη μεταφορά των επιβατών.
Η πρώτη φάση του έργου του νέου προβλήτα κρουαζιέρας έχει ενταχθεί στην πρώτη προγραμματική περίοδο του ΕΣΠΑ 2015-2021, ενώ η δεύτερη φάση, που αφορά την εκτέλεση του 70% του έργου, στη δεύτερη περίοδο 2021-2027. Πρόκειται για ένα έργο που έχει ξεκινήσει από τον Νοέμβριο του 2021 και μετά από δύο μήνες ακολούθησε η άδεια κατασκευής του έργου με υπογραφή της Γ.Γ. Λιμένων, ενώ έχει οριστεί και ανεξάρτητος μηχανικός από το Δημόσιο.
Το κέντρο logistics
Σε ό,τι αφορά το επενδυτικό έργο της κατασκευής του κέντρου Logistics του ΟΛΠ στον πρώην χώρο ΟΔΔΥ, έκτασης 80.000 τ.μ., έχει εκτελεστεί ήδη το 60%. Το συγκεκριμένο έργο υποδομής, που θα έχει υπόγεια διασύνδεση, θα είναι για την εξυπηρέτηση των εμπορευμάτων γενικού φορτίου που θα μεταφέρονται με φορτηγά αυτοκίνητα διεθνών μεταφορών (TIR), καθώς και αυτών που διακινούνται με containers, αλλά και με βαγόνια τρένων. Η ευκολία σύνδεσης του χώρου των αποθηκών με το εθνικό οδικό δίκτυο (Αθηνών – Κορίνθου και Αθηνών – Λαμίας) και η άμεση γειτνίαση με τις Υπηρεσίες Τελωνείου θα διευκολύνουν τη μεταφορά, αποθήκευση και διανομή των εμπορευμάτων που προέρχονται ή προορίζονται για τα πλοία, τον σιδηρόδρομο ή το αεροδρόμιο. Σε εξέλιξη επίσης είναι και οι εργασίες βυθοκόρησης στο κεντρικό λιμάνι του Πειραιά, που για λόγους ασφάλειας της ναυσιπλοΐας το Συμβούλιο της Επικρατείας έχει δώσει το «πράσινο φως» για τη συνέχισή τους. Σημειώνεται ότι τη διακοπή των εργασιών με δικαστική προσφυγή είχαν ζητήσει φορείς και πολίτες για περιβαλλοντικούς λόγους.
Η αποκατάσταση των λειτουργικών βαθών στο κεντρικό λιμάνι περιέχει εργασίες εκσκαφής κατά μήκος των κρηπιδότοιχων σε πλάτος και βάθος, σύμφωνα με σχετική μελέτη του έργου, αλλά και τη διάθεση – απόρριψη του υλικού βυθοκόρησης σύμφωνα με τους ισχύοντες περιβαλλοντικούς όρους.
Τα ανταποδοτικά τέλη
Την κατανομή συνολικού ποσού 7.690.938 ευρώ στους δικαιούχους σε τέσσερις δήμους της Περιφερειακής Ενότητας Πειραιά ως έκτακτο αντισταθμιστικό όφελος της λιμενικής δραστηριότητας του ΟΛΠ ανακοίνωσε το υπουργείο Εσωτερικών. Το 49% (3.768.559 εκατ. ευρώ) θα λάβει ο Δήμος Πειραιά, το 20% (1.538.187 εκατ. ευρώ) ο Δήμος Κερατσινίου-Δραπετσώνας, το 27% (2.076.553 εκατ. ευρώ) ο Δήμος Περάματος και το 4% (307.637 χιλ. ευρώ) ο Δήμος Σαλαμίνας. Τα συγκεκριμένα ποσά διατίθενται στους δήμους είτε για την κάλυψη των λειτουργικών τους δαπανών είτε για επενδυτικές τους δραστηριότητες και θα αποδοθούν με χρηματική εντολή του υπουργείου Εσωτερικών προς το Ταμείο Παρακαταθηκών και Δανείων