Skip to main content

Ναυπηγεία: Κλείνουν για το 2026 τα slots στην Ασία

Ελάχιστες πλέον οι προσφερόμενες θέσεις για παραδόσεις δεξαμενόπλοιων για την επόμενη διετία

Κλείνουν πλέον τα εναπομείναντα slots στην ασιατική ναυπηγική ζώνη, με τις παραγγελίες να έρχονται η μία πίσω από την άλλη.

Τα τελευταία διαθέσιμα slots στα μεγάλα ασιατικά ναυπηγεία κυνηγούν οι ναυτιλιακές εταιρείες, την ώρα που ήδη συζητούνται συμβόλαια με παραδόσεις εντός του 2029 και το κόστος παραμένει σε αρκετά υψηλά επίπεδα.

Η έρευνα της «Ν» με βάση τα στοιχεία που προσέφερε ο Γιάννης Λαρδής, S&P broker του ναυλομεσιτικού Weberseas (Hellas) και τις πρόσφατες παραγγελίες που έχουν τοποθετηθεί, φανερώνει ότι στην αγορά των δεξαμενόπλοιων, που είναι και η πιο «καυτή» σε επίπεδο ναυπηγικής δραστηριότητας τους τελευταίους μήνες, Κίνα και Κορέα προσφέρουν ακόμη ορισμένες θέσεις με παραδόσεις εντός του 2026, αλλά εξαντλούνται γρήγορα. Το discount που προσφέρουν οι Κινέζοι κυμαίνεται μεταξύ περίπου 3% και 9% ανά τύπο πλοίου.

Στον αντίποδα, πιο σφιχτή φαίνεται η κατάσταση στον κλάδο των πλοίων μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου, στον οποίο η ναυπηγική δραστηριότητα παραμένει σε ένα βαθμό περιορισμένη. Βασικοί ανταγωνιστές εδώ είναι τα ιαπωνικά και τα κινεζικά ναυπηγεία. Συγκεκριμένα, σε αμφότερα τα ναυπηγικά έθνη διεξάγονται συζητήσεις για παραδόσεις με ορίζοντα ακόμη και το 2029, με τους Ιάπωνες να προσφέρουν κυρίως slots για 2027 και 2028, ενώ οι Κινέζοι διαθέτουν ορισμένες θέσεις και για το 2026. Η διαφορά στις τιμές μεταξύ Ιαπωνίας και Κίνας ξεκινά από περίπου 6% και μπορεί να ξεπεράσει και το 14%, ανάλογα με το είδος του βαποριού.

Τα tankers

Στα υπερ-δεξαμενόπλοια (VLCCs), τα κινεζικά ναυπηγεία διαθέτουν slots για την περίοδο 2026 και 2027, τιμολογώντας μία μονάδα στα 120 εκατ. δολάρια. Στις κορεάτικες γιάρδες το κόστος ανεβαίνει στα 130 εκατ. δολάρια, αλλά ο χρόνος παράδοσης προσδιορίζεται ακόμη στο 2026.

Στην αγορά των suezmaxes, οι Κινέζοι προσφέρουν slots μόνο για το 2027, με κόστος λίγο πάνω από τα 80 εκατ. δολάρια, ενώ οι Κορεάτες διαθέτουν ακόμη κάποιες θέσεις για το 2026, κοστολογώντας ένα τέτοιο βαπόρι πάνω από τα 85 εκατ. δολάρια.

Εξετάζοντας τα μικρότερα μεγέθη, στα LR2/aframaxes, τα κινεζικά ναυπηγεία προσφέρουν χρόνους παράδοσης εντός 2026 και 2027, ενώ τα κορεατικά μόνο για το 2027. Σε επίπεδο κόστους, οι Κινέζοι παρέχουν τιμές περίπου στα 72-73 εκατ. δολάρια και οι Κορεάτες κινούνται λίγο πάνω από τα 75 εκατ. δολάρια.

Στα δεξαμενόπλοια μεταφοράς προϊόντων πετρελαίου τύπου MR, τα δύο ναυπηγικά έθνη έχουν slots με παράδοση την περίοδο 2026/2027, ενώ σε όρους κόστους, οι Κινέζοι προσφέρουν τιμή 46 εκατ. δολαρίων για ένα πλοίο και οι Κορεάτες λίγο πάνω από τα 50 εκατ. δολάρια.

Τα bulk carriers

Στα μεγάλα πλοία της αγοράς, τύπου capesize, οι Ιάπωνες προσφέρουν slots μόνο για το 2027 με κόστος στα 76 εκατ. δολάρια για ένα βαπόρι, ενώ οι Κινέζοι έχουν και ορισμένες θέσεις για το 2026, με τιμές πλησίον των 70 εκατ. δολαρίων. Στα ακόμη μεγαλύτερα newcastlemaxes, τα κινεζικά ναυπηγεία προσφέρουν slots και για το 2029.

Στα bulkers, τύπου kamsarmax, οι Ιάπωνες διαθέτουν θέσεις για το 2027 και οι Κινέζοι για το 2026, με τιμές 41-42 εκατ. δολαρίων και 37-38 εκατ. δολαρίων αντίστοιχα.

Αναφορικά με τα ultramaxes, οι Ιάπωνες προσφέρουν slots μόνο για το 2028, τιμολογώντας μία μονάδα στα 39-40 εκατ. δολάρια, ενώ οι Κινέζοι προσφέρουν θέσεις εντός 2026 και 2027, με κόστος 34-35 εκατ. δολαρίων. Αντίστοιχες διαφορές στους χρόνους παρατηρούνται και στα μικρότερα handysize bulkers, ενώ σε επίπεδο τιμών τα κινεζικά ναυπηγεία κινούνται μεταξύ 31-32 εκατ. δολαρίων και τα ιαπωνικά στο εύρος των 33-34 εκατ. δολαρίων.

Οι υπόλοιπες αγορές

Στον κλάδο των πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, οι τελευταίες παραγγελίες είναι μοιρασμένες σε Κίνα και Κορέα. Τα πρώτης τάξης ναυπηγεία στις δύο χώρες προσφέρουν κυρίως slots για το 2027 και το 2028, ενώ ορισμένης δεύτερης τάξης γιάρδες έχουν θέσεις και για το 2026.

Παράλληλα, στην αγορά των μεγάλων πλοίων μεταφοράς αμμωνίας (VLAC), που είναι μία σημαντική επενδυτική τάση σε επίπεδο ναυπηγήσεων, οι νοτιοκορεάτικες γιάρδες προσφέρουν εσχάτως θέσεις ναυπήγησης με παραδόσεις που φτάνουν ακόμη και το τρίτο τρίμηνο του 2028, ενώ στην Κίνα, η οποία κατέχει σαφώς μικρότερα μερίδια στην εν λόγω αγορά, υπάρχουν slots και για το 2026.