Skip to main content

Στροφή των Greeks στις ναυπηγήσεις τάνκερ τύπου MR

Μεγαλώνει ηλικιακά ο υφιστάμενος στόλος, ενώ θετικές είναι οι προοπτικές σε επίπεδο ναύλων

Οι συμφωνίες ναυπήγησης δεξαμενόπλοιων μεταφοράς προϊόντων πετρελαίου τύπου
MR είναι η νέα επενδυτική τάση των Ελλήνων πλοιοκτητών, εν μέσω ενός γερασμένου υφιστάμενου στόλου και θετικών προοπτικών σε επίπεδο ναύλων.

Μόλις χθες, το νοτιοκορεάτικο ναυπηγείο HD Korea Shipbuilding & Offshore Engineering ανακοίνωσε μια νέα παραγγελία για δύο MR tankers, με συνολικό κόστος 108 εκατ. δολαρίων και εκτιμώμενο χρόνο παράδοσης έως τον Μάρτιο του 2027.

Ναυλομεσιτικές πηγές αναφέρουν πως πίσω από το εν λόγω συμβόλαιο βρίσκεται η Brave Maritime, συμφερόντων της οικογένειας Βαφειά.

Ο Όμιλος Βαφειά εστίαζε, τα τελευταία χρόνια, κυρίως σε ναυπηγήσεις gas carriers και αγορές μεταχειρισμένων bulk carriers. «Μετά από κάποιες παραγγελίες που βάλαμε σε υγραεριοφόρα, είδαμε ότι το κόστος ναυπήγησης έχει πλέον ανέβει πολύ και οι χρόνοι παράδοσης έχουν διευρυνθεί αρκετά», είχε πει στο συνέδριο που διοργάνωσε η «Ν» τον περασμένο Μάιο. Ωστόσο, τώρα επέστρεψε στα ναυπηγεία και για παραγγελίες product tankers.

Την ίδια ώρα, η Laskaridis Maritime, συμφερόντων της οικογένειας Θανάση Λασκαρίδη, στράφηκε στην Κίνα και στο ναυπηγείο Penglai Zhongbai Jinglu για τη ναυπήγηση πέντε MR2 tankers, επεκτείνοντας περαιτέρω το διευρυμένο ναυπηγικό πρόγραμμα που υλοποιεί τα τελευταία χρόνια.

Παρότι το τίμημα κατασκευής κάθε πλοίου παραμένει άγνωστο, οι πρόσφατες παραγγελίες που τοποθετήθηκαν στην Κίνα για MR2 tankers υποδεικνύουν ότι η τιμή για μία μονάδα ανέρχεται περίπου στα 45 εκατ. δολάρια. Η παράδοση των δύο πλοίων θα έχει ολοκληρωθεί έως το πρώτο μισό του 2027.

Πέραν αυτών των πέντε δεξαμενόπλοιων, η Laskaridis Maritime «τρέχει» ναυπηγικό πρόγραμμα για ένα ακόμη tanker τύπου LR2 στο κινεζικό Yangzijiang Shipbuilding, ενώ έχει υπό παραγγελία και αρκετά bulk carriers.

Μία ακόμη ελληνική ναυτιλιακή που φέρεται να υπέγραψε εσχάτως deals για MR2 tankers είναι η Monte Nero Maritime.

Εγχώρια ναυλομεσιτικά reports υποδεικνύουν ότι η εταιρεία συμφώνησε με το κινεζικό ναυπηγείο Shandong Huanghai για την κατασκευή τεσσάρων πλοίων, με ορίζοντα παράδοσης έως το 2027.

Σε ναυπηγήσεις MR tankers προχώρησαν, τον τελευταίο μήνα, η Evalend Shipping, του Κρίτωνα Λεντούδη, η Horizon Tankers, συμφερόντων Αντώνη Κομνηνού, και η Chios Navigation, συμφερόντων της οικογένειας Καρούση.

Γερασμένος στόλος

Όλες αυτές οι επενδύσεις έρχονται εν μέσω αυξανόμενης ηλικίας του στόλου των MR tankers, όπως φανερώνει νέα έρευνα του ναυλομεσιτικού οίκου Gibson Shipbrokers.

Τα MRs γερνούν γρήγορα, με τα πλοία 15-19 ετών να αντιστοιχούν στο 30% του υφιστάμενου στόλου, επισημαίνουν χαρακτηριστικά οι αναλυτές. «Αυτό εγείρει την ανησυχία ότι ένας σημαντικός αριθμός δεξαμενόπλοιων θα υπερβεί σύντομα τα 20 χρόνια ζωής, περιορίζοντας τις εμπορικές δυνατότητές τους σε περιοχές που λειτουργούν συνήθως», αναφέρει η Gibsons.

Επίσης, περίπου το 13% των πλοίων που ταξιδεύουν σήμερα στις θάλασσες είναι 20 ετών και άνω και πολλά από αυτά βρίσκουν απασχόληση εκτός συμβατικής αγοράς, στον απόηχο γεωπολιτικών εξελίξεων.

Περίπου 181 MR tankers εξυπηρετούν αποκλειστικά, με βάση τα στοιχεία της Gibsons, το εμπόριο του Ιράν, της Βενεζουέλας και της Ρωσίας.

Η απουσία των εν λόγω πλοίων από τις mainstream ρότες είναι αισθητή και υποστηρικτική για τα ναύλα.

Κι ενώ ο στόλος μεγαλώνει -ηλικιακά-, η ναυπηγική δραστηριότητα σημειώνει έντονη ανάπτυξη.

Η Gibsons μέτρησε παραγγελίες για 114 πλοία, το 2023, και άλλα 71 φέτος, ήδη πάνω από το μισό των περυσινών συμβολαίων. Κατά συνέπεια, το orderbook αντιστοιχεί πλέον στο 13% του εν ενεργεία στόλου.

Αυτές οι επενδύσεις κινητοποιούνται και από την άνοδο των ναύλων. «Ο συνδυασμός ενισχυμένης ζήτησης και σφιχτής προσφοράς υποστηρίζει τη σταθερή δυναμική της αγοράς», επισημαίνει η Gibsons.

Μέχρι τώρα, στο έτος, τα μέσα ναύλα στη spot παγκοσμίως για MR πλοία (non-eco) ανέρχονται σε 35.000 δολάρια την ημέρα, όταν το αντίστοιχο νούμερο της δεκαετίας 2010-2019 ήταν 13.500 δολάρια ημερησίως.