Οι τιμές του πετρελαίου υποχωρούν σήμερα, με το Brent να διαπραγματεύεται κοντά στα 84 δολάρια το βαρέλι και το αμερικανικό αργό λίγο πάνω από τα 80. Οι τιμές απέχουν αρκετά πλέον από τα «υψηλά» έτους των 90 δολαρίων και φαίνεται να πλησιάζει « μια στιγμή κινδύνου», όπως λένε παράγοντες της αγοράς ενέργειας. Αυτό δείχνουν τουλάχιστον οι ναύλοι-το κόστος μεταφοράς -που αποτελούν έναν σημαντικό δείκτη της ζήτησης πετρελαίου και ως εκ τούτου της τιμής του μαύρου χρυσού.
Το κόστος μεταφοράς πετρελαίου κατά μήκος βασικών διαδρομών προς την Ασία μειώνεται απότομα, αποκαλύπτει το Bloomberg . «Τα υπερδεξαμενόπλοια φαίνεται να πραγματοποιούν λιγότερα και πιο σύντομα ταξίδια καθώς η ζήτηση στην Κίνα εξασθενεί», εξηγούν οι ίδιες πηγές και προσθέτουν: «Με αυτόν τον τρόπο, οι ναύλοι θα μπορούσαν να φέρουν στο φως δύο στενά συνδεδεμένους κινδύνους : μια χαμηλότερη ζήτηση για αργό πετρέλαιο που ασκεί καθοδική πίεση στις τιμές και ένα πρόβλημα στην οικονομία που προέρχεται από την Κίνα, καθώς διαφαίνεται μια αδυναμία του Πεκίνου να τονώσει την κατανάλωση με τα μέτρα που έχουν ληφθεί μέχρι τώρα. «Οι ναύλοι βρίσκονται σε ελεύθερη πτώση στην Ασία , γεγονός που αποκαλύπτει ορισμένες αδυναμίες στην ήπειρο, αλλά κυρίως στην πιο σημαντική χώρα για την τιμή του αργού πετρελαίου: την Κίνα», τονίζουν.
«Οι ναύλοι για ένα Very Large Crude Carrier (VLCC) από τις Ηνωμένες Πολιτείες προς την ασιατική αγορά μειώθηκαν περισσότερο από 20% από τα τέλη Μαΐου , ενώ οι ίδιοι ναύλοι στη γραμμή Μέση Ανατολή-Κίνας μειώθηκαν κατά 57% το ίδιο περίοδο», σύμφωνα με την Baltic Exchange.
Σύμφωνα με το Bloomberg, «η μείωση αυτή μπορεί επίσης να είναι μια σημαντική προειδοποίηση για την αγορά αργού πετρελαίου, καθώς σηματοδοτεί ασθενέστερη κατανάλωση στην Κίνα, τον μεγαλύτερο εισαγωγέα πετρελαίου στον κόσμο».
Το φθηνότερο κόστος μεταφοράς για το πετρέλαιο –το πιο σημαντικό εμπόρευμα στον κόσμο- αποτελεί πρόκληση για τους ιδιοκτήτες των δεξαμενόπλοιων, οι οποίοι έχουν ήδη αναγκαστεί φέτος να αντιμετωπίσουν τις συνέπειες των επιθέσεων των Χούθι στην Ερυθρά και αναγκάστηκαν να προβούν σε σημαντικές αλλαγές στα δρομολόγια μεταφοράς πετρελαίου στον κόσμο
Από την άλλη, σε σύγκριση με την έλλειψη τάνκερ κατά τη διάρκεια και μετά της πανδημίας, οι παραδόσεις νεότευκτων υπερδεξαμενόπλοιων αυξήθηκαν σημαντικά τα τελευταία δύο χρόνια ,όπως αναφέρει η Vortexa. Σε μια αγορά όπου η προσφορά αυξάνεται ενώ η ζήτηση παραμένει η ίδια, οι τιμές συνήθως πέφτουν έως ότου η προσφορά και η ζήτηση βρουν ένα νέο σημείο ισορροπίας.
Ο ρόλος της Κίνας
«Οι ναύλοι στα υπερ-δεξαμενόπλοια δέχθηκαν τεράστια πίεση τους τελευταίους μήνες λόγω των ανεπαρκών εισαγωγών αργού πετρελαίου από τη Βορειοανατολική Ασία, ιδιαίτερα την Κίνα», λέει η Σερένα Χουάνγκ , ανώτερη αναλύτρια για την Ασία στη Vortexa.
Κάθε υπερ-δεξαμενόπλοιο πλοίο αυτού του τύπου μπορεί να μεταφέρει συνολικό φορτίο περίπου 2 εκατομμυρίων βαρελιών αργού πετρελαίου
Η οικονομία της Κίνας έχει σταθεροποιηθεί τους τελευταίους μήνες ,καθώς το ΑΕΠ καταγράφει ετήσια αύξηση περίπου 5%. Το πρώτο εξάμηνο του έτους, το Πεκίνο αγόρασε μεγάλες ποσότητες πετρελαίου, πιθανότατα προετοιμαζόμενο για πιθανές διαταραχές στις αλυσίδες εφοδιασμού ή πολεμικές συγκρούσεις.
Διαθέτοντας πλέον υψηλά αποθέματα πετρελαίου, το Πεκίνο έχει βάλει πλέον «φρένο» στις αγορές, λόγω και της μεγαλύτερης καθυστέρησης στην επαναλειτουργία ορισμένων διυλιστηρίων που υπόκεινται σε εποχιακή συντήρηση.
Η δέσμευση επίσης του Πεκίνου για τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας και τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα θα μπορούσε να αρχίσει να βαραίνει τις αγορές αργού πετρελαίου του «ασιατικού γίγαντα».
Αντανακλώντας αυτές τις αλλαγές, ο αριθμός των υπερδεξαμενόπλοιων που κατευθύνονται προς την Κίνα έχει πέσει στο χαμηλότερο επίπεδο εδώ και σχεδόν δύο χρόνια . Σε παγκόσμιο επίπεδο, τα supertanker πραγματοποιούν επίσης λιγότερα ταξίδια μεγάλων αποστάσεων σήμερα, με τα δρομολόγια από τις Ηνωμένες Πολιτείες και τη Βραζιλία προς την Ασία να μειώνονται κατά 10% και 52% αντίστοιχα, σύμφωνα με την εταιρεία πληροφοριών Kpler. Επιπλέον, τα φορτία που αποστέλλονται από τη Σαουδική Αραβία στην Αμερική μειώθηκαν τον περασμένο μήνα στο χαμηλότερο επίπεδο από το 2015. «Όλα αυτά έχουν τις συνέπειές τους στη ναυτιλιακή βιομηχανία» εξηγούν παράγοντες της αγοράς.