H απροθυμία των πλοιοκτητών να απαλλαγούν από τη γερασμένη χωρητικότητα λόγω των ισχυρών ναυτιλιακών αγορών, αλλά και οι εμπόλεμες διαταραχές εναντίον της Διεθνούς Ναυτιλίας στην Ερυθρά Θάλασσα περιορίζουν σημαντικά τις ροές ανακύκλωσης πλοίων.
Σύμφωνα με τα στοιχεία της Lloyd’s List Intelligence, ο όγκος ανακύκλωσης σε όρους ακαθάριστης χωρητικότητας το πρώτο εξάμηνο του 2024 ήταν μειωμένος κατά 28% σε ετήσια βάση, ενώ το 2023 σημειώθηκαν τα χαμηλότερα επίπεδα από το 2005.
Συνολικά 164 πλοία έφτασαν στα κέντρα ανακύκλωσης το πρώτο εξάμηνο του 2024 με συνολική ολική χωρητικότητα 2,6 εκατ. κόρων.
Αυτό συγκρίνεται με τα 3,6 εκατ. κόρους που παρείχαν 182 πλοία που έφτασαν στα κέντρα ανακύκλωσης πλοίων την αντίστοιχη περίοδο του 2023.
Μόνο δύο φορτηγά πλοία αναφέρθηκαν ως πωληθέντα προς ανακύκλωση την περασμένη εβδομάδα.
Πρόκειται για το κινεζικής ιδιοκτησίας containership Far East Grace χωρητικότητας 525 TEUs, που σύμφωνα με πληροφορίες πωλήθηκε από τον αγοραστή Wirana Shipping σε εταιρεία ανακύκλωσης με έδρα το Πακιστάν έναντι 515 δολαρίων ανά τόνο ελαφρού εκτοπίσματος.
Και οι Κινέζοι πλοιοκτήτες φέρεται ότι έχουν πουλήσει το πλοίο μεταφοράς χύδην φορτίου 48.000 dwt handysize Kmax Pro σε λιμάνι της Μαλαισίας χωρίς να έχει αναφερθεί τιμή πώλησης.
Γενικό φορτίο
Σύμφωνα με τα στοιχεία της Lloyd’s List Intelligence, η ανακύκλωση κατά το πρώτο εξάμηνο του 2024 πραγματοποιήθηκε με πρωταγωνιστή τον τομέα του γενικού φορτίου με 47 πλοία που ανακυκλώθηκαν.
Ακολούθησαν τα containerships με 34 πλοία και ο τομέας των bulk carriers με 29 πλοία που ανακυκλώθηκαν.
Μόλις 13 δεξαμενόπλοια έχουν ανακυκλωθεί μέχρι στιγμής φέτος. Με εξαίρεση ένα δεξαμενόπλοιο suezmax, ένα aframax και ένα δεξαμενόπλοιο προϊόντων handysize, όλες οι πωλήσεις ανακύκλωσης δεξαμενόπλοιων αφορούσαν πλοία χωρητικότητας κάτω των 20.000 dwt. Κανένα δεξαμενόπλοιο δεν έχει φθάσει στα κέντρα ανακύκλωσης από τον Μάιο.
Περίπου το 51% των πλοίων, βάσει ολικής χωρητικότητας, πήγαν στις παραλίες ανακύκλωσης του Μπαγκλαντές κατά το πρώτο εξάμηνο του έτους.
Οι υψηλότερες τιμές, σε σύγκριση με την Ινδία και το Πακιστάν, που προσφέρθηκαν εκεί προσέλκυσαν το 67% της χωρητικότητας τον Ιούνιο.
Η αγορά του σκραπ
Η Wirana Shipping, ένας από τους μεγαλύτερους αγοραστές πλοίων προς κατεδάφιση με μετρητά, με έδρα την Ινδία, αναφέρει ότι η ζήτηση για ανακυκλωμένο χάλυβα από τις χαλυβουργίες έχει μειωθεί, με τις τοπικές τιμές του σκραπ να διαμορφώνονται στα 5 δολάρια ο τόνος την τελευταία εβδομάδα.
Η Wirana Shipping σημειώνει ότι, παρά την ύφεση της τοπικής αγοράς χάλυβα, οι τιμές που προσφέρουν οι εταιρείες ανακύκλωσης πλοίων έχουν υποστεί μικρή μείωση λόγω της αργής προσφοράς υποψηφίων προς ανακύκλωση πλοίων.
Η GMS, ένας παγκόσμιος αγοραστής πλοίων και υπεράκτιων σκαφών προς ανακύκλωση με μετρητά, υποστηρίζει ότι αυτό το καλοκαίρι είναι μια ευκαιρία για τους ανακυκλωτές της ινδικής υποηπείρου να απορροφήσουν τους όγκους των πλοίων που παραδόθηκαν τις τελευταίες εβδομάδες και να προσφέρουν ακόμη και πάνω από τα επίπεδα της αγοράς για να αντιμετωπίσουν τις λειτουργικές απώλειες, εάν παραστεί ανάγκη.
Πάντως, στελέχη της αγοράς ανακύκλωσης αναφέρουν ότι εάν δεν υπάρξει ομαλοποίηση της διαδρομής της Διώρυγας του Σουέζ, με τερματισμό των εκτροπών των πλοίων μέσω του Ακρωτηρίου της Καλής Ελπίδας, που αποτελεί τον κύριο παράγοντα που ωθεί προς τα πάνω τις τιμές των ναύλων στους βασικούς τομείς της ναυτιλίας, το τρέχον έτος θα έχει τις λιγότερες διαλύσεις πλοίων εδώ και 19 χρόνια.