Το επόμενο βήμα στην πράσινη μετάβαση της ναυτιλίας κάνει η Naftomar Shipping and Trading. Η εταιρεία, που έχει έδρα στην Αθήνα, στοχεύει και στις μηχανές πλοίων της επόμενης γενιάς.
Η ναυτιλιακή εταιρεία συμφερόντων της οικογένειας Ζέιν έχει συμφωνήσει για την κατασκευή τεσσάρων μεγάλων πλοίων μεταφοράς αμμωνίας (VLAC) στο νοτιοκορεάτικο ναυπηγείο Hanwha Ocean.
Όπως έχει αναφέρει η Hanwha, κάθε πλοίο θα μπορεί να μεταφέρει 93.000 κυβικά μέτρα αμμωνίας.
Ειδικότερα, η Naftomar επιδιώκει να είναι πρωτοπόρος στον χώρο της πράσινης αμμωνίας, καθώς αρχίζουν να αναπτύσσονται νέες αλυσίδες εφοδιασμού και αξίας για καύσιμα χαμηλών εκπομπών άνθρακα.
Για τον σκοπό αυτό μαζί με τα ναυπηγεία Hanwha Ocean και τον Bureau Veritas συνεργάζονται στον σχεδιασμό των Very Large Ammonia Carrier.
Η συνεργασία γίνεται για να διασφαλιστεί ότι ένας σύγχρονος σχεδιασμός VLAC, που θα συμμετέχει στο εμπόριο πράσινης αμμωνίας, μπορεί να κατασκευαστεί με ασφάλεια για να λειτουργεί τόσο με υγραέριο όσο και με αμμωνία ως καύσιμο.
Το έργο θα χρησιμοποιήσει τους ισχύοντες κανόνες του Bureau Veritas για την αμμωνία NR 671 ως καύσιμο για να συμβάλει στη διασφάλιση της ασφάλειας.
Ο σχεδιασμός συγκεκριμένα θα περιλαμβάνει: το σύστημα τροφοδοσίας καυσίμου αμμωνίας, την ανίχνευση διαρροών, τον περιορισμό καυσίμου αμμωνίας, τον δεξαμενισμό (bunkering) αμμωνίας, συμπεριλαμβανομένων των εργαστηρίων αναγνώρισης κινδύνων (HAZID).
Ο Βασίλειος Δημουλάς, διευθυντής Τεχνολογίας και Καινοτομίας του Bureau Veritas, δήλωσε ότι «πρόκειται για ένα σημαντικό έργο – συνεργασία για τη ναυτιλιακή εταιρεία και το ναυπηγείο για την παροχή μιας ασφαλούς οδού που θα επιτρέψει σε ένα πλοίο που έχει σχεδιαστεί για να μεταφέρει αμμωνία, να λειτουργεί με αμμωνία ως καύσιμο.
Οι προκλήσεις είναι συγκεκριμένες για την αμμωνία, αλλά η διαδικασία μιας προσέγγισης βασισμένη στην εκτίμηση κινδύνου και οι εναλλακτικές έννοιες σχεδιασμού είναι αυτές που έχουν αποδειχθεί στην πράξη μέσω των δεκαετιών ανάπτυξης συστημάτων στο θαλάσσιο εμπόριο του LNG και του LNG ως καυσίμου.
Αλλά, πρέπει να τονίσουμε, οι προκλήσεις της αμμωνίας είναι πολύ διαφορετικές από αυτές του LNG».
Η χρήση των κανόνων αμμωνίας του Bureau Veritas θεωρείται κρίσιμη, δεδομένου ότι οι διεθνείς κανονιστικές απαιτήσεις για την αμμωνία ως καύσιμο είναι ακόμη υπό ανάπτυξη.
Η παραγγελία
Στα τέλη του 2023 η Naftomar υπέγραψε συμφωνία αξίας σχεδόν 500 εκατ. δολαρίων για την κατασκευή τεσσάρων μεγάλων πλοίων μεταφοράς αμμωνίας (VLAC) στο νοτιοκορεάτικο ναυπηγείο Hanwha Ocean.
Κάθε πλοίο θα μπορεί να μεταφέρει 93.000 κυβικά μέτρα αμμωνίας, κάτι που σημαίνει πως θα είναι τα μεγαλύτερα ammonia carriers στον κόσμο.
Τα τέσσερα βαπόρια θα παραδοθούν στην εταιρεία σταδιακά από το 2026 μέχρι το πρώτο εξάμηνο του 2027.
Τα VLACs, τα οποία θα μπορούν να χρησιμοποιούν την αμμωνία ως καύσιμο μετά από μετατροπές στη μηχανή, θα είναι, παράλληλα, εξοπλισμένα με πρόσθετες φιλικές προς το περιβάλλον τεχνολογίες εξοικονόμησης καυσίμου και «έξυπνων» λειτουργιών.
«Με αυτήν την παραγγελία, αναγνωρίζεται ξανά η φιλική προς το περιβάλλον ναυτιλιακή τεχνολογία της Hanwha Ocean. Θα χτίσουμε υψηλής ποιότητας πλοία που μπορούν να ηγηθούν σε επίπεδο οικολογίας και ψηφιοποίησης» ανέφερε το νοτιοκορεατικό ναυπηγείο.
Παράδοση 50 χρόνων
H Naftomar, συμφερόντων της οικογένειας Zein του Λιβάνου, έχει 50 χρόνια παράδοσης στη ναυτιλία, ενώ έχει εγκατασταθεί στην Ελλάδα από το 1991. Διαχειρίζεται κυρίως έναν στόλο από 27 LPG carriers, καθώς και πέντε δεξαμενόπλοια.
Επισημαίνεται ότι τους τελευταίους μήνες πολλές ελληνικές ναυτιλιακές εταιρείες έχουν προχωρήσει σε παραγγελίες πλοίων τύπου VLAC που μπορούν να μεταφέρουν φορτία αμμωνίας, άνω των 85.000 κ.μ.