Συνολικά 130 μαθητές και μαθήτριες Ναυτικών Λυκείων συμμετείχαν σε μια σειρά σεμιναρίων και εργαστηρίων για τον ωκεανό, το κλίμα και τη γαλάζια οικονομία με στόχο τη διαμόρφωση θαλάσσιας και κλιματικής συνείδησης στο πλαίσιο του προγράμματος ‘Nauticinblu’, ενισχύοντας την κατανόηση της πολύπλοκης σχέσης μεταξύ οικονομικής ανάπτυξης, επιπτώσεων στη βιοποικιλότητα και της αναγκαίας μετάβασης σε βιώσιμες πρακτικές.
Το Nauticinblu περιλαμβάνει Ναυτικά Ινστιτούτα στην Ιταλία, την Ελλάδα, την Πορτογαλία και την Ισπανία και πραγματοποιείται από τον ιταλικό μη κερδοσκοπικό περιβαλλοντικό οργανισμό Marevivo, με την υποστήριξη του MSC Foundation του ομίλου MSC. Στην Ελλάδα, υλοποιείται από την Ελληνική Ένωση Προστασίας Θαλάσσιου Περιβάλλοντος – HELMEPA, αναδεικνύοντας την ισχύ αυτής της συνεργασίας στην προώθηση της περιβαλλοντικής εκπαίδευσης και της βιωσιμότητας στη ναυτιλία.
Συγκεκριμένα στη χώρα μας, 100 μαθητές/τριες από το 1ο ΕΠΑ.Λ. Κερατσινίου Αττικής και 30 μαθητές/τριες από τo Πρότυπο ΕΠΑ.Λ. «Τσάκος Ελληνικά Εκπαιδευτήρια Ναυτικών Σπουδών – TEENS» στη Χίο συμμετείχαν σε δραστηριότητες εντός και εκτός τάξης, καλύπτοντας σημαντικά θέματα σχετικά με τη θάλασσα, με έμπειρους εισηγητές, βιωματικά εργαστήρια και καθαρισμούς παραλιών.
Στο 1ο Επαγγελματικό Λύκειο Κερατσινίου Αττικής, οι μαθητές παρακολούθησαν ένα ολοκληρωμένο πενθήμερο πρόγραμμα, το οποίο περιελάμβανε εισαγωγή στο πρόγραμμα, συζητήσεις για τη θαλάσσια ρύπανση και τις ευκαιρίες απασχόλησης στη γαλάζια οικονομία, καθαρισμό της παραλίας Νεράκι στη Νέα Πέραμο με άσκηση παρακολούθησης θαλάσσιων απορριμμάτων, συνεδρία καθοδήγησης (mentoring session) με ειδικό σε θέματα ναυτιλίας και επίσκεψη στην εταιρεία-μέλος, Hellenic Environmental Center (HEC), για μια παρουσίαση στη διαχείριση αποβλήτων. Το πρόγραμμα ολοκληρώθηκε με άσκηση design thinking που επικεντρώθηκε στη μετατροπή των αποβλήτων σε χρήσιμα υλικά, τονίζοντας τις αρχές της κυκλικής οικονομίας.
Αντίστοιχα, η HELMEPA επισκέφθηκε το βραβευμένο Ναυτικό Λύκειο TEENS στη Χίο, το πρώτο μη κερδοσκοπικό πρότυπο Ναυτικό Λύκειο, όπου οι μαθητές/τριες συμμετείχαν σε μια σειρά δραστηριοτήτων επί πέντε ημέρες. Το πρόγραμμα ξεκίνησε με μια εισαγωγική παρουσίαση και συνεχίστηκε με διαλέξεις για τους ωκεανούς και τη θαλάσσια ρύπανση. Οι μαθητές συμμετείχαν σε καθαρισμό της παραλίας του Καρφά, καταγράφοντας τα απορρίμματα σε πραγματικό χρόνο, και παρακολούθησαν συνεδρίες καθοδήγησης (mentoring sessions) σχετικά με ευκαιρίες σταδιοδρομίας στη ναυτιλία και τις θαλάσσιες επιστήμες. Ξεχωριστό μέρος του προγράμματος ήταν η έρευνα των μαθητών για τις τοπικές αντιλήψεις σχετικά με την κλιματική αλλαγή, σε συνεργασία με την πρωτοποριακή ανθρωποκεντρική πρωτοβουλία “Chios Climate Chance” που υλοποιεί η HELMEPA στο νησί. Στην τελική εκδήλωση, οι μαθητές δημιούργησαν ένα συλλογικό έργο τέχνης εμπνευσμένο από την έκθεση ONLY ONE, το οποίο εκτίθεται τώρα στους χώρους του σχολείου.
Όπως δήλωσε η Σεμίραμις Παληού, πρόεδρος HELMEPA και INTERMEPA, «το Nauticinblu ευθυγραμμίζεται απόλυτα με την αποστολή της HELMEPA, προωθώντας την κατανόηση του ζωτικού ρόλου του ωκεανού μέσω της ενδυνάμωσης των μαθητών και των καθηγητών των Ναυτικών Ινστιτούτων. Αυτή η συνεργασία αποτελεί μια πολύτιμη ευκαιρία να καταγράψουμε αντίκτυπο και να εμπνεύσουμε τους μελλοντικούς επαγγελματίες της θάλασσας, προσφέροντας μια διαδραστική μαθησιακή εμπειρία που παρακινεί και δεσμεύει» πρόσθεσε.
Από την πλευρά του, ο Ιωάννης Κόκκας, Διευθυντής TEENS, σημείωσε πως «οι μαθητές και καθηγητές που συμμετείχαν στο Πρόγραμμα είναι ενθουσιασμένοι, αποκόμισαν πολύτιμες γνώσεις και τους άρεσε ιδιατέρως ο συνδυασμός δράσεων εντός και εκτός τάξης. Οι καθηγητές επεσήμαναν την καινοτομία του Προγράμματος και τη σημασία της εισαγωγής και ενίσχυσης της περιβαλλοντικής εκπαίδευσης στα Ναυτικά Λύκεια. Μας χαροποίησε ιδιαίτερα η δυνατότητα να συμμετάσχουμε σε αυτό το εκπαιδευτικό πρόγραμμα και ευελπιστούμε στη συνέχισή του».
«Με μεγάλη χαρά λάβαμε τα αφίσες της ONLY ONE Exhibition και υλοποιήσαμε μια εξειδικευμένη συνεδρία με τους μαθητές. Η Έκθεση τους βοήθησε να εξοικειωθούν με την αγγλική ορολογία σχετικά με τις προκλήσεις που αντιμετωπίζει το θαλάσσιο περιβάλλον και την έννοια της κυκλικής οικονομίας και της οικολογικής μετάβασης. Τους έδωσε ένα ερέθισμα να αναζητήσουν περαιτέρω σε βιβλιογραφικές πηγές, σε παγκόσμιο επίπεδο, και να αποκτήσουν μια πιο ολοκληρωμένη άποψη για αυτά τα ζητήματα και εκτός ελληνικών συνόρων» επισήμανε η Λουκία Βασιλάκη, Καθηγήτρια Αγγλικών TEENS.