Skip to main content

Καύσωνες – επιταχυντές για τους ναύλους

Οι υψηλότερες από τις κανονικές καλοκαιρινές θερμοκρασίες στην Ιαπωνία ενδέχεται να παράσχουν κάποια στήριξη στην αγορά.

LNG carriers: Στα υψηλότερα επίπεδα από τα μέσα Ιανουαρίου σκαρφάλωσαν οι τιμές τον Ιούνιο

Στα υψηλότερα επίπεδα από τα μέσα Ιανουαρίου και μετά βρίσκονται οι ναύλοι των LNG carriers στη spot αγορά.

Για παράδειγμα, για ένα LNG carrier 174.000 κ.μ. o ναύλος έχει φτάσει τα 63.000 δολάρια την ημέρα μέσα στον Ιούνιο, αυξημένος κατά 24,2% σε σχέση με τον Μάιο. Κατά τη διάρκεια του 2024, οι ναύλοι ήταν σταθερά κάτω από τα 60.000 δολάρια την ημέρα.

Αιτία της θετικής πορείας, σύμφωνα με τον διευθυντή research της Intermodal Γιάννη Παργανά, είναι οι καύσωνες στη Νότια και Νοτιοανατολική Ασία, οι οποίοι ενίσχυσαν την αναζήτηση για spot φορτία, προκειμένου να ικανοποιηθεί η αυξανόμενη ζήτηση για κλιματισμό.

Πάντως, παρά την ανοδική πορεία σε σχέση με τους προηγούμενους μήνες του 2024, ο μέσος ναύλος του φετινού Ιουνίου είναι κατά 21,7% χαμηλότερος σε σχέση με τον αντίστοιχο μήνα του 2023. Οι τιμές χρονοναύλωσης ενός έτους (TC) για τα πλοία 175.000 κ.μ. σημείωσαν επίσης αύξηση σε σχέση με τον προηγούμενο μήνα, αν και σε μικρότερο βαθμό, με μέσο όρο τα 84.000 δολάρια ανά ημέρα, ποσό αυξημένο κατά 4.000 δολάρια την ημέρα σε σχέση με τον προηγούμενο μήνα, αλλά 50% χαμηλότερα από τον αντίστοιχο περσινό μέσο όρο.

Όσον αφορά τις προοπτικές της αγοράς, αναμένεται ότι η έναρξη της εποχής των μουσώνων θα μειώσει τη ζήτηση στη Νότια Ασία, συνδυαστικά με τη χαμηλότερη κινεζική ζήτηση, λόγω των υψηλών τιμών και της αυξημένης παραγωγής υδροηλεκτρικής ενέργειας. Αντίθετα, οι υψηλότερες από τις κανονικές καλοκαιρινές θερμοκρασίες στην Ιαπωνία ενδέχεται να παράσχουν κάποια στήριξη στην αγορά.

Nαυπηγήσεις

Στον τομέα των νέων ναυπηγήσεων, η κίνηση στην αγορά μέσα στον Ιούνιο είναι μηδενική, σε συνέχεια του Μαΐου που είχε επίσης μόλις δύο παραγγελίες. Παρά τη συγκρατημένη δραστηριότητα παραγγελιών κατά τους δύο τελευταίους μήνες, συνολικά 58 πλοία LNG έχουν παραγγελθεί το 2024, σηματοδοτώντας τη δεύτερη υψηλότερη δραστηριότητα συμβάσεων (Ιανουάριος – Ιούνιος) μετά τα επίπεδα ρεκόρ που παρατηρήθηκαν το 2022, όπου καταγράφηκαν όμως τριπλάσιες συμφωνίες, συνολικά 183.

Παράλληλα, νεότευκτα LNG carriers εισέρχονται σταδιακά στην αγορά. Δύο επιπλέον πλοία 174.000 κ.μ. παραδόθηκαν τον Ιούνιο, με αποτέλεσμα οι συνολικές παραδόσεις LNG το 2024 να έχουν φτάσει τις 26. Για τον επόμενο μήνα αναμένουμε την παράδοση επτά πλοίων και αν πραγματοποιηθούν όλες οι προβλεπόμενες παραδόσεις, θα παρακολουθήσουμε τις υψηλότερες ετήσιες παραδόσεις, που θα ανέρχονται συνολικά σε 73. Κατά συνέπεια, προβλέπεται αύξηση του στόλου κατά 9,5% έως το τέλος του 2024, με γνώμονα την αναλογία βιβλίου παραγγελιών προς στόλο 54,4%.

Οι τιμές των νεότευκτων μονάδων 174K κ.μ. παρέμειναν σταθερές στα περίπου 264 εκατ. δολάρια. Αντίστοιχα και στην αγορά μεταχειρισμένων πλοίων οι τιμές παρέμειναν αμετάβλητες σε σχέση με τον προηγούμενο μήνα και διαμορφώθηκαν σε περίπου 230 εκατ. δολάρια για πλοία ηλικίας 5 ετών, 160 εκατ. δολάρια για πλοία ηλικίας 10 ετών και 65 εκατ. δολάρια για πλοία ηλικίας 15 ετών.

Οι τιμές του LNG

Οι τιμές LNG στη βορειοδυτική Ευρώπη έχουν πέσει κάτω από τα επίπεδα συμβολαίων που κλείνουν για το πετρέλαιο, σύμφωνα με τα στοιχεία της S&P Global Commodity Insights. Η Platts εκτίμησε τον δείκτη LNG της βορειοδυτικής Ευρώπης για τον Αύγουστο στα 10,486 δολάρια/MMBtu την 1η Ιουλίου. Οι τιμές έχουν μειωθεί περίπου 3% μέσα σε μία εβδομάδα και σχεδόν 8% από τις αρχές του περασμένου μήνα. «Το πετρέλαιο είναι αρκετά ακριβό τώρα, οπότε μπορεί να αρχίσετε να βλέπετε περισσότερες εξαγωγές LNG αλγερινού αερίου που διοχετεύεται με αγωγούς στην Ιταλία και την Ισπανία κατά τους επόμενους δύο μήνες», δήλωσε ο David Lewis, αναλυτής LNG στην Commodity Insights.

Οι ασθενέστερες ευρωπαϊκές τιμές του ΥΦΑ θα μπορούσαν να δώσουν ώθηση στη δραστηριότητα spot, καθώς οι συμμετέχοντες με ευέλικτες προθεσμιακές ποσότητες ενδέχεται να αναβάλουν την παραλαβή φορτίων τους για τους χειμερινούς μήνες και να προσπαθήσουν να επωφεληθούν από τις φθηνότερες τιμές spot. Τον Ιούνιο του τρέχοντος έτους, η Ιταλία εισήγαγε καθαρά 1,67 δισ. κυβικά μέτρα φυσικού αερίου από την Αλγερία, μειωμένο κατά 21% σε σχέση με τον μέσο όρο του έτους και κατά 16% σε σχέση με τον προηγούμενο μήνα, σύμφωνα με τα στοιχεία της Commodity Insights.

Ομοίως, η Ισπανία έλαβε 727 εκατομμύρια κυβικά μέτρα από την Αλγερία τον Ιούνιο του τρέχοντος έτους, μειωμένο κατά 8% σε σχέση με τον προηγούμενο μήνα, αλλά αυξημένο κατά 60% σε σχέση με τον μέσο όρο της φετινής χρονιάς. Τέλος, όπως επισημαίνει η S&P, προς το παρόν στην Ασία καταγράφονται υγιή σήματα ζήτησης λόγω των προσδοκιών για καύσωνες αυτόν τον μήνα.