Σε τροχιά νέου ρεκόρ βρίσκονται φέτος οι ναυπηγήσεις των Ελλήνων εφοπλιστών, καθώς συνολικά 34 εταιρείες υπέγραψαν συμβόλαια για περισσότερα από 120 πλοία στη διάρκεια του α’ εξαμήνου.
Σημειώνεται ότι το 2023 οι ελληνικές παραγγελίες ανέβηκαν στο υψηλότερο επίπεδο από το 2013 σε όρους dwt, φτάνοντας, σύμφωνα με τον ναυλομεσιτικό Clarksons, τα 267 πλοία, συνολικής χωρητικότητας 26,6 εκατ. dwt.
Στο πρώτο μισό της περσινής χρονιάς οι «Greeks» είχαν τοποθετήσει παραγγελίες για περίπου 105 πλοία, με βάση στοιχεία που έχει συγκεντρώσει η «Ν» από ναυλομεσιτικές πηγές, ενώ τη φετινή περίοδο Ιανουαρίου – Ιουνίου οι Έλληνες τοποθέτησαν παραγγελίες για 121 πλοία όλων των τύπων, όπως αναφέρεται στην τελευταία μηνιαία έκθεση της ελληνικής ναυλομεσιτικής εταιρείας Xclusiv Shipbrokers. Εάν συνεχιστεί αυτός ο ρυθμός, τα συμβόλαια στο σύνολο της χρονιάς θα είναι περισσότερα από τα περσινά.
Ποιοι παραγγέλνουν
Ξεχωριστή έρευνα που εκπόνησε η «Ν», βασισμένη στους πλοιοκτήτες που παρήγγειλαν αυτά τα πλοία στο πρώτο μισό του 2024, φανερώνει ότι η πιο δραστήρια ήταν η Capital Maritime του Ευάγγελου Μαρινάκη με συμβόλαια για συνολικά 20 νεότευκτα. Ακολουθεί η Dynacom Tankers, συμφερόντων Γιώργου Προκοπίου, με παραγγελίες 12 πλοίων.
Ο εφοπλιστικός όμιλος του κ. Προκοπίου διενεργεί ένα από τα μεγαλύτερα ναυπηγικά προγράμματα σε παγκόσμια βάση, ενώ επέστρεψε και σε ναυπηγήσεις υπερ-δεξαμενόπλοιων (VLCCs) στη διάρκεια του 2023. Φέτος έχει στρέψει το ενδιαφέρον του κατά βάση σε suezmaxes και product tankers.
Την τριάδα ολοκληρώνει η Evalend Shipping του Κρίτωνα Λεντούδη, η οποία έχει υπογράψει συμφωνίες ναυπήγησης οκτώ πλοίων το τρέχον έτος, η πλειονότητα των οποίων είναι δεξαμενόπλοια μεταφοράς προϊόντων πετρελαίου.
Η Cape Shipping της οικογένειας Ανδριανόπουλου έχει υπογράψει deals για έξι νεότευκτα. Όλα θα είναι δεξαμενόπλοια και σηματοδοτούν την επιστροφή της εταιρείας στον κλάδο ύστερα από αρκετά χρόνια. Έναν σημαντικό αριθμό δεξαμενόπλοιων, ήτοι πέντε στον αριθμό, έχει παραγγείλει και η Atlas Maritime, συμφερόντων Λέοντα Πατίτσα, επεκτείνοντας το ναυπηγικό πρόγραμμα που υλοποιεί για tankers και πλοία μεταφοράς οχημάτων.
Είναι αξιοσημείωτο ότι σε παραγγελίες νεότευκτων επέστρεψαν φέτος έπειτα από χρόνια ο Όμιλος Target, συμφερόντων Αντώνη Κομνηνού (μέσω της Horizon Tankers), η Veritas Shipmanagement, η W Marine, συμφερόντων Γιάννη Σαραντίτη, και η Sea Hawk Maritime, με επικεφαλής τον Μιχάλη Κουρτέση. Παράλληλα, η έκθεση της Xclusiv Shipbrokers καταδεικνύει ότι από τα 121 πλοία που έχουν παραγγείλει φέτος οι ελληνικές ναυτιλιακές εταιρείες, η μεγάλη πλειονότητα, ήτοι 65, είναι δεξαμενόπλοια και ακολουθούν τα LNG/LPG carriers με συμβόλαια για 31 πλοία.
Παράλληλα, οι «Greeks» έχουν ολοκληρώσει συμφωνίες ναυπήγησης 20 bulk carriers και πέντε containerships. Τα ελληνικά συμβόλαια αντιστοιχούν στο 18,5% των παραγγελιών που έχουν τοποθετηθεί διεθνώς. Ανά κατηγορία πλοίου, το μερίδιο των «Greeks» στα bulk carriers ανέρχεται σε 10,4%, στα tankers σε 24,7%, στα containerships σε 8% και στα gas carriers σε 23%.
Η μελέτη της Xclusiv φανερώνει επίσης πως στην αγορά των bulkers οι Έλληνες εφοπλιστές προτιμούν κατά βάση τα kamsarmaxes, με συμβόλαια για 16 τέτοιου τύπου πλοία, ενώ στα tankers πρώτη επιλογή είναι τα suezmaxes, με παραγγελίες 18 πλοίων.
Η διεθνής δραστηριότητα
Σε παγκόσμιο επίπεδο, στη διάρκεια του α’ εξαμήνου του τρέχοντος έτους υπεγράφησαν συμβόλαια ναυπήγησης 652 πλοίων, αριθμός αυξημένος κατά σχεδόν 25% σε ετήσια βάση, με βάση την Xclusiv Shipbrokers. Αυτή η άνοδος οφείλεται στα tankers και τα gas carriers, καθώς οι επιδόσεις των bulkers και των containerships είναι χειρότερες εν συγκρίσει με πέρυσι. Συγκεκριμένα, η Xclusiv καταγράφει φέτος παραγγελίες για 192 bulk carriers, 263 tankers, 63 containerships και 134 gas carriers, έναντι 197, 168, 91 και 67 αντίστοιχα το περσινό α’ εξάμηνο.