Στις 26 Ιουνίου όπως έγραψε η «Ν», ο κ. Στυλιανίδης απέστειλε επιστολή προς την πρόεδρο της Επιτροπής Ανταγωνισμού, ζητώντας στενότερη συνεργασία ώστε να υπάρχει ταχύτερη και αποτελεσματικότερη αντιμετώπιση τυχόν περιστατικών καταχρηστικής συμπεριφοράς στην αγορά εκ μέρους ακτοπλοϊκών επιχειρήσεων, ενώ ήδη μία σχετική περίπτωση είναι προς εξέταση.
Σύμφωνα με στελέχη της ακτοπλοϊκής αγοράς, η τιμή ενός εισιτηρίου επηρεάζεται εκτός από τον ανταγωνισμό από τον τύπο του πλοίου, δηλαδή αν είναι ταχύπλοο ή συμβατικό, αλλά και από το μέγεθός του. Επίσης, η κάθε ακτοπλοϊκή εταιρεία είναι υποχρεωμένη να ενημερώνει το υπουργείο Ναυτιλίας μέσα σε 3 μέρες για τη μεταβολή αυτή, καθώς σε διαφορετική περίπτωση αντιμετωπίζει διοικητικές κυρώσεις και επιβολή προστίμου.
Σε 377 ελέγχους που πραγματοποιήθηκαν από 07/06/2024 έως και 16/06/2024 βεβαιώθηκαν 7 παραβάσεις για παράλειψη ενημέρωσης της αρμόδιας Αρχής σχετικά με μεταβολές των τιμών των εισιτηρίων.
Σημειώνεται ότι για το θέμα των τιμών στα ακτοπλοϊκά εισιτήρια έχει δημιουργηθεί Παρατηρητήριο Τιμών από το υπουργείο Ναυτιλίας που ελέγχει σε χρόνους (σχεδόν) real time όλα τα εκδιδόμενα εισιτήρια της ακτοπλοΐας, ενώ διαθέτει παράλληλα ιστορικό αρχείο.
Το Παρατηρητήριο βρίσκεται σήμερα σε πιλοτική λειτουργία και αναμένεται πολύ σύντομα να εκδίδει εβδομαδιαία, μηνιαία και ετήσια reports για επιλεγμένες γραμμές, τόσο για συμβατικά όσο και για τα ταχύπλοα σκάφη.
Οι διαφορές τιμών
Συγκρίνοντας τα στοιχεία της κίνησης του πολύ καλού Πάσχα του 2023 με το φετινό Πάσχα, η αύξηση της επιβατικής κίνησης από Πειραιά ήταν στο 17%, από τη Ραφήνα στο 27% και από το Λαύριο 25%.
Σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία των εκδιδομένων εισιτηρίων την περίοδο του Πάσχα, η μέση τιμή ενός εισιτηρίου οικονομικής θέσης Πειραιάς – Πάρος με συμβατικό πλοίο ήταν 41,56 ευρώ, δηλαδή μειωμένη κατά 4% σε σχέση με πέρυσι, ή Πειραιάς – Ρόδος στα 54,65 ευρώ, δηλαδή μειωμένη κατά 6,7% σε σχέση με πέρυσι.
Ναυτιλιακοί πράκτορες επισήμαναν στη «Ν» ότι το μεγαλύτερο πρόβλημα στις τιμές των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων εμφανίζεται στις μετακινήσεις με ταχύπλοα σκάφη και κυρίως στις ενδονησιωτικές συνδέσεις, αφού τα συγκεκριμένα πλοία, λόγω της αυξημένης ταχύτητας, έχουν και μεγαλύτερη κατανάλωση.
Για παράδειγμα, στη γραμμή Πειραιάς-Μύκονος, ενώ με το συμβατικό πλοίο η μέση τιμή του εισιτηρίου ήταν μειωμένη κατά 5,25%, η μέση τιμή του εισιτηρίου με ταχύπλοο σκάφος έχει αυξηθεί κατά 11,76%.
Επίσης, στη γραμμή Νάξος-Πάρος, ενώ με το συμβατικό πλοίο η μέση τιμή του εισιτηρίου είναι μειωμένη κατά 3,63%, η μέση τιμή του εισιτηρίου με ταχύπλοο σκάφος έχει αυξηθεί κατά 32,80%.
Όπως αναφέρουν στελέχη της ακτοπλοϊκής αγοράς, το κόστος καυσίμου είναι το πιο σημαντικό στοιχείο στη διαμόρφωση της τιμής του εισιτηρίου. Λόγω του πολέμου στην Ουκρανία (Φεβρουάριος του 2022) η τιμή του καυσίμου αυξήθηκε (οι αυξήσεις ήταν 15% περίπου). Εκτός του καυσίμου σημειώνεται πως και στο κόστος διαμόρφωσης του εισιτηρίου συνυπολογίζονται το μισθολογικό κόστος και το επισκευαστικό.
Το σύστημα εμπορίας ρύπων ανεβάζει τις τιμές για Κρήτη
Αναφορικά με τα συμβατικά πλοία, η μοναδική αύξηση που έχει ήδη ανακοινωθεί είναι στις γραμμές της Κρήτης, λόγω εφαρμογής του συστήματος εμπορίας ρύπων της Ε.Ε. Η συγκεκριμένη αύξηση είναι στις 2,7%, δηλαδή 1 ευρώ στην οικονομική θέση.
Επισημαίνεται ότι το μέτρο για την εφαρμογή του ΣΕΔΕ σχετικά με την ακτοπλοΐα αφορά μόνο πλοία κατηγορίας Α, χωρητικότητας 5.000 κόρων και άνω, που δραστηριοποιούνται στις διεθνείς γραμμές αλλά και σε νησιά με περισσότερους από 200.000 κατοίκους.