Συνεχίζεται το επενδυτικό ράλι από τις ελληνικές ναυτιλιακές εταιρείες, οι οποίες έχουν φτάσει το orderbook στις 531 παραγγελίες.
Μικραίνοντας έτσι ακόμα περισσότερο την απόσταση που τους χωρίζει από τους Κινέζους, οι οποίοι είχαν δημιουργήσει «απόσταση» μέχρι τα μέσα του 2023.
Ολοένα και περισσότερες ελληνικές ναυτιλιακές καταθέτουν παραγγελίες, ωστόσο κυριαρχούν
συγκεκριμένα ονόματα, όπως, μεταξύ άλλων, οι Γιώργος Προκοπίου, Βαγγέλης Μαρινάκης, Γιώργος Οικονόμου, Μαρία Αγγελικούση, Αγγελική Φράγκου, δρ Νίκος Τσάκος, Κρίτων Λεντούδης και Λέων Πατίτσας.
Σύμφωνα με τα στοιχεία της Xclusiv, από το βιβλίο παραγγελιών του Ιουνίου 2024, τα ελληνικά «μεγάλα ονόματα» έχουν σημαντική παρουσία στο ελληνικό βιβλίο παραγγελιών.
Συγκεκριμένα, 20 από τις 72 ελληνικές εταιρείες (28%) έχουν τοποθετήσει 384 από τις συνολικά 531 παραγγελίες (72%).
Όσον αφορά την κυριαρχία στις νέες ναυπηγήσεις, τα στοιχεία της Allied είναι αποκαλυπτικά.
Τους τελευταίους 12 μήνες έχουν κατατεθεί από τους Έλληνες πλοιοκτήτες 212 παραγγελίες, την ίδια ώρα που οι Κινέζοι είναι στα 137 εμπορικά πλοία.
Μια διαφορά η οποία είναι σταθερή μέσα στο 2024, γεγονός που θεωρείται πολύ σημαντικό, αφού ταυτόχρονα οι ναυτιλιακές εταιρείες παραλαμβάνουν δεκάδες νεότευκτα.
Όπως επισημαίνει η Xclusiv, υπάρχει σημαντική αύξηση του αριθμού των εταιρειών που επενδύουν στην αγορά των νεότευκτων πλοίων τα τελευταία δύο χρόνια.
Τον Μάιο του 2022, το συνολικό βιβλίο παραγγελιών ήταν κατανεμημένο μεταξύ 381 διαφορετικών εταιρειών που εδρεύουν σε 43 χώρες.
Μέσα στα τελευταία 2 χρόνια, ο αριθμός των εταιρειών που επενδύουν στην αγορά νεότευκτων πλοίων αυξήθηκε κατά 35% περίπου, φτάνοντας στις αρχές Ιουνίου 2024 τις 512 σε 46 χώρες.
Η Ελλάδα και η Κίνα ηγήθηκαν της αύξησης των εταιρειών που εισήλθαν στην αγορά νεότευκτων πλοίων, με αύξηση 20% και 18% αντίστοιχα κατά τους τελευταίους 24 μήνες.
Τον Μάιο του 2022, 60 ελληνικές ναυτιλιακές εταιρείες είχαν πλοία σε παραγγελία. Ο αριθμός αυτός έχει αυξηθεί σημαντικά, με 72 ελληνικές εταιρείες να δραστηριοποιούνται σήμερα στην αγορά νεότευκτων πλοίων.
Οι κινεζικές ναυτιλιακές εταιρείες έχουν επίσης σημειώσει σημαντική επέκταση. Τον Μάιο του 2022, 130 κινεζικές εταιρείες είχαν επενδύσει στην αγορά νεότευκτων πλοίων για τους τέσσερις κύριους τομείς.
Ο αριθμός αυτός έχει αυξηθεί κατά 18%, με 153 εταιρείες να δραστηριοποιούνται σήμερα.
Αύξηση τιμών
Παρά την αύξηση των τιμών, το βιβλίο παραγγελιών για τις τέσσερις κύριες κατηγορίες πλοίων (πλοία μεταφοράς χύδην φορτίου, δεξαμενόπλοια, εμπορευματοκιβώτια και πλοία μεταφοράς αερίου άνω των 10.000 DWT) συνεχίζει να αυξάνεται, κυρίως λόγω των ισχυρών ταμειακών ροών των πλοιοκτητών και της ανάγκης ανανέωσης του στόλου.
Ακόμη και στον τομέα των εμπορευματοκιβωτίων, η πρόσφατη άνοδος των ναύλων οδήγησε πολλές εταιρείες και πλοιοκτήτες να επανεκκινήσουν τα προγράμματα ανανέωσης του στόλου τους και να δώσουν νέες παραγγελίες στα ναυπηγεία.
Αξίζει να σημειωθεί ότι ορισμένες από τις νέες παραγγελίες (περίπου 3%) έχουν προγραμματιστεί για παράδοση μέχρι το 2028 ή ακόμη και τους πρώτους μήνες του 2030 (gas orderbook). Αυτό αποτελεί σημαντική αύξηση σε σύγκριση με δύο χρόνια πριν, όταν μόνο 17 πλοία (ή 0,7%) στο βιβλίο παραγγελιών είχαν ημερομηνίες παράδοσης πέραν των τεσσάρων ετών από τότε, σημειώνει η Xclusiv.
Στις αρχές Ιουνίου 2024, η αναλογία βιβλίου παραγγελιών προς στόλο (σε όρους DWT/TEU/ CBM) για τα πλοία μεταφοράς χύδην φορτίου, τα δεξαμενόπλοια, τα εμπορευματοκιβώτια και τα πλοία μεταφοράς φυσικού αερίου ήταν 9,3%, 10%, 20,3% και 47,7%, αντίστοιχα. Αυτό αντιπροσωπεύει σημαντική αύξηση σε σύγκριση με το προηγούμενο έτος.
Ανατρέχοντας ένα έτος πίσω, οι αντίστοιχοι δείκτες βιβλίου παραγγελιών προς στόλο ήταν 7,1%, 4,6%, 27,9% και 41,8%, ενώ την ίδια περίοδο το 2022 οι δείκτες ήταν 6,5%, 5,8%, 27% και 32,2%.
Ο λόγος του βιβλίου παραγγελιών προς τον στόλο για τα πλοία μεταφοράς χύδην φορτίου, τα δεξαμενόπλοια και τα πλοία μεταφοράς φυσικού αερίου αυξήθηκε κατά 43%, 72% και 48% αντίστοιχα τα τελευταία δύο χρόνια.
Από την άλλη πλευρά, το βιβλίο παραγγελιών εμπορευματοκιβωτίων, υπογραμμίζουν στην Xclusiv, επηρεασμένο από τις χαμηλές τιμές ναύλων που κυριάρχησαν στην αγορά τα τελευταία δύο χρόνια, είδε τον λόγο βιβλίο παραγγελιών προς στόλο να μειώνεται κατά 25%.
Σημαντική ώθηση στις γιάρδες
Η γενικότερη ανάκαμψη των ναύλων μετά την περίοδο Covid έδωσε σημαντική ώθηση στην παγκόσμια ναυπηγική βιομηχανία, μετά από μια δύσκολη περίοδο.
Τον Ιούνιο του 2022 υπήρχαν 153 ενεργά ναυπηγεία. Ο αριθμός αυτός αυξήθηκε σε 160 έως τον Ιούνιο του 2023 και ανέβηκε περαιτέρω σε 180 έως τον Ιούνιο του 2024, αντιπροσωπεύοντας αύξηση 17,7% σε διάστημα δύο ετών.
Όπως αναμενόταν, τα ναυπηγεία που ειδικεύονται στην κατασκευή πλοίων μεταφοράς χύδην φορτίου και δεξαμενόπλοιων σημείωσαν τη σημαντικότερη ανάπτυξη.
Ο αριθμός των ενεργών ναυπηγείων κατασκευής χύδην φορτηγών πλοίων αυξήθηκε από 80 τον Ιούνιο του 2022 σε 88 το 2023 και, τέλος, σε 106 το 2024.
Ομοίως, το βιβλίο παραγγελιών δεξαμενόπλοιων παρουσιάζει σημαντική άνοδο, με τα ενεργά ναυπηγεία να κάνουν άλμα από 60 το 2022 σε 78 το 2024, που αντιστοιχεί σε αύξηση 30%.
Τα κινεζικά ναυπηγεία ήταν οι κύριοι ωφελημένοι αυτής της ανάπτυξης, σημειώνοντας αξιοσημείωτη αύξηση, 37%, στα ενεργά ναυπηγεία μέσα σε δύο χρόνια. Το 2022 υπήρχαν 83 ενεργά κινεζικά ναυπηγεία – ο αριθμός αυτός αυξήθηκε σε 92 το 2023 και έφτασε τα 113 τον Ιούνιο του 2024.
Αντίθετα, ο αριθμός των ενεργών ναυπηγείων στην Ιαπωνία και τη Νότια Κορέα παρέμεινε σχετικά σταθερός τα τελευταία δύο χρόνια.