Skip to main content

Από… κόσκινο τα ναύλα των ακτοπλοϊκών

«Σαφάρι» εντατικών ελέγχων ξεκινά το υπουργείο Ναυτιλίας - Ζήτησε παρέμβαση της Επιτροπής Ανταγωνισμού

Αντιμέτωπες με πρόστιμα ενδέχεται να βρεθούν όσες ακτοπλοϊκές εταιρείες επιχειρήσουν αύξηση τιμών στα ναύλα χωρίς να έχουν ενημερώσει τις αρμόδιες αρχές.

Ήδη το υπουργείο Ναυτιλίας προχωρά σε εντατικοποίηση των ελέγχων σε όλες τις ακτοπλοϊκές γραμμές κατά τη διάρκεια της θερινής περιόδου, ενώ ζήτησε τη συνεργασία της Επιτροπής Ανταγωνισμού για την αντιμετώπιση τυχόν περιστατικών καταχρηστικής συμπεριφοράς από ακτοπλοϊκές εταιρείες.

Σύμφωνα με πληροφορίες της «Ν», ο υπουργός Ναυτιλίας Χρήστος Στυλιανίδης απέστειλε για το θέμα αυτό επιστολή προς την Επιτροπή Ανταγωνισμού με στόχο την ανάπτυξη αμοιβαίας συνεργασίας επί θεμάτων ναύλων εισιτηρίων για τη μεγαλύτερη προστασία των καταναλωτών.

«Το υπουργείο καταβάλλει κάθε δυνατή προσπάθεια για την προστασία των συμφερόντων των καταναλωτών/ επιβατών στις θαλάσσιες μεταφορές, τη μείωση των τιμών των ναύλων και τη βελτίωση της ποιότητας των παρεχόμενων υπηρεσιών παράλληλα με τη διεύρυνση των επιλογών από τους καταναλωτές» επισημαίνεται στην επιστολή του υπουργού Ναυτιλίας.

Ζητείται επίσης η στενότερη συνεργασία μεταξύ των υπηρεσιών, ώστε να υπάρχει ταχύτερη και αποτελεσματικότερη αντιμετώπιση τυχόν περιστατικών καταχρηστικής συμπεριφοράς στην αγορά εκ μέρους ακτοπλοϊκών επιχειρήσεων.

Σημειώνεται ότι το υπουργείο Ναυτιλίας μέσω των λιμενικών αρχών της επικράτειας προχώρησε κατά το χρονικό διάστημα από 7/6/2024 έως και 16/6/2024 σε 377 ελέγχους σε επιβατηγά-οχηματαγωγά πλοία της ακτοπλοΐας και βεβαιώθηκαν επτά παραβάσεις για παράλειψη ενημέρωσης της αρμόδιας αρχής σχετικά με μεταβολές των τιμών των εισιτηρίων, ενώ προχώρησε η διαδικασία επιβολής των διοικητικών κυρώσεων και των προβλεπόμενων προστίμων.

ΣΕΕΝ

Πάντως, από την πλευρά του ο πρόεδρος του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας, Διονύσης Θεοδωράτος, μιλώντας στη «Ν» για το θέμα, είπε ότι οι τιμές των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων των μελών εταιρειών είναι στα ίδια επίπεδα από το 2022, παρά το αυξημένο λειτουργικό κόστος στα πλοία.

Πρόσθεσε ότι μια αναπροσαρμογή των ναύλων που είχε ήδη ανακοινωθεί έγινε μόνο για τις γραμμές της Κρήτης, λόγω της εφαρμογής του συστήματος εμπορίας της Ε.Ε. που αφορά την αγορά δικαιωμάτων για τις εκπομπές άνθρακα. Το κόστος στο ναύλο για τις γραμμές της Κρήτης, σύμφωνα με τον κ. Θεοδωράτο, έχει αυξηθεί κατά περίπου στο 2,7%, δηλαδή 1 ευρώ στην οικονομική θέση.

Επισημαίνεται ότι το μέτρο για την εφαρμογή του ΣΕΔΕ σχετικά με την ακτοπλοΐα αφορά μόνο πλοία κατηγορίας Α, χωρητικότητας 5.000 κόρων και άνω, που δραστηριοποιούνται στις διεθνείς γραμμές αλλά και σε νησιά με περισσότερους από 200.000 κατοίκους.

Στη χώρα μας μετά από απόφαση του Συμβουλίου υπουργών θαλασσίων μεταφορών της Ε.Ε. έχει δοθεί εξαίρεση από τον κανονισμό έως 31 Δεκεμβρίου 2029 για τα ακτοπλοϊκά πλοία που είναι δρομολογημένα σε λιμένες νησιών με λιγότερους από 200.000 κατοίκους.

Το σύστημα εμπορίας ρύπων ETS είναι αυτό που η κάθε ακτοπλοϊκή εταιρεία θα πρέπει να αγοράζει για κάθε τόνο καυσίμου που καίει τη χρηματιστηριακή αξία του διοξειδίου του άνθρακα που εκπέμπει.

Οι ακτοπλόοι εκτιμούν ότι, από την καταβολή των δικαιωμάτων ρύπων και από τη μείωση της επιβατικής κίνησης, η ακτοπλοΐα θα ζημιωθεί περίπου 420 εκατ. ευρώ κατ’ έτος.

Σημειώνεται επίσης ότι εν όψει και της εφαρμογής από 01/05/2025 του κανονισμού της Ε.Ε. «fuel you maritime» τα πλοία της ακτοπλοΐας θα υποχρεώνονται να καταναλώνουν καύσιμα χαμηλής περιεκτικότητας σε θείο που είναι και ακριβότερα από το κοινό μαζούτ.

Το γεγονός αυτό θα οδηγήσει πολλές ακτοπλοϊκές εταιρείες που δεν χρησιμοποιούν scrubbers στα πλοία τους να αγοράζουν καύσιμα αυξημένα κατά 35%.

Η διαδικτυακή πλατφόρμα της Vivanoda αναφέρει ότι η Ελλάδα είναι στην 11η θέση της θέσης της Ευρώπης ως πιο ακριβή χώρα να ταξιδέψει κανείς με πλοίο (όπως το 2023).

Λαμβάνοντας τη μέση τιμή ανά άτομο για ταξίδι 100 χιλιομέτρων, στην πρώτη θέση είναι η Τουρκία και ακολουθούν το Ηνωμένο Βασίλειο, η Ισλανδία, το Μαρόκο, η Ιταλία, η Σλοβενία, η Πορτογαλία, η Ισπανία, η Ιρλανδία, η Μάλτα και στην 11η θέση η Ελλάδα.

Επιβατική κίνηση

Αύξηση κατά 8,1% παρουσίασε η επιβατική κίνηση το πρώτο πεντάμηνο του 2024 στην ακτοπλοΐα έναντι το ιδίου διαστήματος του 2023.

Συγκεκριμένα, με πλοία της ακτοπλοΐας σε διάφορους προορισμούς ταξίδεψαν 3.100.541 επιβάτες από 01/01/2024 έως 31/05/2024 έναντι 2.868.768 επιβατών το ίδιο διάστημα πέρυσι.

Στο τμήμα των οχημάτων υπήρξε αύξηση κατά 7,2%, αφού το πρώτο πεντάμηνο του 2024 διακινήθηκαν συνολικά 430.258 οχήματα έναντι 401.430 οχημάτων το ίδιο διάστημα του 2023.

Επίσης στον τομέα των φορτηγών από 01/01/2024 έως 31/05/2024 διακινήθηκαν 216.519 βαρέα οχήματα έναντι 209.750 την ίδια περίοδο του 2023.